• molly50

    Hur fort får man gå vidare?!

    Anonym (MJ) skrev 2021-06-12 23:07:10 följande:
    Kan hända, dock är det är inte enbart jag i familjen som känner såhär. Mamman är totalt förtvivlad över detta och har fått fyra månader på sig, liksom sonen att ställa in sig på detta. Lycklig vet jag inte, barnet är som sagt vare sig önskat eller planerat (exets egna ord) och han har lidit otroligt utav detta också. Inte för att jag bryr mig så mycket om det. Men att som utomstående komma och förstöra så totalt för en familj på det här sättet kan ju inte bädda för annat än problem för alla inblandade, inklusive det nya barnet där hon inte direkt lagt upp de bästa förutsättningarna som jag ser det.
    Jag tycker det är fel av ditt ex (och dig och din svärmor) att lägga över skulden på den nya kvinnan för att hon blev gravid.
    Han har väl också ett ansvar.
    Om han inte skyddade sig så får han helt enkelt stå sitt kast.
    Jag vet att det är skitjobbigt att vara i din situation.
    Men man måste ändå försöka acceptera situationen och gå vidare. Även om det är svårt.
    Du har dessutom ett barn att tänka på som inte får hamna i kläm.
    Du kanske behöver hjälp? Samtalsterapi kan kanske vara något?
    Det hjälpte mig.
  • molly50
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-12 23:35:23 följande:
    Vänta lite här nu. Du tror att den här unga småbarnsmamman aktivt jagat din gamle gubbe?

    Det var antagligen tvärtom. Han gav hennes uppmärksamhet när hon var mitt i småbarnsåren pga att han var intresserad och så föll hon för att hon behövde uppmuntran just nu. Hennes man hade väl glömt henne. Hon hade antagligen inte tid att vara på jakt efter upptagna män men sen dök han upp vid rätt tillfälle.

    Vad jag vill säga är att det inte var HON som förstörde ditt liv och familj så ingen idé att du stalkar el trakasserar henne på fb. Det är han som Har ansvar och skyldigheter. Om

    Du vill bråka på fb så bråka med honom
    Jag håller med om att han bär det största ansvaret som var gift med TS.
    Men,å andra sidan,om den andra kvinnan inte var intresserad så hade hon ju bara kunnat backa och tacka nej till hans inviter.
    Speciellt om hon visste att han var gift.
    Hon har ett ansvar för sina egna handlingar.
    Men han har ett ansvar som gift familjefar också.
    Det hade varit ärligare av honom att göra slut innan han började ligga med den andra kvinnan.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-12 22:40:22 följande:

    Kan också tillägga att det senaste i kråksången är nu att exet vill presentera sonen för denna andra kvinna under veckan som kommer. Tror inte att sonen kommer att vara speciellt sugen på det. Undrar vad exet tror att han har att vinna på detta... ?


    Om sonen inte kommer att vara intresserad av det så kanske det är för att han ser hur du reagerar.
    Han vet vad du tycker och vad du sagt om den andra kvinnan.
    Snälla,försök hålla din son utanför det här och låt honom istället glädjas åt att han ska få ett syskon.
    Vill han absolut inte träffa den nya kvinnan så kan du inte tvinga honom.
    Men det ska då vara för att han själv inte vill.
    Inte för att du inte vill.
  • molly50
    Anonym (Polly) skrev 2021-06-13 14:16:44 följande:
    Det torde vara få tonåriga/nästanvuxna killar som gläds åt att få ett halvsyskon som är resultatet av att fadern svek modern och att ett äktenskap briserade.
    Du har en poäng.
    Men jag menar mest att TS inte ska försöka påverka sonen.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-13 15:27:59 följande:
    molly50 skrev 2021-06-13 12:58:24 följande:

    Jag håller med om att han bär det största ansvaret som var gift med TS.

    Men,å andra sidan,om den andra kvinnan inte var intresserad så hade hon ju bara kunnat backa och tacka nej till hans inviter.

    Speciellt om hon visste att han var gift.

    Hon har ett ansvar för sina egna handlingar.

    Men han har ett ansvar som gift familjefar också.

    Det hade varit ärligare av honom att göra slut innan han började ligga med den andra kvinnan.


    Precis. Hon är den som snärjt honom. Han hade aldrig tidigare varit otrogen. Visst kunde han kommentera andra kvinnors utseenden, vilket jag inte uppskattade. Då slutade han med detta. Han umgicks med de han delar hobby med. Även bland dessa män råder delad uppfattning om vad som är etiskt beteende i ett seriöst förhållande eller äktenskap.

    Ungefär hälften är trofasta och andra hälften är skandalösa helt enkelt, trots barn med i bilden.

    Ingen av dessa bemödade sig med att berätta för mig om sveket utan alla lät mig gå i tron att allt var som vanligt.

    Har pratat med en av dessa killar för att få fram sanningen. Har även läst i exets telefon under tiden vi var tillsammans. Denna kvinna började med att gå fram till honom på fest, helt ogenerat. Gift småbarnsmor. Hon tiggde även om hans nummer, om en dejt/uppmärksamhet osv. Efter det är det han som betett sig svinigt åt. Hon förförde alltså honom i vetskap om att han var upptagen. Jag tycker således inte ett dugg synd om henne eller hennes barn.
    Nej,det är inte synd om henne.
    Men fortfarande så är det din man som har låtit det hela gå för långt.
    Det är han som borde ha backat och sagt nej när hon bad om hans telefonnummer och en dejt.
    Han blev nog knappast tvingad under pistolhot.

    Jag trodde inte heller att mitt ex skulle vara otrogen.
    Men ändå så var han det.
    Så jag tror det beror på hur man är som person,vilka spärrar man har osv.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-13 15:27:59 följande:
    molly50 skrev 2021-06-13 12:58:24 följande:

    Jag håller med om att han bär det största ansvaret som var gift med TS.

    Men,å andra sidan,om den andra kvinnan inte var intresserad så hade hon ju bara kunnat backa och tacka nej till hans inviter.

    Speciellt om hon visste att han var gift.

    Hon har ett ansvar för sina egna handlingar.

    Men han har ett ansvar som gift familjefar också.

    Det hade varit ärligare av honom att göra slut innan han började ligga med den andra kvinnan.


    Precis. Hon är den som snärjt honom. Han hade aldrig tidigare varit otrogen. Visst kunde han kommentera andra kvinnors utseenden, vilket jag inte uppskattade. Då slutade han med detta. Han umgicks med de han delar hobby med. Även bland dessa män råder delad uppfattning om vad som är etiskt beteende i ett seriöst förhållande eller äktenskap.

    Ungefär hälften är trofasta och andra hälften är skandalösa helt enkelt, trots barn med i bilden.

    Ingen av dessa bemödade sig med att berätta för mig om sveket utan alla lät mig gå i tron att allt var som vanligt.

    Har pratat med en av dessa killar för att få fram sanningen. Har även läst i exets telefon under tiden vi var tillsammans. Denna kvinna började med att gå fram till honom på fest, helt ogenerat. Gift småbarnsmor. Hon tiggde även om hans nummer, om en dejt/uppmärksamhet osv. Efter det är det han som betett sig svinigt åt. Hon förförde alltså honom i vetskap om att han var upptagen. Jag tycker således inte ett dugg synd om henne eller hennes barn.
    Jag ska tillägga att jag tycker det är fel att säga att det inte är synd om barnet.
    Det har inte bett om att få komma till världen med två oansvariga föräldrar.
    Så är det synd om någon så är det barnet!
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-13 19:15:51 följande:
    Det finns ingen som helst heder i att vara otrogen efter över 20 års äktenskap. Han lurade mig hela semestern.

    Vad henne anbelangar verkar hon helt sakna allt vad moral heter.
    Det finns ingen heder i att vara otrogen oavsett hur länge man varit tillsammans.
    Din man verkar också sakna allt vad moral heter,om jag ska vara ärlig.
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-13 19:16:46 följande:
    Jag vågar lova att hon sett till att bli med barn för att snärja honom till sig
    Spelar det någon roll? Det är fortfarande hans eget val att ligga med henne.
    Och man har alltid ansvar för sina egna handlingar.
  • molly50
    Anonym (jösses) skrev 2021-06-13 21:37:19 följande:
    Det är alltid enkelt att skylla på utomstående i stället för att rannsaka sig själv och fundera över om man kunnat göra något annorlunda för att rädda äktenskapet innan det blivit för sent. Jag tror inte att ts och mannen hade ett jättebra förhållande  innan den andra kvinnan kom in i bilden.
    Jag håller med dig. TS verkar leva i någon sorts förnekelse.

    Men samtidigt så är det ju svårt att försöka göra något för att rädda sitt äktenskap om man inte vet att något är fel.
    TS man borde ha pratat med TS om det innan han låg med den andra kvinnan.
  • molly50
    Anonym (jösses) skrev 2021-06-14 12:33:31 följande:
    Vi vet inte om han har gjort det eller inte. Kanske har han försökt men inte blivit tagen på allvar av ts.
    Så kan det förstås också vara.
    Men i så fall så är det ju ändå ärligare att göra slut innan man hoppar i säng med någon annan.
  • molly50
    Anonym (wtf!) skrev 2021-06-14 13:00:13 följande:
    Varför ska TS rannsaka sig själv över att idioten inte kunde hantera ett eventuellt missnöje på ett värdigt sätt utan var bara tvungen att bete sig som en idiot?

    Om deras förhållande var så dåligt som du säger, var han tvungen att vara otrogen, eller kunde han valt att hantera det på ett bättre sätt?

    Sluta blanda ihop problem och hur människor väljer att hantera problem. Eventuella problem i förhållandet kan de båda ha bidragit till, hur han valde att hanterad det, dvs att han VALDE att bete sig som en idiot istället för som en vuxen har ingenting med TS att göra.
    Jag håller med dig.
    Men det TS ska rannsaka är sitt nuvarande beteende.
    Att hon fortfarande hänger fast vis något som hände för 3 år sedan.
    Och kanske framförallt att hon drar in oskyldiga barn i det hela plus sin fd svärmor.
    Att dra in barn som hämnd mot någon som behandlat en illa är så lågt det bara går att sjunka.
  • molly50
    Anonym (wtf!) skrev 2021-06-14 13:47:00 följande:
    Absolut, TS verkar ha hamnat i förnekelse och inte kunna gå vidare från ett trasigt förhållande. Men inlägget jag svarade på syftar uttryckligen på TS ska rannsaka sig själv över varför han valde att vara otrogen. 
    Anonym (jösses) skrev 2021-06-13 21:37:19 följande:
    Det är alltid enkelt att skylla på utomstående i stället för att rannsaka sig själv och fundera över om man kunnat göra något annorlunda för att rädda äktenskapet innan det blivit för sent. Jag tror inte att ts och mannen hade ett jättebra förhållande  innan den andra kvinnan kom in i bilden.
    Det finns liksom inget för TS att rannsaka sig själv över gällande hans agerande, den står han till 100% för själv, såna påståenden kommer bara spä på TS förnekelse... typ.. om jag bara har gjort si eller så så hade han kanske inte varit otrogen?...det är liksom helt fel spår. Han var otrogen för att han ville det, det har inte ett dugg med TS att göra.

    Däremot behöver hon rannsaka sig själv över varför hon öht vill ha tillbaka idioten till varje pris och helst söka hjälp för efter 3 år borde hon ha kunna komma längre än så.
    Ja,jag håller som sagt med dig om det.
    Han har ansvar för sina egna handlingar.
    Men TS behöver rannsaka sig själv och sitt beteende nu.
    Man drar inte in barn i sin hämndlystnad mot den person som sårat en.
    Jag håller också med om att TS behöver söka hjälp.
  • molly50
    Anonym (Lie) skrev 2021-06-14 15:31:36 följande:
    Ts har inga skyldigheter till den nyas barn. Likt ts mans nya visade noll förståelse eller moral över att hon aktivt arbetade för att få en gift man att falla och sedan gör sig gravid med flit. Visst kan man argumentera att det är lika mycket mannens fel, det är det. Men sedan kan vi heller inte se under mattan att kvinnor som gärna vill ha en man attached till sig har använd gravidkortet i urminnes tider. 
    Även om hon arbetade för att få en gift man att falla så är det han som har ett ansvar gentemot TS.
    Han borde ha backat och sagt nej.
    Och vad är det som säger att hon blev gravid med flit?
    Det kan ju likaväl ha varit han som struntade i att skydda sig.
    Då får man stå sitt kast.
    Sen är såklart inte heller hon helt oskyldig om hon visste om att han är gift.
    Men han är den som har det största ansvaret.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-14 16:45:59 följande:
    Enligt mamman hade han berättat för systern om att hon uppgett att hon använt någon form av preventivmedel men trots detta blivit med barn. Märkligt, tycker jag!
    Så med andra ord så har han inte använt skydd själv?
    Då får han väl stå sitt kast.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-15 05:24:03 följande:
    Han ville inte ha fler barn var han tydlig med när det gått ett antal år utan att lyckas med ett andra barn. Jag började använda skydd och använde dessa till punkt och pricka. Det har aldrig varit några som helst problem för mig. Jag har väldigt svårt att tro att man blir gravid med skydd. Att där ifrån sexan välja att behålla barnet mot den andres vilja. Att han träffar en sådan kvinna gör att jag vill hålla min son långt borta från henne.
    Ja,men då borde han ju ha skyddat sig. Eller hur?
    Nej,det är inte juste att behålla ett barn mot någon annans vilja.
    Framförallt inte om hon själv också var gift.
    Men fortfarande så är det hans ansvar att skydda sig.
    Framförallt om han hade en affär vid sidan av.
    Inga skydd är 100 % säkra så även om hon sa att hon använde skydd så borde han ha skyddat sig själv också.
    Om inte annat så av respekt för dig och ert barn.
    Så lägg skulden där den hör hemma. Hos ditt ex.
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-15 05:49:54 följande:
    Nej, det ska gudarna veta. Vilket jag inte kan förstå eller relatera alls... vad man i vår ålder har gemensamt med en så mycket yngre person. När åldersskillnaden är så stor att han lika gärna kunde ha varit hennes pappa börjar äckelkänslorna spontant att infinna sig.

    Jag hade självklart sett att han kämpat för oss och varit rakryggad i sitt sätt mot mig. Vi har haft det kämpigt stundtals där vi inte delat uppfattningen om vissa saker. Däremot har vi ändå kunnat arbeta med detta och ta oss vidare. Detta har kommit som en blixt från klar himmel och tror inte att det här har varit ett väl genomtänkt beslut för honom. Hans föräldrar och även mina föräldrar tror att detta kommer att komma som en smäll i ansiktet på honom när det går upp för honom vad han förlorat.
    Men varför vill du att han ska kämpa för er? Varför vill du ha honom tillbaka när han har visat så tydligt vilket svin han är?
    Han har uppenbarligen inte sådana känslor kvar för dig. Det måste du acceptera.
    Så varför vill du leva med någon som inte älskar dig?
    Tycker du inte att du förtjänar bättre än så?
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-15 05:24:03 följande:
    Han ville inte ha fler barn var han tydlig med när det gått ett antal år utan att lyckas med ett andra barn. Jag började använda skydd och använde dessa till punkt och pricka. Det har aldrig varit några som helst problem för mig. Jag har väldigt svårt att tro att man blir gravid med skydd. Att där ifrån sexan välja att behålla barnet mot den andres vilja. Att han träffar en sådan kvinna gör att jag vill hålla min son långt borta från henne.
    Glömde svara på det här sista.
    Jag tycker det är så fel av dig att vilja hålla din son borta från sin pappa eller sitt kommande syskon.
    Varför kan du inte låta honom få bestämma det själv?
  • molly50
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-15 05:52:23 följande:
    Jag skyddade mig mha p-piller i 10 år utan problem och även innan barnet. Det där är bara en trivial ursäkt från hennes sida för att slippa ta ansvar för sitt handlade som är helt uppåt väggarna och påverkar flera personer i omgivningen på ett minst sagt negativt sätt.
    Men bara för att du inte blivit gravid för att du skyddat dig så innebär inte det att det är samma sak för alla andra.
    Det är dessutom inte bara kvinnans ansvar att skydda sig. Man är två om att ha sex.
  • molly50
    Anonym (Lie) skrev 2021-06-15 10:35:37 följande:
    Det är klart att han har det största ansvaret mot ts, absolut, det håller jag med om. Det var han som var gift med ts. 

    Det jag reagerade på var mot de som moraltryckte mot ts om den nya kvinnan. Liksom likt den nya kvinnan aktivt betedde sig omoraliskt i sin handling att aktivt försöka få en man som är i relation (fortfarande HANS fel mot ts, men samtidigt kan man inte sticka under stolen att uppmuntrande av omoralisk handling också är omoraliskt) - så är det oerhört provocerande att höra att man förväntar sig att TS plötsligt bara ska ha överseende med det gällande den nya. Det är otroligt naivt av den nya att förvänta sig mer moral av ts än vad hon själv kan leverera. Och de som menar det, tycker jag är grymt naiva och fräcka.
    Jag förstår vad du menar.
    Och jag kan till viss del hålla med. Det är omoraliskt även av henne.
    Men ansvaret gentemot TS är till syvende och sist hans.
    Och det har gått 3 år sedan skilsmässan och TS borde ha gått vidare med sitt liv.
    men hon sitter fortfarande och ältar.
    Och drar in sin son i det hela. Och sin fd svärmor.
    Dessutom var det ju TS själv som kastade ut sin man efter att hon fått reda på otroheten.
    Ändå så förväntar hon sig att han ska komma krypandes tillbaka när han har "insett vad han har förlorat".
    Är det inte dags att TS går vidare med sitt liv,tycker du?
    Om inte annat så för sin sons skull.
  • molly50
    Anonym (Lie) skrev 2021-06-15 13:30:36 följande:
    Jo, håller helt med. För hennes egen skull är det viktigt att gå vidare. Han är ju inget att ha bevisligen, även om hon vill ha ett ordentligt förlåt av honom är det ju sant som citatet att, "När man är på rätt plats, behöver man inte ens det förlåtet," mer.  
    Ja,och det är vad TS borde fokusera på nu.
    Klarar hon inte att gå vidare på egen hand så får hon väl ta hjälp.
  • molly50
    Anonym (Lie) skrev 2021-06-15 13:37:03 följande:
    Är en relation dålig finns det de som 1. Gör slut 2. Lider i relationen tills en av dem går bort/den andra gör slut eller 3. Är otrogna. 

    Otrogenhet är en egenskap. Alla är inte otrogna och alla kan inte vara otrogna för det ligger inte i allas egenskaper. Däremot finns det de som böjer på principer/överenskommelser och de ska man akta sig för i affärsvärlden såväl som i privata relationer. De tar inte ansvar och följer vad som är moraliskt utan kör på det som passer dem. En egenskap. 

    Håller med om att det till viss del kan handla om att relationen är dålig, för det är oftast först där de med den här egenskapen visar den. Det är ofta där det visar sig vilket av alternativen man tillhör (1-3). Är allting helt prima är det som regel inte lika stor chans att det händer. Men man kan inte skylla på relationen utan endast att det är först i det stadiet som man visar sin egenskap. 

    Därför kan man lätt veta att ts man kommer att köra samma race med den nya. Så är statistiken dessutom. Men jag förstår, verkligen, att alla ser sig som det unika ytterst lilla undantaget med att tro att en partner kan vara otrogen mot precis alla utom en själv. Det handlar om att man inte låter sitt ego krossas och vill tro man är ytterst unik.  
    Jag tror snarare att det ligger i ens personlighet snarare än att det är en egenskap.
    En del saknar de spärrar som andra har när det kommer till att vara otrogen eller ej.
    Sen handlar det väl också om att man är egoistisk och sätter sina egna behov framför den man lever tillsammans med.
    Och egoism är ju en slags egenskap.
Svar på tråden Hur fort får man gå vidare?!