• Anonym (J)

    6-åring kissar och bajsar i byxorna

    Är förstoppningen helt borta nu? Sen hur länge?

    Vi fick höra att 90% av barnen som söker hjälp för att de kissar på sig (här har bara kiss varit ett problem) har svårt just pga förstoppning. Här har laktulos hjälpt mycket men inte helt. Ska ringa snart och se om/hur vi går vidare.

    Så nja, mer frågor och igenkänning än svar tyvärr.

  • Anonym (J)
    LitetFrö skrev 2021-06-14 19:07:36 följande:

    Hej! Igenkänning räcker gott och väl! Skönt att känna att vi inte är ensamma om det här, även fast jag såklart inte önskar någon annan detta.

    Han har nyligen haft förstoppning igen, en väldigt rejäl variant denna gången, vi behandlade detta bara för någon vecka sedan eller två. Det är just detta som är problemet, att han blir förstoppad stup i kvarten och då antar jag att signalerna aldrig får en chans att återställas? Tar inte lactulos (upplevde bara att bajset blev?spruttigt? av det) men däremot får han movicol jr eller motsvarande som vi ger en påse dagligen.

    Vad har vården sagt till er om ert barns problem? Vad har ni fått för hjälp?


    Vi är i början av resan och har inte fått mkt mer hjälp än tips om lactulos. Jag märker inte så stor skillnad på bajset, däremot på att han kissar på sig mindre ofta. Inte heller trodde vi egentligen på förstoppning innan.
  • Anonym (J)
    LitetFrö skrev 2021-06-14 21:47:50 följande:

    Han får mycket frukt och grönt och fiber på andra sätt. Någon särskild frukt och grönt som är extra bra.?


    Päron.
  • Anonym (J)
    Anonym (LenaLamm) skrev 2021-08-22 10:25:45 följande:

    Förstoppning hos barn behöver oftast behandlas under längre tid. Att bara lösa stoppet räcker inte, utan barnet behöver fortsatt behandling för att tarmen ska återgå till normal storlek. Vid förstoppning blir sista delen av tarmen större och trycker mot urinblåsan, vilket gör att det är svårare för barnet att hålla tätt. Genom att fortsätta behandla (ffa med bulkmedel ex movicol) kan tarmen återgå till normal storlek, och slutar då att irritera blåsan. Samtidigt som man gör detta får man skapa bra toalettrutiner för sitt barn.

    Det låter som att ni skulle behöva bättre stöttning från vården kring hur ni ska fortsätta att behandla erat barns förstoppningsproblematik.


    Vad innebär "längre tid" i sammanhanget?
Svar på tråden 6-åring kissar och bajsar i byxorna