• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • RH93
    Soff skrev 2021-08-12 10:00:27 följande:

Hej på er! 

Idag är det bim-2. Jag har mer eller mindre levt i någon slags dimma denna veckan. Började få jätteont i huvudet i Tisdags och sen dess har jag haft så. Vet att jag ibland kan få så och jag är ganska säker på att det är hormonellt. Vaknade inatt och  bara grät i panik över att det var ännu värre. Tidigt imorse började det äntligen lätta.. men är fortfarande inte bra. Är helt svag och skakig. Nog för att jag brukar ha ont i huvudet men såhär jobbigt har det inte varit på länge. Hoppas det åtminstone betyder något bra, att hormonerna flippat för en graviditet, och inte att mensen ska komma. Men tror väl dessvärre på det senare :(... Kram. 

Åh jobbigt att du mått så dåligt men håller såå tummarna för att det slutar med något bra och mensen inte kommer! Kram
  • Soff
    RH93 skrev 2021-08-12 13:14:00 följande:

Åh jobbigt att du mått så dåligt men håller såå tummarna för att det slutar med något bra och mensen inte kommer! Kram

Tack för orden <3 <3 kramar!
  • Vickan31
    Soff skrev 2021-08-12 13:29:52 följande:
    Tack för orden <3 <3 kramar!
    Och jag håller också med föregående talare, att det är bra att du kan få vara hemma just nu och att jag också håller tummarna för att du ska må bättre snart och att detta visar sig sluta med ett plus <3 När är din BIM nu igen? Orkar inte leta efter BIM-listan, haha!
  • Soff
    Vickan31 skrev 2021-08-12 14:34:32 följande:

Och jag håller också med föregående talare, att det är bra att du kan få vara hemma just nu och att jag också håller tummarna för att du ska må bättre snart och att detta visar sig sluta med ett plus <3 När är din BIM nu igen? Orkar inte leta efter BIM-listan, haha!

Åh tack <3 haha näe den har hamnat ganska långt bak nu.. på Lördag har jag bim!
  • Janni91

Hej tjejer, här kommer en liten uppdatering från mig! Jag misstänker ju att sköldkörteln är grundorsaken till att jag inte blir gravid. TSH ska helst inte ligga över 2,5 för då innebär det ofta störningar i menscykeln (källa: Jenny Koos, finns en massa länkade källor på hennes hemsida). Mitt TSH ligger på 3,1 nu men fertilitetskliniken gör nada för det är inom vårdens referensintervall. Så nu har jag pratat med alla ivf-kliniker i Göteborg och det är bara Nordic IVF som agerar när värdet är över 2,5 och de erbjöd mig en tid nästa vecka för "en second opinion" av deras läkare. ÄNTLIGEN känner jag att jag blir tagen på allvar! Hoppas de kan hjälpa mig på något sätt <3 

• Soffsen

Hej allihopa! 

Tack för alla otoligt fina svar på mitt inlägg för några veckor sedan <3 Blev så varm i kroppen av att läsa! Behövde en liten paus från allt som hade med graviditet att göra, så höll mig borta från internet och dolde alla inlägg på instagram som har med graviditet eller barn att göra. Men nu känns det lite bättre, borde ha ägglossning i helgen! 

Läst ikapp alla inlägg här och välkomnar alla nya och känner med alla som skriver <3 

• slo92
    Janni91 skrev 2021-08-12 15:10:48 följande:

Hej tjejer, här kommer en liten uppdatering från mig! Jag misstänker ju att sköldkörteln är grundorsaken till att jag inte blir gravid. TSH ska helst inte ligga över 2,5 för då innebär det ofta störningar i menscykeln (källa: Jenny Koos, finns en massa länkade källor på hennes hemsida). Mitt TSH ligger på 3,1 nu men fertilitetskliniken gör nada för det är inom vårdens referensintervall. Så nu har jag pratat med alla ivf-kliniker i Göteborg och det är bara Nordic IVF som agerar när värdet är över 2,5 och de erbjöd mig en tid nästa vecka för "en second opinion" av deras läkare. ÄNTLIGEN känner jag att jag blir tagen på allvar! Hoppas de kan hjälpa mig på något sätt <3 

Detta hade jag ingen aning om... Jag har S-TSH på 3,3, du menar alltså att minskar chansen för graviditet avsevärt?
  • Soffsen

Nu till en fråga, min gynekolog skrev ut Utrogestan 200mg som jag ska börja ta när jag plussar på stickan. Men jag vill ta från ägglossning fram till mens för att möjligtvis hjälpa ägget att fästa. 

Vill dock inte använda mitt recept då det inte kan vara slut när jag väl plussar. Ska till Spanien om två veckor och där vet jag att Utrogestan är receptfritt. 

Är det någon här som har erfarenhet av att köpa Utrogestan eller liknande utomlands och ta med sig hem trots att det är receptbelagd i Sverige? Kan man göra så? 

• Soff

Åh va skönt att höra att du hittat en klinik som lyssnar! <3 tänkt att det ska vara så svårt... håller tummarna att allt ordnar sig nu<3kram! 
  • Vickan31

Ååh men vad bra att de lyssnar på dig där och kan ta emot dig redan nästa vecka, det är ju superbra! Hoppas att de säger något vettigt på besöket där och att de kan hjälpa <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet