• Wed 9 Jun 2021 23:24
    2415 visningar
    1 svar
    1
    2415

    Utvecklingssprång 2

    Jag tror att du kanske skulle ta de där sprången på mindre allvar.

    I alla beskrivningar av barns utveckling, så beskriver de "medel-Svensson-babyn". Inte många följer den exakta beskrivningen, men de flesta ligger ganska nära ganska mycket.

    Jag har 7 barn som varit helt olika. Ja, alla ändrade vanor lite då och då, men inte på samma sätt. Vid ca 2 månader (plus/minus ett par veckor) ändrades sömnen t ex. Det innebar att ett barn började sova hela 12-timmarsnätter medan ett annat barn började sova bredvid mig i stället för på mig. Ett barn började sova i 2-timmarspass på nätterna och ett annat sov i 4-timmarspass. Helt olika.

    I samma ålder började de äta mer på kvällarna, men mer kan också vara olika. Där den ena började äta 5 minuter i timmen hela kvällen, började den andra äta 6 timmar i sträck - varenda jäkla kväll!

    Försök nöja dig med att veta att ditt barn kommer att utvecklas hela tiden, och i bland går det fortare än annars. Utvecklingen går alltid framåt och aldrig bakåt, så gå inte runt och hoppas att "allt ska bli som vanligt igen", för det händer inte. Det blir något nytt och så småningom bättre.

Svar på tråden Utvecklingssprång 2