• Anonym1720

Ni som fått ECT mot depression

Hej,

Jag undrar här om det finns föräldrar/mammor (eller andra) som fått ECT för sin depression eller psykos efter förlossningen, det gjorde mitt liv till ett helvete därefter och vill bara höra andras erfarenheter om det jag skulle aldrig fått det, hade blivit frisk med medicin men de tyckte det var så bråttom för jag hade små barn hemma, nu har istället dom små barnen förlorat sin mamma helt känns det som

• Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression
  • Karlington
    urbanlarsson59 skrev 2021-06-07 21:16:44 följande:

Jag förstår, och det är många tyvärr som mår dåligt, men jag tycker att det finns mycket bättre alternativ än psykiatrins sk. ECT-behandling.

Det finns definitivt problem och baksidor till ECT. Många vittnar om svåra skador och har anmält. Skadestånd har betalats ut i flera fall, till och med miljonskadestånd för något år sedan. 

Det finns också många experter och vetenskapliga studier som vänder sig emot ECT. 

Detta måste man också ta med i beräkningen.

Se dessa sidor: Vad är Sanningen om Psykiatrins Elchocker, ECT-behandling?

Varför är psykiatrins ECT-behandling en bedräglig "kvickfix"? (elchocker.se)

Patienterna och deras anhöriga blir ofta inte informerade om detta innan ECT utan det kommer efteråt som en obehaglig överraskning.

Jag tycker att man istället skall satsa på alternativa behandlingar - och första steget är alltid en ordentligt och fullständig hälsoundersökning. Ofta finns det rent kroppsliga smärtor (ibland är de dolda) och problem när man mår dåligt.

Se denna sida: 
    Hur kan du trots allt må bättre? ? Det är aldrig för sent! (elchocker.se)

Lycka till! Urban :)  

Det där är tyvärr inte en trovärdig hemsida. :(
  • Frankie Bean

Jag har fått ECT mot min djupa depression, och utan ECT:n tror jag att jag varit död nu. Det var det bästa som kunde hända mig. Sedan verkar ju inte effekten hålla i sig så länge så man måste fortsätta medicinera på rätt nivå efteråt.

Apropå minnesförlust, fick en del i samband med behandlingen vilket bl a ledde till att jag glömde att min ena medicin hade doshöjts, så jag fortsatte med den gamla doseringen och depressionen smög sig tillbaka. Efter att rättat till dosen blev jag sakta bättre igen.

Önskar så klart att jag inte fått någon minnesstörning, men med tanke på vilken nytta ECT:n var så är det en rimlig kostnad för mig.

TS, om du har bipolär sjukdom så är inte ECT lika effektfullt. Kan ha fel, men vill minnas att man då använder behandlingen för att häva starka manier istället.

Tror att läkarna kommer hitta den rätta behandlingen, men vet själv att när man är i det där så lever man mycket här och nu i smärtan och att tanken på att fortsätta må på samma sätt ett tag till kan kännas outhärdligt. Men jag tror på dig, det Kommer att bli bättre!

• Anonym (L)
    Anonym1720 skrev 2021-06-07 14:00:30 följande:
    Ja jag håller med hade aldrig mått såhär dåligt annars tror jag, då hade mitt liv kunnat se positivare ut

Ja jag blev oxå speedad av antidepp men den har jag slutat med nu, så vet inte varför det fortsätter att vara så kan det dröja många veckor menar du, förra ggn gick det ju på sikt över gradvis när jag hade slutat, men nu har det bara ökat
    Jag var dock aldrig speedad under tiden jag åt SSRI. Men jag var mer eller mindre speedad under hela nedtrappningen. När jag nollat helt så kanske det satt i nåra veckor till men då blev det succesivt mindre. Detta var för att ångesten blev värre under nedtrappningen. Sen när kroppen vant sig utan medicin så blev jag lugnare. Man kan bli extremt speedad av ångest, jag har blivit det flera gånger när ångesten varit hemsk.  

Det är inte "bara" mycket ångest du har? Jag blev chockad vid nedtrappningen att det gick och ha så mycket ångest och total rastlöshet.  
  • Anonym1720
    urbanlarsson59 skrev 2021-06-07 21:16:44 följande:

Jag förstår, och det är många tyvärr som mår dåligt, men jag tycker att det finns mycket bättre alternativ än psykiatrins sk. ECT-behandling.

Det finns definitivt problem och baksidor till ECT. Många vittnar om svåra skador och har anmält. Skadestånd har betalats ut i flera fall, till och med miljonskadestånd för något år sedan. 

Det finns också många experter och vetenskapliga studier som vänder sig emot ECT. 

Detta måste man också ta med i beräkningen.

Se dessa sidor: Vad är Sanningen om Psykiatrins Elchocker, ECT-behandling?

Varför är psykiatrins ECT-behandling en bedräglig "kvickfix"? (elchocker.se)

Patienterna och deras anhöriga blir ofta inte informerade om detta innan ECT utan det kommer efteråt som en obehaglig överraskning.

Jag tycker att man istället skall satsa på alternativa behandlingar - och första steget är alltid en ordentligt och fullständig hälsoundersökning. Ofta finns det rent kroppsliga smärtor (ibland är de dolda) och problem när man mår dåligt.

Se denna sida: 

Hur kan du trots allt må bättre? ? Det är aldrig för sent! (elchocker.se)

Lycka till! Urban :) 

Håller helt med dig
  • Anonym1720
    Karlington skrev 2021-06-08 00:04:53 följande:

Det där är tyvärr inte en trovärdig hemsida. :(

Trovärdig eller inte, hört från folk själva, läst och upplevt själv alldeles för många dåliga erfarenheter för att inte tro det finns en sanning. Läkarna med sina jävla vetenskapliga artiklar som sjäääääälvklart hade tagit ECT om de blev deprimerade (sånt jävla skitsnack). Det finns dom som ansett de blivit hjälpta, absolut, men skulle av min erfarenhet nog säga att fallet skadade är större, och det allra värsta i det här är att man pratar endast om övergående minnesstörningar, vilket inte ens det stämmer eftersom eftersom folk fått flera år raderade som INTE kommit tillbaka, personlighetsförändringar, koncentration, närminne, långtidsminne, m.m. Detta nämns inget om i deras jävla broschyrer, blir så jävla arg att folk blir förda bakom ljuset. Man ska åtminstone säga sanningen innan man låter patienten välja. Och enl min mening ska det inte användas som ngn jävla Quick fix som det görs, det ska användas i väldigt akuta tillstånd och som sista utväg.
  • Anonym1720
    Frankie Bean skrev 2021-06-08 12:48:28 följande:

Jag har fått ECT mot min djupa depression, och utan ECT:n tror jag att jag varit död nu. Det var det bästa som kunde hända mig. Sedan verkar ju inte effekten hålla i sig så länge så man måste fortsätta medicinera på rätt nivå efteråt.

Apropå minnesförlust, fick en del i samband med behandlingen vilket bl a ledde till att jag glömde att min ena medicin hade doshöjts, så jag fortsatte med den gamla doseringen och depressionen smög sig tillbaka. Efter att rättat till dosen blev jag sakta bättre igen.

Önskar så klart att jag inte fått någon minnesstörning, men med tanke på vilken nytta ECT:n var så är det en rimlig kostnad för mig.

TS, om du har bipolär sjukdom så är inte ECT lika effektfullt. Kan ha fel, men vill minnas att man då använder behandlingen för att häva starka manier istället.

Tror att läkarna kommer hitta den rätta behandlingen, men vet själv att när man är i det där så lever man mycket här och nu i smärtan och att tanken på att fortsätta må på samma sätt ett tag till kan kännas outhärdligt. Men jag tror på dig, det Kommer att bli bättre!

Vad bra det har hjälpt dig.

Ah okej, ja jag vill iaf till varje pris undvika att få mer ECT, har inte fått ngn diagnos på bipolär, bara ADHD, så hoppas ju jag inte har det, har blivit rastlös vid höjning av SSRI, det är det enda, deprimerad och rastlös. Men det behöver ju inte betyda bipolär. Har inga euforiska tillstånd, så hoppas det här bara är temporärt.

Ja det är outhärdligt och oroligt när inte ens läkarna. Verkar vara på det säkra :-/ men litium kan man ju äta utan att vara bipolär med så är det ?bara? depressionen och ångest som gör mig rastlös så ska den ju hjälpa ändå tänker jag...fått svårt med sömnen med efter ECT, hade jag aldrig förr :-/
  • Anonym1720
    Anonym (L) skrev 2021-06-08 14:39:40 följande:

Jag var dock aldrig speedad under tiden jag åt SSRI. Men jag var mer eller mindre speedad under hela nedtrappningen. När jag nollat helt så kanske det satt i nåra veckor till men då blev det succesivt mindre. Detta var för att ångesten blev värre under nedtrappningen. Sen när kroppen vant sig utan medicin så blev jag lugnare. Man kan bli extremt speedad av ångest, jag har blivit det flera gånger när ångesten varit hemsk.  

Det är inte "bara" mycket ångest du har? Jag blev chockad vid nedtrappningen att det gick och ha så mycket ångest och total rastlöshet.  

Jag har aldrig varit det innan heller, det började efter ECT när dom började höja min SSRI, då blev jag så speedad så kunde inte inte ens sitta ner och äta. När vi trappade ut den så la det sig. Så vet inte vad det betyder. Om det kanske var för mycket serotonin i samband med ECT, eller om det var ett tecken på bipolär :-/ men var speedad under tiden med ja, tills det lagt sig

Sen gjorde dom en ny vändning med SSRI och då började det igen, satte ut den men rastlösheten fortsatt efteråt :-/ så vete fan vad det är, hoppas då mer på att det är ångest än bipolaritet i alla fall :-/
  • Anonym (GT)
    Anonym1720 skrev 2021-06-09 00:11:33 följande:
    Jag har aldrig varit det innan heller, det började efter ECT när dom började höja min SSRI, då blev jag så speedad så kunde inte inte ens sitta ner och äta. När vi trappade ut den så la det sig. Så vet inte vad det betyder. Om det kanske var för mycket serotonin i samband med ECT, eller om det var ett tecken på bipolär :-/ men var speedad under tiden med ja, tills det lagt sig

Sen gjorde dom en ny vändning med SSRI och då började det igen, satte ut den men rastlösheten fortsatt efteråt :-/ så vete fan vad det är, hoppas då mer på att det är ångest än bipolaritet i alla fall :-/
    Du är medveten om att man kan få fruktansvärda utsättningssymtom av SSRI? Det kan hålla i sig länge. Tycker att det låter som utsättningssymtom.
  • Fågel Flax

Hej!

Har svarat i din andra tråd med.

Jag gillar inte ECT, en kompis fick problem av det och personligen tycker jag att det är obehagligt att det används. Men det finns de som tycker att det har räddat deras liv, så det är väl tveeggat det där.

Depression ÄR bipolär sjukdom, det finns hundratsls varianter och depression är när man har just den depressiva sidan av sjukdomen, men ingen manifestation av den maniska sidan. Så det är i min värld inte otänkbart att en deprimerad människa kan få ECT och det triggar igång manisk respons. Sedan finns det som sagt massor av varianter på bipolär sjukdom, så är det så så finns det ingenting som säger att det blir permanent eller att du får fler skov av det, för har du tur så var det här enda gången.

Men, någonting som gör en otroligt speedad är PTSD, och även ångest. All rädsla, även svår sorg, till och med vistelse på psyket i sig själv, och när livet blir ställt på sin spets. Livssituationen du är i nu med all din inre oro gör, att det inte alls skulle vara ett dugg konstigt att du är speedad.

Hoppas att du kan hitta någon kunnig läkare att ta upp dina tankar med, så att du kan få expertutlåtande vad som är vad. Jag tror inte det är kört!

(Men är du bipolär så går det oftast att leva ett bra liv med rätt medicinering, tror jag)

Kram igen!

• Anonym1720
    Fågel Flax skrev 2021-06-09 20:51:06 följande:

Hej!

Har svarat i din andra tråd med.

Jag gillar inte ECT, en kompis fick problem av det och personligen tycker jag att det är obehagligt att det används. Men det finns de som tycker att det har räddat deras liv, så det är väl tveeggat det där.

Depression ÄR bipolär sjukdom, det finns hundratsls varianter och depression är när man har just den depressiva sidan av sjukdomen, men ingen manifestation av den maniska sidan. Så det är i min värld inte otänkbart att en deprimerad människa kan få ECT och det triggar igång manisk respons. Sedan finns det som sagt massor av varianter på bipolär sjukdom, så är det så så finns det ingenting som säger att det blir permanent eller att du får fler skov av det, för har du tur så var det här enda gången.

Men, någonting som gör en otroligt speedad är PTSD, och även ångest. All rädsla, även svår sorg, till och med vistelse på psyket i sig själv, och när livet blir ställt på sin spets. Livssituationen du är i nu med all din inre oro gör, att det inte alls skulle vara ett dugg konstigt att du är speedad.

Hoppas att du kan hitta någon kunnig läkare att ta upp dina tankar med, så att du kan få expertutlåtande vad som är vad. Jag tror inte det är kört!

(Men är du bipolär så går det oftast att leva ett bra liv med rätt medicinering, tror jag)

Kram igen!

Nu har jag fått höra från flera som fått ECT att de efteråt har hamnat i maniska tillstånd och blivit diagnosticerade med bipolär sjukdom...låter lite väl udda att flera man pratat med hamnat :-/ sen har du kunnat sluta med mediciner efteråt. Att mediciner gjorde dom sämre och art när de slutade mådde bättre och inte hade ngn bipolär sjukdom kvar...jag vet inte vad jag lider men känner att allt är kopplat till ECTn...klart jag har en depression men den kändes inte så djup som den blev månader efter ECt:n...det är en vidrig behandling! Är det ngn här som blivit återställd ens...saknar mitt gamla jag innan jag fick denna vedervärdiga behandling :-/ har ni som fått ECT kommit tillbaka ngn gång till den ni var innan...? Jag var en jättesocial människa med många bollar i luften som kunde prata med allt och alla...nu känns jag bara tom och ointresserad av allt :-/ så leden jag gick med på det, är säker jag hade mått 100 ggr bättre nu annars...men tänker om ni som fick ECT blev bättre med tiden...om ni kom tillbaka :-/
Svar på tråden Ni som fått ECT mot depression