Anonym (Fia) skrev 2021-06-06 22:49:14 följande:
Inte fått själv men haft en del vänner och bekanta som fått.
Det du beskriver du tror du fått som biverkningar är dock inte logiskt, biverkningar brukar framförallt vara minnesförluster.
Däremot är det ganska vanliga biverkningar av den typen av mediciner du fått, speciellt för de med npf problematik (tål personligen inte alls SSRI och SNRI utan det kickar mig snabbt upp mot riktigt uppspeedad tillstånd, speciellt på kvällarna trots att jag aldrig någonsin visat några tecken på att kunna bli manisk varken innan eller efter - har ADD och Asperger och vanligen inte alls någon hyper tendens)
Det kan ju vara så att det kanske i kombination fick upp dina serotonin nivåer väl högt, men det är då heller inte permanent.
Det tar även tid att komma ur en psykos, hade en nära vän som hamnade i en manisk psykos (ca 6 månader efter han provat att avsluta sin medicinering då han endast haft en enda manisk episod 13 år innan - det säger något om att den sortens mediciner tar tid att både verka och gå ur i verkan osv) - även om han var normal nog för att de skulle släppa ut honom efter 2 månader var det uppenbart för alla som känner honom närmre att de fixa idéerna som inte är riktigt grundade i verkligheten och paranoian inte var helt borta det tog nog 2 månader till, men det innebar att då kom den reaktiva depressionen, och de brukar vara väldigt mycket djupare än "vanliga" depressioner - det brukar innebära ett brådjup i nattsvärta och total oförmåga att se något positivt i framtiden på ett verklighetsfrånvänt sätt (vet inte om du lyckats uppfatta det i din andra tråd att i princip alla säger att det inte finns någon logik i hur du ser på din framtid). Det är absolut hemskt, men det blir bättre även om det tar tid, medicinerna behöver ställas in och få tid att verka också (min vän? tog honom ungefär 1.5 år att komma tillbaka till att se mer nyktert på tillvaron). Men ju mer du hänger dig åt det här ältandet desto mer tid kommer det ta.
TL;DR
Det är troligen inte alls ECT:n som ligger bakom det mesta av det du upplever, släpp det. Och det kommer bli bättre, även fast det inte känns så och det tar lång tid.
Tack för svar, men slutade med antidepp för flera veckor Sedan och förra ggn jag åt det, och slutade då jag blev speedad så gick det ju över men inte denna gång utan blir bara värre

vet inte varför?! Nej jag har ADHD men aldrig blivit såhär speedad av det, utan detta kom antingen efter förlossningen eller ECT:n, rädd ECT gjort mig bipolär men då borde litium hjälpa som är mot mani och det gör det inte, varje dag blir bara värre, är rädd läkarna står maktlösa till slut
Nej men som du säger, då borde det lägga sig med tiden som det gjorde innan. Att serotoninet blev för högt, men nu verkar det inte så
Så han hamnade i en manisk psykos 6 månader EFTER han avslutat sin medicinering menar du?
Ja det kanske inte är ECTn för har inte hört ngn som blir värre med tiden, men mina symptom blir bara värre och min kropp/hjärna orkar inte mer snart