• Anonym1720

Ni som fått ECT mot depression

Hej,

Jag undrar här om det finns föräldrar/mammor (eller andra) som fått ECT för sin depression eller psykos efter förlossningen, det gjorde mitt liv till ett helvete därefter och vill bara höra andras erfarenheter om det jag skulle aldrig fått det, hade blivit frisk med medicin men de tyckte det var så bråttom för jag hade små barn hemma, nu har istället dom små barnen förlorat sin mamma helt känns det som

• Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression
  • Anonym1720
    Anonym (GT) skrev 2021-06-06 22:06:21 följande:

Jag menar att det tog ganska lång tid för mig efter behandlingen tills att jag kände mig bättre.

Inte hört att det kan göra folk bipolära. Är det så?

Hur lång tid då? Jag mådde ju bättre första månaden men sen bara upplevt försämring som går ständigt neråt

Nej men dom säger att jag troligen är det, och inte varit det tidigare, och antingen om det kom efter förlossningen, men upplevde bara depression då, speedigheten kom ngn månad efter ECT när dom försökte öka på min antidepp, och det kan vara bipolaritet då om man reagerar på att bli manisk av antidepp inget blev bättre av denna jävla behandling för mig det är min upplevelse som sagt.
  • Anonym1720
    Anonym (Kvinna31) skrev 2021-06-06 22:20:49 följande:

För min vän hjälpte inte ect alls så hon fick "magnet vård" och det hjälpte henne iaf.

För mig hjälpte som sagt ECT, jag fick de dock 12 gånger och efter de fick jag de 1 gång varannan vecka i ca 1 år, nu har jag vart utan ECT sedan 2017 och har inte behövt mer (än iaf, man vet ju aldrig) .

Hoppas de löser sig för dig!

Okej! Är det oxå ?farligt? för hjärnan? Eller är det mer skonsamt än ECT?

Okej; vad bra om du inte behövt det sen 2017 så är det ju lång tid ändå tänker jag hoppas det förblir så.
  • NatMar005

Fick ECT 2017, 3ggr/v i 3v. 3 mån uppehåll och sedan 12ggr till. Slutade när jag började få panikattacker inför sövningen. Fick tämligen god effekt rätt omgående och idag är jag depressionsfri och helt återställd ifrån min psykiska ohälsa sedan hösten 2018. Men jag var vääääldigt illa däran efter en utmattningspsykos, låg inlagd på sluten vård I 4 mån, hade tom vak på rummet och minns ingenting av den tiden idag. Har dock läst min journal och det gör ont att läsa. Är övertygad om att ECT räddade mitt liv.

Än idag minns jag väldigt lite av hela 2016 och stora delar av 2017 men om det beror på ectn eller utmattningssyndromet ska jag låta vara osagt. Under ect-behandlingen kände jag mig väldigt skör och förvirrad minns jag, tyckte det var obehagligt. Men gick i terapi och på mycket mediciner samtidigt. Känner att landstinget satte in alla resurser som fanns och det är jag så tacksam för. Akutpsyk är väl det enda stället jag känner inte fungerade om jag ska vara ärlig.

• Anonym (Fia)

Inte fått själv men haft en del vänner och bekanta som fått. 

Det du beskriver du tror du fått som biverkningar är dock inte logiskt, biverkningar brukar framförallt vara minnesförluster.
    Däremot är det ganska vanliga biverkningar av den typen av mediciner du fått, speciellt för de med npf problematik (tål personligen inte alls SSRI och SNRI utan det kickar mig snabbt upp mot riktigt uppspeedad tillstånd, speciellt på kvällarna trots att jag aldrig någonsin visat några tecken på att kunna bli manisk varken innan eller efter - har ADD och Asperger och vanligen inte alls någon hyper tendens)

Det kan ju vara så att det kanske i kombination fick upp dina serotonin nivåer väl högt, men det är då heller inte permanent. 

Det tar även tid att komma ur en psykos, hade en nära vän som hamnade i en manisk psykos (ca 6 månader efter han provat att avsluta sin medicinering då han endast haft en enda manisk episod 13 år innan - det säger något om att den sortens mediciner tar tid att både verka och gå ur i verkan osv) - även om han var normal nog för att de skulle släppa ut honom efter 2 månader var det uppenbart för alla som känner honom närmre att de fixa idéerna som inte är riktigt grundade i verkligheten och paranoian inte var helt borta det tog nog 2 månader till, men det innebar att då kom den reaktiva depressionen, och de brukar vara väldigt mycket djupare än "vanliga" depressioner - det brukar innebära ett brådjup i nattsvärta och total oförmåga att se något positivt i framtiden på ett verklighetsfrånvänt sätt (vet inte om du lyckats uppfatta det i din andra tråd att i princip alla säger att det inte finns någon logik i hur du ser på din framtid). Det är absolut hemskt, men det blir bättre även om det tar tid, medicinerna behöver ställas in och få tid att verka också (min vän? tog honom ungefär 1.5 år att komma tillbaka till att se mer nyktert på tillvaron). Men ju mer du hänger dig åt det  här ältandet desto mer tid kommer det ta. 

TL;DR
    Det är troligen inte alls ECT:n som ligger bakom det mesta av det du upplever, släpp det. Och det kommer bli bättre, även fast det inte känns så och det tar lång tid. 

• Anonym (GT)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 22:22:52 följande:
    Hur lång tid då? Jag mådde ju bättre första månaden men sen bara upplevt försämring som går ständigt neråt smile4.gif

Nej men dom säger att jag troligen är det, och inte varit det tidigare, och antingen om det kom efter förlossningen, men upplevde bara depression då, speedigheten kom ngn månad efter ECT när dom försökte öka på min antidepp, och det kan vara bipolaritet då om man reagerar på att bli manisk av antidepp smile4.gif inget blev bättre av denna jävla behandling för mig smile4.gif det är min upplevelse som sagt.
    Några månader. Svårt att avgöra när det blev bättre. Det blev lite bättre efter några gånger. Och sedan ännu bättre. Har du gjort glesare behandlingar för att upprätthålla behandlingen?
  • Anonym1720
    NatMar005 skrev 2021-06-06 22:39:14 följande:

Fick ECT 2017, 3ggr/v i 3v. 3 mån uppehåll och sedan 12ggr till. Slutade när jag började få panikattacker inför sövningen. Fick tämligen god effekt rätt omgående och idag är jag depressionsfri och helt återställd ifrån min psykiska ohälsa sedan hösten 2018. Men jag var vääääldigt illa däran efter en utmattningspsykos, låg inlagd på sluten vård I 4 mån, hade tom vak på rummet och minns ingenting av den tiden idag. Har dock läst min journal och det gör ont att läsa. Är övertygad om att ECT räddade mitt liv.

Än idag minns jag väldigt lite av hela 2016 och stora delar av 2017 men om det beror på ectn eller utmattningssyndromet ska jag låta vara osagt. Under ect-behandlingen kände jag mig väldigt skör och förvirrad minns jag, tyckte det var obehagligt. Men gick i terapi och på mycket mediciner samtidigt. Känner att landstinget satte in alla resurser som fanns och det är jag så tacksam för. Akutpsyk är väl det enda stället jag känner inte fungerade om jag ska vara ärlig.

Jag fick ju ?bara? 8 stycken men fattar inte nu i efterhand att jag kunde gå med på det, fick panikattack efter åttondepar avslutade då, och känner nu som dig, livrädd för att göra om det

Är på psyk nu och hatar det men är för sjuk för att ngn ska orka med mig, rädd att dö för dom hittar ingen bot på min speedighet, den blir bara värre
  • Anonym1720
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-06 22:49:14 följande:

Inte fått själv men haft en del vänner och bekanta som fått. 

Det du beskriver du tror du fått som biverkningar är dock inte logiskt, biverkningar brukar framförallt vara minnesförluster.

Däremot är det ganska vanliga biverkningar av den typen av mediciner du fått, speciellt för de med npf problematik (tål personligen inte alls SSRI och SNRI utan det kickar mig snabbt upp mot riktigt uppspeedad tillstånd, speciellt på kvällarna trots att jag aldrig någonsin visat några tecken på att kunna bli manisk varken innan eller efter - har ADD och Asperger och vanligen inte alls någon hyper tendens)

Det kan ju vara så att det kanske i kombination fick upp dina serotonin nivåer väl högt, men det är då heller inte permanent. 

Det tar även tid att komma ur en psykos, hade en nära vän som hamnade i en manisk psykos (ca 6 månader efter han provat att avsluta sin medicinering då han endast haft en enda manisk episod 13 år innan - det säger något om att den sortens mediciner tar tid att både verka och gå ur i verkan osv) - även om han var normal nog för att de skulle släppa ut honom efter 2 månader var det uppenbart för alla som känner honom närmre att de fixa idéerna som inte är riktigt grundade i verkligheten och paranoian inte var helt borta det tog nog 2 månader till, men det innebar att då kom den reaktiva depressionen, och de brukar vara väldigt mycket djupare än "vanliga" depressioner - det brukar innebära ett brådjup i nattsvärta och total oförmåga att se något positivt i framtiden på ett verklighetsfrånvänt sätt (vet inte om du lyckats uppfatta det i din andra tråd att i princip alla säger att det inte finns någon logik i hur du ser på din framtid). Det är absolut hemskt, men det blir bättre även om det tar tid, medicinerna behöver ställas in och få tid att verka också (min vän? tog honom ungefär 1.5 år att komma tillbaka till att se mer nyktert på tillvaron). Men ju mer du hänger dig åt det  här ältandet desto mer tid kommer det ta. 

TL;DR

Det är troligen inte alls ECT:n som ligger bakom det mesta av det du upplever, släpp det. Och det kommer bli bättre, även fast det inte känns så och det tar lång tid. 

Tack för svar, men slutade med antidepp för flera veckor Sedan och förra ggn jag åt det, och slutade då jag blev speedad så gick det ju över men inte denna gång utan blir bara värre vet inte varför?! Nej jag har ADHD men aldrig blivit såhär speedad av det, utan detta kom antingen efter förlossningen eller ECT:n, rädd ECT gjort mig bipolär men då borde litium hjälpa som är mot mani och det gör det inte, varje dag blir bara värre, är rädd läkarna står maktlösa till slut

Nej men som du säger, då borde det lägga sig med tiden som det gjorde innan. Att serotoninet blev för högt, men nu verkar det inte så

Så han hamnade i en manisk psykos 6 månader EFTER han avslutat sin medicinering menar du?

Ja det kanske inte är ECTn för har inte hört ngn som blir värre med tiden, men mina symptom blir bara värre och min kropp/hjärna orkar inte mer snart
  • Anonym1720
    Anonym (GT) skrev 2021-06-06 22:53:01 följande:

Några månader. Svårt att avgöra när det blev bättre. Det blev lite bättre efter några gånger. Och sedan ännu bättre. Har du gjort glesare behandlingar för att upprätthålla behandlingen?

Nej gjorde 8, that?s it, men nu vågar jag ju inte göra fler, och framförallt om det påverkar serotonin vilket jag ju nu verkar ha för hög dos av då jag är speedad, vet inte längre vad jag ska göra, varför det inte blir bättre
  • Anonym (GT)

Är det läkarna som sagt att du ska sluta med antidepp? Det låter ju inte jättekonstigt att du mår så dåligt nu om du slutade för några veckor sedan, tänker jag. Det är ju precis nu som det lämnat kroppen.

• Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 22:26:54 följande:

Okej! Är det oxå ?farligt? för hjärnan? Eller är det mer skonsamt än ECT?

Okej; vad bra om du inte behövt det sen 2017 så är det ju lång tid ändå tänker jag hoppas det förblir så.

Det ska vara mer skonsamt, mindre/inga biverkningar. Jag tycker ärlig talat magnet vård låter mer läskigt än ECT, men jag är van och gillar till å med narkos. Min vän som även lider av panik atacker tycker att magnetvården får henne att slappna av , typ som om man får massage sa hon.
Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression