• Anonym1720

Ni som fått ECT mot depression

Hej,

Jag undrar här om det finns föräldrar/mammor (eller andra) som fått ECT för sin depression eller psykos efter förlossningen, det gjorde mitt liv till ett helvete därefter och vill bara höra andras erfarenheter om det jag skulle aldrig fått det, hade blivit frisk med medicin men de tyckte det var så bråttom för jag hade små barn hemma, nu har istället dom små barnen förlorat sin mamma helt känns det som

• Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression
  • Anonym1720
    Anonym (GT) skrev 2021-06-06 23:35:31 följande:

Är det läkarna som sagt att du ska sluta med antidepp? Det låter ju inte jättekonstigt att du mår så dåligt nu om du slutade för några veckor sedan, tänker jag. Det är ju precis nu som det lämnat kroppen.

Ja eftersom jag verkar överreagera, jo men sist satt det i men blev bättre över tid när jag slutade, alltså det la sig ju, nu blir det bara värre för varje dag det är det som jag inte förstår
  • Anonym1720
    Anonym (Kvinna31) skrev 2021-06-06 23:36:09 följande:

Det ska vara mer skonsamt, mindre/inga biverkningar. Jag tycker ärlig talat magnet vård låter mer läskigt än ECT, men jag är van och gillar till å med narkos. Min vän som även lider av panik atacker tycker att magnetvården får henne att slappna av , typ som om man får massage sa hon.

Jag ser inget annat alternativ än magnet då jag är livrädd för mer ECT rädd för narkosen och behandlingen nu med, fick nog PTSD av den.

Okej, det låter ju hoppfullt iaf
  • Anonym (Kvinna31)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 23:40:49 följande:

Jag ser inget annat alternativ än magnet då jag är livrädd för mer ECT rädd för narkosen och behandlingen nu med, fick nog PTSD av den.

Okej, det låter ju hoppfullt iaf

Ge det en chans, för din egen och din familjs skull. Men, kom ihåg magnet vård krävs mer/många behandlingar är ECT så även om du kanske tänker vid ngt tillfälle (om du provar magnet) att "nä, nu har jag fått så många gånger , hjälper inte ett dugg" så ge inte upp! Så sa och kände min vän också men hon gav inte upp, som tur var, nu är hon en helt annan person. Jag va en av dom son tjatade på henne om att fortsätta magnet behandlingen, och nu är jag glad över de även om vi då "bråkade" en del (hon blev su4/arg och sa faktiskt elaka saker till mig,men de berodde på hennes deprition) . Kämpa på!
  • Anonym1720
    Anonym (Kvinna31) skrev 2021-06-06 23:47:36 följande:

Ge det en chans, för din egen och din familjs skull. Men, kom ihåg magnet vård krävs mer/många behandlingar är ECT så även om du kanske tänker vid ngt tillfälle (om du provar magnet) att "nä, nu har jag fått så många gånger , hjälper inte ett dugg" så ge inte upp! Så sa och kände min vän också men hon gav inte upp, som tur var, nu är hon en helt annan person. Jag va en av dom son tjatade på henne om att fortsätta magnet behandlingen, och nu är jag glad över de även om vi då "bråkade" en del (hon blev su4/arg och sa faktiskt elaka saker till mig,men de berodde på hennes deprition) . Kämpa på!

Tack snälla <3 ska försöka tänka så
  • Anonym (L)

ECT borde bannlysas. Många blir ju av med minnet över flera år och aldrig får tillbaka det igen. Har en nära vän, vars partner råkat ut för detta. Flera år av barnens uppväxt är borta.

Ts, kan dina symtom bero på att du slutat med någon medicin? Jag blev speedad i flera veckor efter att jag trappade ner SSRI. 

• Anonym1720
    Anonym (L) skrev 2021-06-07 12:57:03 följande:

ECT borde bannlysas. Många blir ju av med minnet över flera år och aldrig får tillbaka det igen. Har en nära vän, vars partner råkat ut för detta. Flera år av barnens uppväxt är borta.

Ts, kan dina symtom bero på att du slutat med någon medicin? Jag blev speedad i flera veckor efter att jag trappade ner SSRI. 

Ja jag håller med hade aldrig mått såhär dåligt annars tror jag, då hade mitt liv kunnat se positivare ut

Ja jag blev oxå speedad av antidepp men den har jag slutat med nu, så vet inte varför det fortsätter att vara så kan det dröja många veckor menar du, förra ggn gick det ju på sikt över gradvis när jag hade slutat, men nu har det bara ökat
  • Anonym (alternativ)

Utifrån de symtom du beskriver låter det inte alls troligt att det är ECT:n som är orsaken i ditt fall. Att du slutat med SSRI-preparat nyligen i kombination med ADHD låter mycket mera troligt.
    Det är bara en hang up du har. Försök vara öppen för andra möjliga orsaker.

Och nej, ECT isig  ger inte bipolaritet, men kan vara fel behandling om man är bipolär. 

• Anonym1720

Jag känner att ECT gjorde mig personlighets förändrad till det sämre, ngn annan som känner så? Jag blev inte samma glada positiva jag som jag var innan som kunde prata med allt och alla och var glad över små saker i livet, som en god kopp kaffe, nu vet jag inte ens hur jag ska fungera i vardagen Skulle på sin höjd våga testa magnet men nu har jag ju blivit rädd för allt som påverkar hjärnan ändå måste jag ju äta medicin vad det verkar som jag oxå blivit rädd för äter Litium nu och tänker att den är ju ändå ett ?salt? som jag förstår så borde vara mer skonsamt mot kroppen?

• Anonym1720

Känns som att om jag inte hade fått ECT så hade jag endast haft depressionen att bekämpa och inte en bipolär sjukdom som jag tror utlöstes, hade inte problem med detta innan ECT, gick tre månader från förlossning och inga sådana besvär, speedigheten kom efter ECT.

• urbanlarsson59

Jag förstår, och det är många tyvärr som mår dåligt, men jag tycker att det finns mycket bättre alternativ än psykiatrins sk. ECT-behandling.

Det finns definitivt problem och baksidor till ECT. Många vittnar om svåra skador och har anmält. Skadestånd har betalats ut i flera fall, till och med miljonskadestånd för något år sedan. 

Det finns också många experter och vetenskapliga studier som vänder sig emot ECT. 

Detta måste man också ta med i beräkningen.

Se dessa sidor: Vad är Sanningen om Psykiatrins Elchocker, ECT-behandling?

Varför är psykiatrins ECT-behandling en bedräglig "kvickfix"? (elchocker.se)

Patienterna och deras anhöriga blir ofta inte informerade om detta innan ECT utan det kommer efteråt som en obehaglig överraskning.

Jag tycker att man istället skall satsa på alternativa behandlingar - och första steget är alltid en ordentligt och fullständig hälsoundersökning. Ofta finns det rent kroppsliga smärtor (ibland är de dolda) och problem när man mår dåligt.

Se denna sida: 
    Hur kan du trots allt må bättre? ? Det är aldrig för sent! (elchocker.se)

Lycka till! Urban :) 

Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression