Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Niptnyfiken)

Göra NIPT tidigt

Hej

Innan vi blev gravida var jag och min man eniga om att vi skulle göra ett Nipt tidigt. Mycket för att så snart som möjligt få veta om det var något fel. Vi var översens att vid någon kromosomavvikelse eller dylik skulle vi avsluta graviditet och vi ville inte vänta till efter vecka 12 (eller liknande) för att få besked om det.

Nu har jag precis plussat och borde vara ca vecka 5. Jag förstår jag inte kan göra NIPT redan nu men när kan jag det? Hur går jag tillväga? Har tid hos barnmorska först om en månad.

Ni som gjort NIPT, när gjorde ni det? Hur gick det till?

Kan ju också flika in att nu med plusset på stickan och bebis i magen är vi inte längre lika säkra på hur vi gjort vid utfallet.. men vi vill oavsett veta så snart som möjligt.

• Svar på tråden Göra NIPT tidigt
  • Anonym (H)

Google ger dig svaret.

Vill ni göra Nipt så är det ingen mening att vänta in bm.

Ni kommer få betala för detta själva. Av mvc blir ni erbjudan kub, i vissa län därefter nipt och därefter fostervattensprov

• Anonym (H)

Och såklart. Stort grattis till graviditeten!

• Anotherone

Du kan inte göra nipt ännu, det är alldeles för tidigt. Där jag gjorde nipt var gränsen för att lämna blodprov att man var minst gången till 10+0.
    Före det är det svårt att säkerställa att du verkligen återfinner "material" från fostret i mammans blod, vilket ju är det som analyseras.
    Har man inte gjort ett UL innan så utförs också ett UL i samband med NIPT för att fastställa hur långt gången man är.
    Det behövde inte jag då jag gjort ett UL i v 7+3 samt även hann göra KUB-ultraljudet innan jag gjorde nipt, och båda dessa beräknade fostret till exakt samma dag.

Om jag blev gravid igen så skulle jag:
    *göra ett UL i vecka 8 för att se så att fostret lever, växer på rätt ställe och mäter till rätt datum
    *göra KUB-ultraljudet men egentligen avstå själva beräkningen för den kan ge mer oro än vad den ger trygghet i det läget
    *göra nipt

Och sen invänta RUL förstås. Och självklart med reservation för att det finns tusen och åter tusen sjukdomar, tillstånd och annat som kan drabba en själv under graviditeten eller det barn man väntar. Det finns inga garantier, inte ens efter att barnet är fött.

• namlaks

Stort grattis till graviditeten!

Tror jag var i vecka 12-13 när jag gjorde mitt NIPT-test. Jag gick hos en privat mvc från början och gjorde testet där:) Jag har för mig att man kan göra testet från graviditetsvecka 10 som tidigast.

• Anonym (-)

Hej, jag hade samma inställning som er men tyvärr gör de inte tidigare än från v.12 i Stockholm om det är för att få mer rättvisande resultat eller vad vet jag inte. Så det var väldigt jobbigt att vänta men ändå värt det. Och ja man behöver betala själv OM man nu inte avvaktar KUB och sen får lågt resultat då bekostar regionen. Men vi ville inte chansa och vänta ännu längre, dock gjorde jag bägge testen.

• Anonym (A)
    Anonym (Niptnyfiken) skrev 2021-06-09 08:48:22 följande:

Hej

Innan vi blev gravida var jag och min man eniga om att vi skulle göra ett Nipt tidigt. Mycket för att så snart som möjligt få veta om det var något fel. Vi var översens att vid någon kromosomavvikelse eller dylik skulle vi avsluta graviditet och vi ville inte vänta till efter vecka 12 (eller liknande) för att få besked om det.

Nu har jag precis plussat och borde vara ca vecka 5. Jag förstår jag inte kan göra NIPT redan nu men när kan jag det? Hur går jag tillväga? Har tid hos barnmorska först om en månad.

Ni som gjort NIPT, när gjorde ni det? Hur gick det till?

Kan ju också flika in att nu med plusset på stickan och bebis i magen är vi inte längre lika säkra på hur vi gjort vid utfallet.. men vi vill oavsett veta så snart som möjligt.

Kan göras från vecka 10. Gör du det privat behöver du ingen remiss, annars behöver du en. Man bestämmer alltså inte själv, utan man blir erbjuden, och inte alla blir erbjudna. Då görs det vecka 12 som tidigast.

Vill du göra det så tidigt som vecka 10 så får du göra det privat. 
  • Anonym (Niptnyfiken)

Hej!

Tack för alla svar. Vi har hela tiden tänkt göra det privat så att betala för det är inga konstigheter. Jag har förstått att man måste ta ett ultraljud innan nipt, görs det i samma veva eller kan jag göra ul via bm landsting och sen köpa nipt privat?

Har bokat ett privat tidigt ultraljud om 2 veckor så kommer ju kolla där såklart men gillar att vara förberedd :)

• Anonym (-)

Jag bokade båda samtidigt d.v.s. de gör ultraljud å tar blodprovet samma tillfälle. Ser nog olika ut beroende på vem man gör provet hos.

• Anotherone
    Anonym (Niptnyfiken) skrev 2021-06-09 12:53:36 följande:

Hej!

Tack för alla svar. Vi har hela tiden tänkt göra det privat så att betala för det är inga konstigheter. Jag har förstått att man måste ta ett ultraljud innan nipt, görs det i samma veva eller kan jag göra ul via bm landsting och sen köpa nipt privat?

Har bokat ett privat tidigt ultraljud om 2 veckor så kommer ju kolla där såklart men gillar att vara förberedd :)

Ultraljudet vid nipt är främst för att fastställa hur långt gången du är. Har du gjort ett ul precis innan så finns ingen anledning att göra ett till. Men rutinerna ser säkert olika ut.
  • Limeblad

Gör ni det tidigt är det inte säkert att ni får resultat utan måste vänta ytterligare vecka/veckor och göra om det. Tillräckligt med bebisens DNA måste ha blandats ut i ditt blod för att kunna analyseras. Jag gjorde Nipt i 12+1 men fick inget resultat så vänta ytterligare så resultatet från kub kom före Nipt. Vet inte hur vanligt det är att inte få niptresultat så pass sent.

Svar på tråden Göra NIPT tidigt