• Anonym (H)

Skulle badtunnan ingå?

Om ni köper ett hus som har en badtunna ståendes på altanen på visningen. Inget nämns gällande den i annonsen eller nån annanstans, skulle ni utgå ifrån att den ingår eller följer med i flytten?

• Svar på tråden Skulle badtunnan ingå?
  • Kvittning

Jag hade nog aldrig kommit på tanken att badtunnan inte skulle ingå, både som säljare och köpare. Och om jag sålde ett hus med badtunna och av någon anledning inte tänkte lämna den kvar skulle jag vara väldigt tydlig med det i annonsen.

Vad säger mäklaren?

• Anonym (J)

Jag skulle kolla vad det stod i pappren.

• Anonym (Hejdlöst)

Oj

Tänk vad folk tror mycket

• Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 08:45:21 följande:

Jag skulle kolla vad det stod i pappren.

Den nämns som sagt ingenstans, vare sig om att den ingår eller att den tas med.
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2021-06-05 07:52:26 följande:

Jag hade nog aldrig kommit på tanken att badtunnan inte skulle ingå, både som säljare och köpare. Och om jag sålde ett hus med badtunna och av någon anledning inte tänkte lämna den kvar skulle jag vara väldigt tydlig med det i annonsen.

Vad säger mäklaren?

Ingenting än så länge. Hen är sjuk och har inte gått att nå.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (H) skrev 2021-06-05 09:36:16 följande:
    Den nämns som sagt ingenstans, vare sig om att den ingår eller att den tas med.
    I så fall ingår den antagligen inte. Men fråga mäklaren för säkerhets skull, en del lämnar ju kvar sånt till nästa ägare ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-05 09:41:37 följande:

I så fall ingår den antagligen inte. Men fråga mäklaren för säkerhets skull, en del lämnar ju kvar sånt till nästa ägare ändå.

Köparna utgick ifrån att den skulle ingå och var en del i att de valde just det huset.

Säljarna tog med sig tunnan och säger att de aldrig sagt att den skulle ingå.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (H) skrev 2021-06-05 09:47:30 följande:
    Köparna utgick ifrån att den skulle ingå och var en del i att de valde just det huset.

Säljarna tog med sig tunnan och säger att de aldrig sagt att den skulle ingå.
    Säljarna har rätt. Man kan i grova ordalag säga att om det inte är fastspikat så ingår det inte, gräsklippare har t ex nämnts förut. Man kan tycka att det hör till en trädgård men det är sånt där lösöre. Det brukar finnas listor på vad som "ska" ingå, utgår man från den så är man på rätt spår. Och sen är en del säljare lite mer generösa så klart, men det som ingår ska stå med i beskrivningen eller säljpapper osv.

Här är en lista att kika på så man får ett hum om vad det kan vara som ingår ellr inte: www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/kopasalja-hus-och-fastighet-vad-ingar-kopet
  • Anonym (J)

Vad menas med badtunna? Är det en sån redig tunna som mer eller mindre är fastgjuten (eller hur tusan jag ska förklara, eller en sån där blå enkel liten sak som lätt kan plockas ner (kallas spabad va?)? Behövs det lyftkran/maskiner för att flytta med den?

Svar på tråden Skulle badtunnan ingå?