• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (happy)
    Anonym (f) skrev 2021-06-02 17:56:31 följande:
    Hos dem blev jag jätteknepigt bemött, jag förlorade min sjukpenning helt oförberett för att försäkringskassan plötsligt gav avslag, de klagade över att jag när jag hade inkomst hade ett abonnemang på netflix och hbo, de tyckte det var onödigt och att de inte kunde hjälpa mig pga det. 

Kyrkan däremot är ett bra råd.
    Men det är ju verkligen onödigt? Vi har miljoner i tillgångar och vi har inte båda dem igång samtidigt även om vi äter dyr mat ibland.

Antar att det finns en anledning till att en del har det jobbigt med pengar då.
  • Anonym (Janna)

TS, kontakta socialjouren i din kommun nu och hävda nöd för dina barn. Du bör kunna få matpengar/checkar av dem.

Frälsningsarmén och diakon i svenska kyrkan kan också vara alternativ, men akut nu idag är det socialjouren du nog har störst möjlighet att få hjälp från.

• Anonym (Cela)
    Anonym (happy) skrev 2021-06-03 19:25:18 följande:

Men det är ju verkligen onödigt? Vi har miljoner i tillgångar och vi har inte båda dem igång samtidigt även om vi äter dyr mat ibland.

De där 200 kr för netflix och hbo är kanske det enda nöjet personen lägger pengar på?

Är inte dyr mat ibland lika onödigt isåfall?

Och vad är det för mening med att ha miljoner i tillgångar om man ska vara snål mot sig själv? Livet handlar väl om en balans mellan nytta och nöje, och jag anser att även de som har det sämre ställt ska få ha något kul i livet utan att behöva bli skrivna på näsan av en som själv sitter med miljoner i tillgångar. YOLO liksom, och livet är ingen tävling där den med mest pengar vinner när den dör.
  • Anonym (E)

Jag tolkar det som att personen hade dessa abonnemang under en tid då hen hade sjukpenningen. Det är ändå uppsägningstid på det mesta liknande.

Aww. Vad duktig du är som kan äta dyr mat, ha miljoner och ändå inte ha två abonnemang igång. Man kan ha snålat in på annat som andra har som nöje typ gymkort, en godispåse, en flaska vin för att man har serier som ett stort intresse. Sjukpenning är inte samma som försörjningsstöd där det inte finns direkt mån att unna sig.

• Anonym (f)
    Anonym (E) skrev 2021-06-03 22:20:50 följande:

Jag tolkar det som att personen hade dessa abonnemang under en tid då hen hade sjukpenningen. Det är ändå uppsägningstid på det mesta liknande.

Aww. Vad duktig du är som kan äta dyr mat, ha miljoner och ändå inte ha två abonnemang igång. Man kan ha snålat in på annat som andra har som nöje typ gymkort, en godispåse, en flaska vin för att man har serier som ett stort intresse. Sjukpenning är inte samma som försörjningsstöd där det inte finns direkt mån att unna sig.

Ja, jag hade sjukpenning och dessa två abonnemang. Plötsligt får jag ny handläggare som bestämmer att ge mig avslag med en veckas varsel. Jag visste inte ens att man kunde få avslag fast man är sjuk och fick 1.5 år senare pengarna retroaktivt för att fk gjort fel enligt förvaltningsrätten.

Jag kunde ju inte veta att jag skulle få avslag i förväg, och eftersom jag är sjuk och har svårt att röra mig i perioder så är hbo och netflix det enda jag lägger pengar på, jag läser ganska mycket också, men böcker går ju att låna. 

Visst hade jag under de där 5 månaderna kunnat lagt undan pengar genom att aldrig ha några nöjen som hbo, som kostade 90 kr då/ månad.  Men ska man leva helt utan guldkant på tillvaron alltid, för jag blir sjuk i skov, så blir livet rätt så meningslöst. 
  • Anonym (f)

Jag får som sjukskriven 13800 efter skatt, jag är kroniskt sjuk, jag är ensamstående förälder, det är varför jag har det jobbigt med pengar.
  • PrettyMoon

Hej!

Hoppas att det har gått bra hos socialjouren! Inte en lätt situation du hamnat i och jag kan verkligen förstå att tandvärk ibland kan komma väldigt plötsligt och då måste man helt enkelt gå till tandläkaten, så inget konstigt med det.

Om jag vore du skulle jag höra av mig till tandläkaren och be om nåt form av intyg på att tandvården var AKUT, då kan det vara lättare att få hjälp av soc. Lycka till!

• Hyllemor

Mitt fackförbund har räddat mig i omgångar kring sådana här situationer, genom att man kan ta ett större eller mindre lån via dem. Kolla med ditt fackförbund om de kan hjälpa dig!

• Iammenotyou

Förtillfället har jag huvudet över ytan, med hjälp från oväntat håll, så skall ta och reda mer i huruvida man kan få hjälp med kostnaden i efterhand då den tar lång tid att komma ikapp med. Men just nu har vi mat på bordet och det blev både frukost och frukt till skolan

Vill även kommentera i diskussionen angående abonnemang som uppstod vid sidan om.

Jag har också en prenumeration på Netflix, det för att det blir extremt mycket billigare än att ha tvkanaler vilket jag inte hade haft råd med!

• Anonym (Tips)
    Anonym (f) skrev 2021-06-03 22:35:28 följande:
    Jag får som sjukskriven 13800 efter skatt, jag är kroniskt sjuk, jag är ensamstående förälder, det är varför jag har det jobbigt med pengar.
    Nyfiken fråga är det inkl barnbidrag och underhåll?
Svar på tråden Akut situation