• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Tips är tips och vad jag gör med dem förtäljer inte historien, jag har haft ögon och öron öppna men det är dåligt med hobbyverksamhet tyvärr.

• Iammenotyou

Nödansökan som tas i turordning och sen har folk semester också...? Är det verkligen nödansökan man skall göra när det är på riktigt akut, eller finns det ytterligare ansökningar? Eller varierar handläggandet från kommun till kommun hur man ser på det?

Fick inget svar på nåt mer än ovanstående, och imorgon är det stängt. Sen behövs dem inte längre ändå när de öppnar. Fick tack och lov en bonuscheck på Ica på 25:- idag iaf!

• Anonym (Elsa)
    Iammenotyou skrev 2021-07-15 15:16:36 följande:

Nödansökan som tas i turordning och sen har folk semester också...? Är det verkligen nödansökan man skall göra när det är på riktigt akut, eller finns det ytterligare ansökningar? Eller varierar handläggandet från kommun till kommun hur man ser på det?

I min kommun handläggs nödansökan skyndsamt, dvs i princip samma dag, just eftersom det är nöd och därmed akut. Låter som att du har fått vänta flera dagar redan?
  • Iammenotyou

Ja, precis, blev hänvisad till kyrkan som har mackor och kaffe och frukt (tacksamt!) under tiden, men känns inte som det blev en nödansökan dock... Innan har jag ju inte fått för hyran vart för hög men det ska väl inte spela roll i en sådan va ja fatta de som.

Men nu är de bara idag kvar, stängt och görs inga utbetalningar på fredagar. Så kommer det inte därifrån så hinner jag ändå själv få pengar på måndag!

• visa0

En nödprövning ska göras skyndsamt. I min kommun vanligtvis samma dag, inom ett par timmar från att den kommit in. Tror att JO sagt att det är okej att en nödprövning blir liggande i max 24 timmar.

• Iammenotyou

Då var det definitivt inte nåt som gick under nöd.

Förhoppningsvis behöver jag inte dit nån mer gång.

• Anonym (matanarkist)

Är du beredd att ge dig ut med ungarna och leta lite mat i närmaste skogsdunge? Flera lättidentifierade bär är i full gång nu, bland annat blåbär, kråkbär och hallon.

Gå ut i närmaste villaområde och spana efter äldre med bärbuskar och fruktträd. De blir oftast glada för lite hjälp att skörda.

Ta kontakt med ett kläckeri om du har något i närheten och fråga om de har höns på väg till slakt. Man brukar få köpa för någon tia eller tjuga per höna. Det tar längre tid att tillaga men du kan eventuellt fylla halva frysen med höns för en hundring eller två.

Om du har en liten glänta i närheten som inte har så mycket trafik så sätt några potatisar. Det är väl inte helt superlagligt att anarksitodla men vem ska upptäka det? Själv har jag anarkistodlat i flera år. Eller insverstera i en säck jord om du har balkong. Du kan sätta potatisar från mataffären direkt i säcken. Egentligen är det nog mer ett framtida projekt om du snart ska flytta för det tar ju några veckor.

• Iammenotyou

Beredd att göra de mesta nu.

Bra tips, ska kolla runt. Bakom den nya lägenheten finns lite dungar och gläntor precis nedanför balkongerna, så där kanske man skulle anarkiodla lite sen.

Bär har vi letat, hittade röda vinbär som va halvmogna, eller en del va mogna en del va gröna.

Äpplen kommer komma massor runt här, men inte än på ett tag!

• Iammenotyou

Ok, totaldipp här... Pasta och tomatsås för bonuscheck en, nu är jag slut... Jag försöker som en gris men har knappt ätit och kallsvettas konstant. Jag vill gråta. Jag vill gömma mig och sova. Jag vill ha kaffe och mera kaffe!

Jo jag orkar visst, vill bara gnälla av mig en del så är det lättare att ta nya tag...

• visa0

Om du ansökt om nödprövning för ett par dagar sedan och ännu inte fått ett beslut så tycker jag personligen det är under all kritik. Tycker du ska kontakta dem igen och kräva ett beslut, de kan inte dra ut på det i all oändlighet?

Oavsett vad deras bedömning är så har du rätt till ett beslut. Jag hade kontaktat deras chef om jag fått vänta i flera dagar.

Svar på tråden Akut situation