• Anna 428

    Bli omplacerad eller utköpt från jobbet?

    Hej,

    Det är så att min chef erbjöd mig att bli utköpt från jobbet då de är inte nöjda med mina insatser och sjukfrånvaro. Det fanns HR-kvinna med i samtalet som berättade att det fanns en möjlighet att bli omplacerad till en annan tjänst i kommunen annars. Jag undrar vad som bäst i min situation, måste jo ha jobb och inkomst, så klart. Jag har en kvalificerad tjänst och facket ska hjälpa mig. Bara undrar om någon annan haft samma erfarenhet och hur det blev sedan.

  • Svar på tråden Bli omplacerad eller utköpt från jobbet?
  • Anna 428
    Anonym (U) skrev 2021-06-16 14:03:43 följande:
    Personligen skulle jag tänka mig för noga i ditt läge.

    Om du är sjukskriven för långtidscovid så är det stor risk att fk inte godkänner din sjukskrivning om du är arbetslös.

    Hur gammal är du?

    Tycker det låter väldigt märkligt att arbetsgivaren vill köpa ut dig efter bara ett år?

    Fanns det problem redan innan detta?
    Jag har jobbat på arbetsplatsen i fem år. Men det har blivit så att för tre år sedan dog min man och jag har varit sjukskriven i några månader då. Sedan träffade jag en ny man och blev gravid med stor risk för missfall, så varit sjukskriven då och då också. Sedan kom jag tillbaka efter föräldraledigheten och vabbat och blev sjuk en hel del. Och nu sjukskriven i 25 procent efter Covid. Så de har tappat förtroendet på min arbetsförmåga.
  • Anonym (U)
    Anna 428 skrev 2021-06-16 15:05:25 följande:

    Jag har jobbat på arbetsplatsen i fem år. Men det har blivit så att för tre år sedan dog min man och jag har varit sjukskriven i några månader då. Sedan träffade jag en ny man och blev gravid med stor risk för missfall, så varit sjukskriven då och då också. Sedan kom jag tillbaka efter föräldraledigheten och vabbat och blev sjuk en hel del. Och nu sjukskriven i 25 procent efter Covid. Så de har tappat förtroendet på min arbetsförmåga.


    Okej.

    Ja säga upp dig kan de oavsett inte.

    Jag tolkar det som att du är ganska ung då.

    Om du är övertygad om qtt kunna få ett annat arbete snabbt så skulle du kanske kunna gå med på utköpt. Isf utan klausul om att du inte får pengar om du får

    Nytt arbete under perioden av arbetsbefrielse.

    Om du inte är så säker på att få nytt jobb så skulle jag absolut inte gå med på utköp.

    Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar för dig och är skyldiga att anpassa och omplacera om så är möjligt
  • Anna 428
    Anonym (U) skrev 2021-06-16 15:26:18 följande:
    Okej.

    Ja säga upp dig kan de oavsett inte.

    Jag tolkar det som att du är ganska ung då.

    Om du är övertygad om qtt kunna få ett annat arbete snabbt så skulle du kanske kunna gå med på utköpt. Isf utan klausul om att du inte får pengar om du får

    Nytt arbete under perioden av arbetsbefrielse.

    Om du inte är så säker på att få nytt jobb så skulle jag absolut inte gå med på utköp.

    Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar för dig och är skyldiga att anpassa och omplacera om så är möjligt
    Ja, det stämmer nog. Hade jag varit helt frisk och utan småbarn då hade jag haft lätt att hitta jobb. Men nu är det inte så. Så jag ska se vad de kan erbjuda mig efter semestern.
  • Anonym (Annapanna)

    Utifrån din ts och övriga inlägg skulle jag råda dig att ta omplaceringen (på 100 % i grunden, förhandla inte bort något där).

    När du återhämtat dig från postcovid och arbetsmarknaden för dig ser bättre ut kan du söka en annan tjänst (om din omplaceringstjänst inte är tillfredsställande nog).

    Jag har ingen erfarenhet av varken utköp eller omplacering.

  • Tow2Mater
    Anna 428 skrev 2021-06-16 15:05:25 följande:
    Jag har jobbat på arbetsplatsen i fem år. Men det har blivit så att för tre år sedan dog min man och jag har varit sjukskriven i några månader då. Sedan träffade jag en ny man och blev gravid med stor risk för missfall, så varit sjukskriven då och då också. Sedan kom jag tillbaka efter föräldraledigheten och vabbat och blev sjuk en hel del. Och nu sjukskriven i 25 procent efter Covid. Så de har tappat förtroendet på min arbetsförmåga.

    Exempelvis

    2019


    Make dog i juni


    Sjukskriven juli, aug, sept


    Dejtade ny man i oktober


    Gravid vid första ligget i oktober och sjukskriven lite nu och då i nov och dec


    2020


    Födde (efter att ha varit fortsatt sjukskriven nu och då) i juli


    Föräldraledig resten av året (5 månader)


    2021


    Antar föräldraledigheten var iallafall jan (innan pappan började ta sin del)


    Började jobba igen i feb och var sjukskriven till och från under månaden med okända krämpor


    Fick covid i mars under 1-2 veckor och sen Post-covid 25% sjukskriven nu i två-tre månaders tid

    Du har ju knappt jobbat alls under 3 år. Inte konstigt de vill bli av med dig.

    Hoppas dock det löser sig för dig.

  • Anna 428
    Tow2Mater skrev 2021-06-17 02:10:49 följande:

    Exempelvis

    2019


    Make dog i juni


    Sjukskriven juli, aug, sept


    Dejtade ny man i oktober


    Gravid vid första ligget i oktober och sjukskriven lite nu och då i nov och dec


    2020


    Födde (efter att ha varit fortsatt sjukskriven nu och då) i juli


    Föräldraledig resten av året (5 månader)


    2021


    Antar föräldraledigheten var iallafall jan (innan pappan började ta sin del)


    Började jobba igen i feb och var sjukskriven till och från under månaden med okända krämpor


    Fick covid i mars under 1-2 veckor och sen Post-covid 25% sjukskriven nu i två-tre månaders tid

    Du har ju knappt jobbat alls under 3 år. Inte konstigt de vill bli av med dig.

    Hoppas dock det löser sig för dig.


    Ja, ungefär så. Det har blivit som det blivit i mitt liv. Det betyder inte att jag vill bli utan jobb och inkomst i min situation. Det kommer blir bättre så småningom. Så jag ska nog försöka bli omplacerad och sedan söka något nytt om det inte blir bra.
  • Anonym (Ellen)

    Jag tycker inte att du ska ta åt dig, självklart har man rätt att vara frånvarande under vissa omständigheter! Man ska inte bli av med sitt jobb för det. Du har förlorat din partner, det genererar för de flesta en kris.
    Sen har du varit föräldraledig och nu har du småbarn = risk för vab. Men det är sånt som chefer måste hantera. Det är liksom ett faktum.
    Blir det vab så blir det. Och du kanske får fler barn. Och sen råkade du ut för sjukdom ovanpå det.

    Sen gällande prestation, ansvar och såna saker så ska det hanteras separat. En medarbetare som inte uppfyller mål, "gör det hen ska" osv behöver få veta det vid tillfällen som tex. medarbetarsamtal. Är det riktigt problematiskt så gör man en handlingsplan. Det ska synas i lönekuvertet mm. Dvs vederbörande ska förstå att det som jag levererar just nu är inte det som vi kommit överens om och det som ligger inom mitt ansvar att utföra. Så det är inte en process som går ifrån att oj, nu är Lotta borta lite väl mycket, hur mår hon, ska vi ge henne sparken tycker ni - till en omplacering eller uppsägning. Stor hänsyn ska också tas särskilt till nedsatt förmåga som kommer av sjukdom. Rehabansvaret hos arbetsgivaren går långt.

    Mycket kanske vore vunnet om ni bara kunde ha en dialog. Jag menar du kan ju inte garantera någonting för du vet inte hur du kommer må framöver om efterverkningarna av din sjukdom blir långvariga. Men det ska inte DU hantera. Din chef ska för länge sen satt in förstärkning sett till hela enheten. Är det mycket vab och sjukdom i perioder så att man mer eller mindre kan räkna med att man är säg 7 pers aktivt i jobb fast man har 9 anställda så måste man ta in en vikarie. Annars är det inte schysst mot övriga 7 om vi säger att arbetsbördan ändå är beräknad på 9 huvuden så att säga.

  • Anonym (U)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-06-17 06:29:57 följande:

    Jag tycker inte att du ska ta åt dig, självklart har man rätt att vara frånvarande under vissa omständigheter! Man ska inte bli av med sitt jobb för det. Du har förlorat din partner, det genererar för de flesta en kris.

    Sen har du varit föräldraledig och nu har du småbarn = risk för vab. Men det är sånt som chefer måste hantera. Det är liksom ett faktum.

    Blir det vab så blir det. Och du kanske får fler barn. Och sen råkade du ut för sjukdom ovanpå det.

    Sen gällande prestation, ansvar och såna saker så ska det hanteras separat. En medarbetare som inte uppfyller mål, "gör det hen ska" osv behöver få veta det vid tillfällen som tex. medarbetarsamtal. Är det riktigt problematiskt så gör man en handlingsplan. Det ska synas i lönekuvertet mm. Dvs vederbörande ska förstå att det som jag levererar just nu är inte det som vi kommit överens om och det som ligger inom mitt ansvar att utföra. Så det är inte en process som går ifrån att oj, nu är Lotta borta lite väl mycket, hur mår hon, ska vi ge henne sparken tycker ni - till en omplacering eller uppsägning. Stor hänsyn ska också tas särskilt till nedsatt förmåga som kommer av sjukdom. Rehabansvaret hos arbetsgivaren går långt.

    Mycket kanske vore vunnet om ni bara kunde ha en dialog. Jag menar du kan ju inte garantera någonting för du vet inte hur du kommer må framöver om efterverkningarna av din sjukdom blir långvariga. Men det ska inte DU hantera. Din chef ska för länge sen satt in förstärkning sett till hela enheten. Är det mycket vab och sjukdom i perioder så att man mer eller mindre kan räkna med att man är säg 7 pers aktivt i jobb fast man har 9 anställda så måste man ta in en vikarie. Annars är det inte schysst mot övriga 7 om vi säger att arbetsbördan ändå är beräknad på 9 huvuden så att säga.


    Bra skrivet.

    Jag förstår det dessutom som att prestationen är kopplad till frånvaron. Och då ska detta verkligen inte påverka ts.

    Sjuk och föräldraledig har hon all rätt att vara. Om frånvaron gör att arbete inte hinns färdigt så har detta inte nödvändigtvis med ts förmåga att prestera när hon väl är på plats
  • Anonym (Fd personalchef)

    Hej, för det första måste jag säga att det är väldigt olämpligt timat av din chef att ta upp denna fråga nu inför semestern. Du har haft en lång tuff period och behöver vila istället för att oroa dig.

    Ja som många skriver har arbetsgivaren både skyldighet att sätta in rehabiliteringsåtgärder och i sista hand omplacera dig.

    Eftersom du fick lite blandade signaler från chef resp HR gissar jag att chefen driver en linje (utköp) medan HR vet vad som egentligen gäller.

    Utköp och nytt jobb kan i många fall vara positivt för individen men i ditt fall med litet barn och postcovid föreslår jag att du väljer att stanna kvar hos arbetsgivaren. Ta råd av facket när det gäller vilka förslag till omplacering som getts.

  • Anna 428
    Anonym (Ellen) skrev 2021-06-17 06:29:57 följande:

    Jag tycker inte att du ska ta åt dig, självklart har man rätt att vara frånvarande under vissa omständigheter! Man ska inte bli av med sitt jobb för det. Du har förlorat din partner, det genererar för de flesta en kris.

    Sen har du varit föräldraledig och nu har du småbarn = risk för vab. Men det är sånt som chefer måste hantera. Det är liksom ett faktum.

    Blir det vab så blir det. Och du kanske får fler barn. Och sen råkade du ut för sjukdom ovanpå det.

    Sen gällande prestation, ansvar och såna saker så ska det hanteras separat. En medarbetare som inte uppfyller mål, "gör det hen ska" osv behöver få veta det vid tillfällen som tex. medarbetarsamtal. Är det riktigt problematiskt så gör man en handlingsplan. Det ska synas i lönekuvertet mm. Dvs vederbörande ska förstå att det som jag levererar just nu är inte det som vi kommit överens om och det som ligger inom mitt ansvar att utföra. Så det är inte en process som går ifrån att oj, nu är Lotta borta lite väl mycket, hur mår hon, ska vi ge henne sparken tycker ni - till en omplacering eller uppsägning. Stor hänsyn ska också tas särskilt till nedsatt förmåga som kommer av sjukdom. Rehabansvaret hos arbetsgivaren går långt.

    Mycket kanske vore vunnet om ni bara kunde ha en dialog. Jag menar du kan ju inte garantera någonting för du vet inte hur du kommer må framöver om efterverkningarna av din sjukdom blir långvariga. Men det ska inte DU hantera. Din chef ska för länge sen satt in förstärkning sett till hela enheten. Är det mycket vab och sjukdom i perioder så att man mer eller mindre kan räkna med att man är säg 7 pers aktivt i jobb fast man har 9 anställda så måste man ta in en vikarie. Annars är det inte schysst mot övriga 7 om vi säger att arbetsbördan ändå är beräknad på 9 huvuden så att säga.


    Tack så mycket för dina ord! Jag ska göra mitt bästa utifrån min situation.
Svar på tråden Bli omplacerad eller utköpt från jobbet?