• Jemp

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Om du fått reda på det nu är det såklart nu och sen inför hösten som det är rimligt att kontakta skolan.

    8-15 i skolan är ju inte hela skolgången utan plugg sen som tillkommer där många kanske snarare lär sig mest. Sköter hon läxor och är fokuserad på lektionerna får ni ju fundera över vad hon behöver för stöd i övrigt. Trx hjälp att utveckla analyser, stöd att hitta rätt studieteknik, eller nån slags extra stöd för eventuella svårigheter?

    Rätt eller fel men det blir ditt jobb som förälder att ligga på för att hon ska få det och det uppmärksammas.

  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 11:17:47 följande:

    Tycker hon ska kunna ta ansvar själv för det där när hon är så gammal. Hon hade inte alls så här dåliga betyg under hösten nej. Hon säger själv att många lärare varit sjuka under terminen och att de haft mycket vikarier. Kanske har inte allt förmedlats på det sätt som borde skett?

    Jag hoppas det kan tas nya tag till hösten. Funderar även på om det vore en bra idé att försöka byta skola. Så mycket sämre än så här kan det ju inte bli. Det känns som de är totalt likgiltiga. 


    Uppenbarligen kan hon inte det. Vare sig det är ansvarstagandet eller lärandet som brister.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 23:50:07 följande:

    Återigen - det är skolans uppgift att undervisa barnen. Det är skolan som har ansvaret. Skolinspektionen kommer få till uppgift att hantera skolan om inte huvudmannen (kommunen) kan komma till rätta med bristerna nu under hösten. 

    Dina patetiska försök till att misskreditera mig som förälder kommer inte leda någon vart. Det har du helt rätt i. 


    Alla är överrens om att det är skolans uppgift att undervisa barnen.

    I föräldraansvaret ingår dock att stötta barnet under skolgången- både vad gäller motivation, läxläsning, uppföljning och se till att barnet får det stöd hen behöver.

    På ett sätt synd att inte allt ligger på skolan, eftersom det ger barn som ditt mycket sämre förutsättningar när föräldrarna inte vill (eller kan) stötta. Men samtidigt rätt rimligt.
  • Jemp
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 10:45:22 följande:

    Ni som skriver att man som förälder ska ta mer ansvar. Hur tycker ni att man som förälder till ett barn i högstadiet ska göra det om inte verktygen som finns för att hålla koll ens finns? Som förälder till ett så stort barn står man rätt ovetande om barnet väljer att inget berätta. Om barnet säger att det inte har några läxor och att allt är bra finns inte så mycket man kan göra, speciellt inte när läraren säger detsamma.

    Jag har ett barn som fick F i ett betyg när han gick i åttan. Mitt barn nämnde ingenting om det utan sa att allt var bra. Ingen kontaktade oss föräldrar om detta. Jag hade ingen anledning att tro något annat heller. På alla utvecklingssamtal som jag såklart var med på pratades det bara om vad mitt barn tyckte om skolan i allmänhet. Jag har alltid pressat på hårt med frågor som hur ligger mitt barn betygsmässigt i respektive ämne? Vad är hen bra på och vilka svagheter har hen? I vilka ämnen behöver vi stödja mer och med vad? Lärarens svar har alltid varit att läsa upp respektive lärares omdöme som alla har bestått av en massa flum om hur social och trevlig mitt barn är. Inget mer har gått att krama ur. Jag har aldrig fått veta mer än att det går bra.

    Och jo det fanns såklart en plattform vi föräldrar kunde gå in på, Där skulle allt finnas, från läxor, provresultat och övrigt. Problemet var att lärarna inte brydde sej om att lägga in något där. Trots flera påpekande från både mej och andra föräldrar blev det ingen förändring. På plattformen fanns också möjlighet för föräldrarna att kommunicera med lärarna. Problemet var bara att lärarna inte svarade. Och det var aldrig några frågor typ kl 22 på kvällen vad barnet hade i läxa tills i morgon utan mer mitt barn tycker x i matte är svårt, vad för böcker rekomderar du att jag införskaffar för att kunna hjälpa till att träna mer?

    Mitt betyg efter att ha haft tre barn som passerat högstadiet i olika skolor är att lärarnas kommunikation till föräldrarna är under all kritik. I allt. Som förälder om man vill veta något om sitt barn får man jaga och jaga och jaga för att oftast få ett goddag yxskaft till svar. Det handlar inte om att man ska få någon daglig information om när ens barn hostat eller fisit utan information där man som föräldrar tydligt vet hur ens barn ligger till i varje ämne och vad och när barnet behöver skärpa till sej.

    Ts, jag förstår helt din frustration. Det du ska göra är att kontakta rektorn på skolan. Ifrågasätt varför du inte fått veta att ditt barn riskerar att få F. Be också att få ta del av en åtgärdsplan för ditt barn och kräv kontinuerlig återkoppling. Lyssna inte på den del av lärarkåren som skyller allt på ditt barn eller dej.


    Det är stor skillnad på det du beskriver och TS resonemang. Ts är ju inte intresserad.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 12:32:02 följande:

    Det är ingen skillnad alls i det resonemanget och hur jag resonerar. Det du och andra ifrågasätter eller beskyller mig för, är att jag inte går in och "tar över" när skolan kommer till korta. Att jag inte tar över undervisningen. Att jag inte kontaktar lärarna och förhör mig om hur det går. För mig är det i alla fall självklart att för undervisningen ansvarar lärarna och skolan för. De ansvarar även för att ta initiativ till kommunikation med föräldrar genom att bjuda in till utvecklingssamtal m.m. Det ska inte komma som en chock en vecka innan skolavslutning att barnen inte når upp till godkända resultat. 


    Precis. Och den jag citerade har varit på utvecklingssamtal och efterlyst info, viljat hjälpa sitt barn hemma och kontaktat både lärare och rektor.

    Försökt göra det du vägrar.

    Så jo, allt skiljer.
  • Jemp
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 12:49:32 följande:

    Det är det väl inte? Man får prioritera sin tid, precis som vi andra. Det är viktigare att studera än att vara med kompisar eller slappa. Eller ja självklart ska man få göra det ibland också, men problemet är oftast att ungdomar och barn lägger ner sin tid på fel saker. De har en fantastisk möjlighet att få utbilda sig, vilket jag tycker vi ska vara tacksam över, istället för att lägga skulden på en enda lärare. Han har inte bestämt reglerna.


    Klart det är orealistiskt med 4 timmar per dag om det är det normala. Beroende på hur länge de har schemalagd såklart. Lika orealistiskt som 12 timmarsdag för oss vuxna.

    Stort variarion mellan inget alls till 4 timmar såklart. Däremellan finns rimligheten.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 12:32:02 följande:

    Det är ingen skillnad alls i det resonemanget och hur jag resonerar. Det du och andra ifrågasätter eller beskyller mig för, är att jag inte går in och "tar över" när skolan kommer till korta. Att jag inte tar över undervisningen. Att jag inte kontaktar lärarna och förhör mig om hur det går. För mig är det i alla fall självklart att för undervisningen ansvarar lärarna och skolan för. De ansvarar även för att ta initiativ till kommunikation med föräldrar genom att bjuda in till utvecklingssamtal m.m. Det ska inte komma som en chock en vecka innan skolavslutning att barnen inte når upp till godkända resultat. 


    Varför är ditt fokus på skolans fel istället på hur du ska hjälpa din dotter?

    Har de fallerat- och på mer än att skicka varning- så är det fortfarande du och ev medförälder som behöver steppa upp och ta ansvar för att se var det har brustit, vad er dotter behöver utveckla, se till att hon får den hjälpen (både i skolan och hemma) osv.

    Om hon står utan utbildning som ung vuxen är det ju en klen tröst att det ev var skolans fel, men ingen fanns där för att fånga upp.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 09:12:19 följande:

    Därför det inte är relevant för frågeställningen, huruvida det är och ska vara möjligt för en elev att gå ett helt läsår, utan att vi någon gång blir erbjudna ett utvecklingssamtal. Samt att eleven nu lämnar åttonde klass utan godkänt i några ämnen  däribland Engelska, utan att jag får veta någonting. Det är frågeställningen. Inte hur många timmar, minuter och sekunder jag ägnar åt att bistå min dotter i eventuella hemarbeten.  Förstår du nu?


    Nåja, det är ju inte det du frågat om i trådstarten heller.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-14 17:37:39 följande:

    Jo, det är precis vad jag gjort. Jag kommer med en frågeställning. "Det känns som skolan brustit i sitt uppdrag". Kan möjligen tolkas som en ledande fråga, men det är uppenbart att det är skolans ansvar för det bristande resultatet som ska avhandlas. Likaså skolans brist på kommunikation. Otroligt att du inte förstått det efter 300 inlägg. 


    Jodå, jag har förstått att du vill att skolan tar hela ansvaret. Din frågeställning i ts rör ju dock inte kommunikation utan polisanmälan.

    Dina frågeställningar i övriga inlägg rör främst hur orimligt du tycker det är att hjälpa din dotter med inlärningen. Kommunikationen med skolan kom upp när du fick frågor kring den.
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-09 05:31:08 följande:

    Finns inget sådant ansvar att skolan ska överlåta undervisningsansvaret på vårdnadshavare. Läs på lite tack!

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

    Tvärtom står det att skolan är ansvarig. 


    Men varför är det så intressant att veta vem som gjort fel, när du inte ens tar kontakt med skolan?

    Ditt barn får varken bättre betyg eller kunskaper av att veta att skolan gjort fel. Det faller fortfarande på dig som förälder att göra en plan med skolan och att hjälpa ditt barn att komma ikapp. Precis i jämförelse med vad någon skrev om övergångsställen några inlägg upp.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?