• Wed 16 Jun 2021 11:20
    1086 visningar
    8 svar
    8
    1086

    Hur ser du på utlandsresor sommaren -21 (du som hunnit få vaccin)?

    Hur resonerar ni kring utlandsresor i sommar, framför allt i andra halvan av sommaren när en majoritet av den vuxna befolkningen är vaccinerad? Hur tror ni "stämningen" är på europeiska resmål (sol- och badresor)?

  • Svar på tråden Hur ser du på utlandsresor sommaren -21 (du som hunnit få vaccin)?
  • Wed 16 Jun 2021 11:26
    #1

    Jag satsar på februari. Inte aktuellt detta år.

  • Wed 16 Jun 2021 12:06
    #2

    Jag skulle inte ha något emot att resa egentligen men har ingen önskan om att gå runt med munskydd i 35 graders värme och en del andra restriktioner som hänger kvar. Inte heller kul om det kommer en våg av smitta och man blir sittandes på hotellet resten av resan.
    Ingen resa planerad för vår del men om juli regnar bort så kanske vi ändrar oss.

  • Wed 16 Jun 2021 12:09
    #3
    Duckan skrev 2021-06-16 12:06:02 följande:

    Jag skulle inte ha något emot att resa egentligen men har ingen önskan om att gå runt med munskydd i 35 graders värme och en del andra restriktioner som hänger kvar. Inte heller kul om det kommer en våg av smitta och man blir sittandes på hotellet resten av resan.
    Ingen resa planerad för vår del men om juli regnar bort så kanske vi ändrar oss.


    Helt enig med dig!
    Samt det faktum att jag är väldigt dålig insatt i sjukvård utomlands. Och inte är sugen på att undersöka den närmare heller.


    Men om någon i familjen blir sjuk och man tvingas in där - vilken vård får man? Hur ser det landets covid-situation ut? Jag väntar gärna nåt år till...

  • Wed 16 Jun 2021 12:15
    #4
    +1

    Jag tänker inte resa utomlands i år. Förstår inte varför folk ska ha så bråttom.

  • Wed 16 Jun 2021 12:21
    #5
    Jemp skrev 2021-06-16 12:15:18 följande:
    Jag tänker inte resa utomlands i år. Förstår inte varför folk ska ha så bråttom.
    Vi har inte bråttom på så sätt att vi nyss bokat en resa utan vi har sedan lång tid tillbaka en resa bokad (som redan blivit ombokad ett år) och som går att boka om vidare förstås men inte avboka. Så vi måste fatta ett aktivt beslut så att säga. 
  • Wed 16 Jun 2021 12:31
    #6

    Kommer inte att resa utomlands i år. Vill inte riskera att fastna någonstans, bli smittad eller att vara begränsad pga ett nytt utbrott. 

    Hade jag redan haft en resa inbokad hade jag avbokat/skjutit fram den, ser inte att det är ett svårt beslut. Hade man inte tänkt boka en resa i år, då har man ju en orsak till det. Den orsaken finns ju kvar, även om man har en redan bokad resa. 

  • Wed 16 Jun 2021 12:35
    #7
    -1

    För mig är det inte aktuellt oavsett vaccin. Känner mig liksom inte stressad att åka utomlands, särskilt inte under sommaren när det är varmt och skönt här hemma. Men så har också min lust att åka på utlandssemestrar minskat under coronapandemin, och jag tror att det kommer att hålla i sig. Har märkt hur mycket kul man kan göra i Sverige (och i norden överlag, blir säkert fler resor till Norge, Danmark och Finland nästa år) och då känns det onödigt att flyga omkring i världen. 

  • Wed 16 Jun 2021 13:34
    #8
    Alexi skrev 2021-06-16 12:21:45 följande:

    Vi har inte bråttom på så sätt att vi nyss bokat en resa utan vi har sedan lång tid tillbaka en resa bokad (som redan blivit ombokad ett år) och som går att boka om vidare förstås men inte avboka. Så vi måste fatta ett aktivt beslut så att säga. 


    Förstår, men går det hade jag förmodligen valt att flytta fram den.
Svar på tråden Hur ser du på utlandsresor sommaren -21 (du som hunnit få vaccin)?