Frankie Bean skrev 2021-06-08 12:48:28 följande:
Jag har fått ECT mot min djupa depression, och utan ECT:n tror jag att jag varit död nu. Det var det bästa som kunde hända mig. Sedan verkar ju inte effekten hålla i sig så länge så man måste fortsätta medicinera på rätt nivå efteråt.
Apropå minnesförlust, fick en del i samband med behandlingen vilket bl a ledde till att jag glömde att min ena medicin hade doshöjts, så jag fortsatte med den gamla doseringen och depressionen smög sig tillbaka. Efter att rättat till dosen blev jag sakta bättre igen.
Önskar så klart att jag inte fått någon minnesstörning, men med tanke på vilken nytta ECT:n var så är det en rimlig kostnad för mig.
TS, om du har bipolär sjukdom så är inte ECT lika effektfullt. Kan ha fel, men vill minnas att man då använder behandlingen för att häva starka manier istället.
Tror att läkarna kommer hitta den rätta behandlingen, men vet själv att när man är i det där så lever man mycket här och nu i smärtan och att tanken på att fortsätta må på samma sätt ett tag till kan kännas outhärdligt. Men jag tror på dig, det Kommer att bli bättre!
Vad bra det har hjälpt dig.
Ah okej, ja jag vill iaf till varje pris undvika att få mer ECT, har inte fått ngn diagnos på bipolär, bara ADHD, så hoppas ju jag inte har det, har blivit rastlös vid höjning av SSRI, det är det enda, deprimerad och rastlös. Men det behöver ju inte betyda bipolär. Har inga euforiska tillstånd, så hoppas det här bara är temporärt.
Ja det är outhärdligt och oroligt när inte ens läkarna. Verkar vara på det säkra :-/ men litium kan man ju äta utan att vara bipolär med så är det ?bara? depressionen och ångest som gör mig rastlös så ska den ju hjälpa ändå tänker jag...fått svårt med sömnen med efter ECT, hade jag aldrig förr :-/