Vi som försökt en längre tid - första barnet
Hej på er,
Ville bara tipsa er om att kolla upp SMEP-metoden om ni inte känner till den. Tänker att det kanske är fler än jag som behöver lite förnyad pepp och strategi framåt såhär 10, 11, 12, 13, 14, 15 månader in i verkstan ;)
SMEP står för Sperm meet egg och handlar om att se maximera chansen varje äl genom att se till att det alltid finns spermier i äggledarna redo när ägget väl släpper, och att dessa är nya, fräscha och pigga.
Den går ut på att man börjar ha sex CD 8 och har det sedan varannan dag fram tills dess att man får positivt ÄL-test. Då ligger man 3 dagar i rad. Sedan pausar man en dag och ligger sedan en dag till. Sen är det klart.
Den här metoden har jag läst har funkat för flera som försökt under lång tid. Har också egen erfarenhet av det sedan cykeln jag blev gravid. Då låg ungefär (!) enligt ovan. Varannan dag under äl-veckan, när jag fick positivt äl-test låg vi 2 dagar i rad, hoppade över en dag och låg sedan en dag till. Jag kan inte ligga 3 dagar i rad för då får jag rubbningar i PH-balansen där nere tyvärr, så jag har fått modifiera metoden lite för att passa oss.
Men skillnaden den cykeln jag blev gravid var, förutom att jag precis opererat bort en polyp, att vi låg varannan dag innan äl och sedan även ett par dagar EFTER. Alla andra månader har vi kört på fram till äl, legat dagen för positivt äl-test och dagen efter men sedan slutat.
Chattade med en tjej igår som hade samma erfarenhet, att det tog sig först när hon körde såhär. Så bara ett tips och kanske lite ny energi till er mina vänner <3