• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • ananna
    Soff skrev 2021-07-09 21:27:57 följande:
    Aa skoja inte alltså. Blir så less. Och jag vill typ lappa till alla med gravidmage haha! (skämtosido!!) ÖVERALLT är dom... och såklart har en höggravid flyttat in en liten bit bort från vår gata, så nästan varje gång man går förbi så sitter hon där i bikini med magen i vädret. Suck. Jag försöker faktiskt vara lite "struts" och stoppa huvudet i sanden. Jag kollar bort, ner i marken etc. och låtsas som att dom inte finns >< haha. 
    Instämmer verkligen! Känns som alla i hela världen helt plötsligt är gravida eller har barn. 

Men snart är det förhoppningsvis vår tur också! <3
  • ananna
    Emmalucy skrev 2021-07-05 14:42:28 följande:

Återigen jätte sort tack allihopa, ni är världens bästa gäng och jag känner mig så guilty nu!

RH93 skrev 2021-07-05 10:51:39 följande:

Åh jag förstår dig verkligen. Vi börjar närma oss året nu och även om jag var beredd på att det kunde ta tid börjar det kännas som en avlägsen dröm att nånsin få bli mamma. Jag har väldigt likt dig med otrolig sparsam mensblödning i max 2-3 dagar, ofta bara 1,5 dag. Är också väldigt orolig för att något är fel. Men undrar när ni gjort utredning om de inte kollat dessa saker? (progesteron och slemhinnan). Vi kommer påbörja utredning i augusti om det inte går innan dess och det är typ det första jag tänker fråga om. Om de vägrar kommer jag bekosta det själv. Är det något du övervägt?

Många kramar till dig <3

Känner igen mig väldigt mycket! Min mens är alltid 1-2 dagar med ordentligt blod, sen spottar jag i en vecka till. Hur är era LP? Jag har också upplevt skit från vården "slemhinnan spelar ingen roll" ja tydligen gör det eftersom man måste ha ett viss minimum för att göra ivf. "LP spelar ingen roll" ok basic biology visar att ägget kan försök att fästa allt från typ äl +5- äl +12, hatade vården så mycket att denna gång gick vi privat, kostade satan men så fort jag nämnde att min cykel var 25 dagar så föreslog henne progesteron.... Och har är jag :x jag har köpt progesteron kräm på nätet förut, så jag vet inte om den var en slump eller om det är en riktig skillnad mellan ej receptbelagd och en riktig recept. Ibland kan man övertyga vården att skriva ut progesteron, men de gör fan inte lätt.
    Jag provar faktiskt med progesteronkräm som jag köpt på nätet denna LP, hoppas hoppas det tar sig! Men det är ju möjligt som du skriver att det kan vara skillnad :) 
    Funderar på att kontakta en provat klinik och se över möjligheterna att få något receptbelagt om det inte tar sig denna cykel, känns så frustrerande att månad efter månad bara vänta på att få tid för vidare utredning inom regionen, men utan att testa något annat än schemalagt sex, temp och ÄL tester. 
  • Idoh
    Längtan1987 skrev 2021-07-10 11:53:29 följande:

Hej!

Vi kör med spruta och slang, lite meckigt innan man får ordning på att dra upp dom i slangen helst utan luft och inte i sprutan, för då fastnar dom där.

Men man lär sig.

Inte så romantiskt men vi gör det tillsammans och jag tillfredställer honom. Ibland har vi sex först men kan han inte komma då så avslutar vi med att jag hjälper honom :)

Man får försöka ha lite roligt under processen och hålla humöret uppe så man deppar ihop helt.

Lätt hänt!

Lycka till och fråga om du undrar något :)

Kram

Tack för svaret! Vi kämpar på och satsar på nästa ägglossning här :)
  • Lisen91

Hej alla! <3

Har varit ganska frånvarande här då jag har massor på jobbet som behöver göras innan jag går på semester. Men nu jobbar jag bara en vecka till som tur är, ska bli fantastiskt skönt med semester.

Har försökt läsa allt och uppdaterar listan då min mens började tidigare än planerat.. *suck*. Hoppades såå att denna månad skulle vara vår. Jag börjar verkligen tappa hoppet på riktigt.

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

Sellcarro, BIM 14/7, 28 år (11:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

• Emmalucy
    ananna skrev 2021-07-11 12:51:56 följande:
    Jag provar faktiskt med progesteronkräm som jag köpt på nätet denna LP, hoppas hoppas det tar sig! Men det är ju möjligt som du skriver att det kan vara skillnad :) 
    Funderar på att kontakta en provat klinik och se över möjligheterna att få något receptbelagt om det inte tar sig denna cykel, känns så frustrerande att månad efter månad bara vänta på att få tid för vidare utredning inom regionen, men utan att testa något annat än schemalagt sex, temp och ÄL tester. 
    den är absolut värt att testa :) jag hann bara prova en gång, är det Matriarch 100 som du har? Hoppas den gör något, den verkade förlänga min LP med en dag iaf!
  • ananna
    Emmalucy skrev 2021-07-11 19:28:20 följande:

den är absolut värt att testa :) jag hann bara prova en gång, är det Matriarch 100 som du har? Hoppas den gör något, den verkade förlänga min LP med en dag iaf!

Det är Matriarch 20 jag provar nu, men jag smörjer bara efter bekräftad ÄL med sticka och temp.

Skönt att höra att krämen hade viss effekt på din LP. Hur intar du progesteron som är föreskrivet?

Så glad för din skull :) ger mig och säkert många andra ny energi!! <3
  • Ericky
    ananna skrev 2021-07-11 12:51:56 följande:

Nyfiken på hur du fått tag i Matriarch? Det verkar ju omöjligt att få köpa progestronkräm numera tyvärr...
  • Emmalucy
    ananna skrev 2021-07-11 20:23:16 följande:
    Det är Matriarch 20 jag provar nu, men jag smörjer bara efter bekräftad ÄL med sticka och temp.

Skönt att höra att krämen hade viss effekt på din LP. Hur intar du progesteron som är föreskrivet?

Så glad för din skull :) ger mig och säkert många andra ny energi!! <3
    Jag läste deras info och tydligen är 20 att ta innan äl för att boosta den, och 100 är efter äl, så det kan bli värt att byta :) men läs deras infobla eller kolla hemsidan, det finns mycket info om det <3

Ericky skrev 2021-07-11 20:37:37 följande:
    Nyfiken på hur du fått tag i Matriarch? Det verkar ju omöjligt att få köpa progestronkräm numera tyvärr...

köpte min här :) de skickar från EU!

moodmama.com/collections/topicals/products/matriarch-100-natural-progesterone-cream
  • ananna
    Lisen91 skrev 2021-07-11 18:34:59 följande:

Hej alla! <3

Har varit ganska frånvarande här då jag har massor på jobbet som behöver göras innan jag går på semester. Men nu jobbar jag bara en vecka till som tur är, ska bli fantastiskt skönt med semester.

Har försökt läsa allt och uppdaterar listan då min mens började tidigare än planerat.. *suck*. Hoppades såå att denna månad skulle vara vår. Jag börjar verkligen tappa hoppet på riktigt.

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

Sellcarro, BIM 14/7, 28 år (11:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

Åh tråkigt med mensen, den kommer som ett tråkigt brev på posten. Men är glad för din skull att semestern närmar sig, hoppas du kommer få tillfälle att vila upp dig ordentligt, fokusera på att må bra och att du får ny energi. Kram!
  • ananna
    Emmalucy skrev 2021-07-11 20:53:35 följande:

Jag läste deras info och tydligen är 20 att ta innan äl för att boosta den, och 100 är efter äl, så det kan bli värt att byta :) men läs deras infobla eller kolla hemsidan, det finns mycket info om det <3

köpte min här :) de skickar från EU!

moodmama.com/collections/topicals/products/matriarch-100-natural-progesterone-cream

Tack för tips Emmalucy! Jag kör med 20 cykeln ut iaf så får jag se om jag byter nästa cykel. :) Men att smörja innan ÄL vet jag inte om jag vågar. Rädd för att kroppen ska tolka det som att ÄL redan varit.

Köpte också krämen från moodmama Ericky!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet