• hundra

    Hur får jag tålamodet att sitta med mina intressen?

    Går på semester nästa vecka. Förra året blev semestern pga corona mer eller mindre stressande då jag kände mig uttråkad och vill inte må dåligt i år igen.

    Jag undrar hur man varvar ner? Har bra tålamod på mitt arbete och kan koncentrera mig på svåra saker, men hemma sitter jag och läser typ 4 sidor i en bok och lägger sen ifrån boken. Hur lär jag mig att varva ner och kunna sitta och läsa i någon timme? Eller om jag gör scrapbooking eller stickning som jag börjat med. Sitter 10 minuter sen känner jag på något sätt "uttråkad" och sätter mig med telefonen, som dessutom inte är så rolig den heller. När jag håller på såhär blir jag ju aldrig färdig med scrapbookingen, men ändå tar jag upp telefonen..

    Denna semester vill jag kunna fokusera på det jag tycker är kul, för jag mår bra av pyssla och läsa böcker, men känner att jag inte kan fokusera på något så enkelt som läsa en bok.

    Hoppas ni förstår hur jag menar.

  • Svar på tråden Hur får jag tålamodet att sitta med mina intressen?
  • Anonym (Klara)

    Mindfulness och träning (om du inte redan gör det) för att varva ner och landa i dig själv. Jag har lättare att sitta lugn och koncentrerad om jag tränar regelbundet.

    När jag pysslar lyssnar jag gärna på podd eller ljudbok samtidigt.

    Och om du inte fastnar i din bok kanske det är så enkelt att du behöver byta den mot en bättre, mer spännande. :)

  • Anonym (nonym)

    Jag har inget exakt recept på hur man varvar ner, men är det egentligen varva ner du har problem med? Det låter snarare som att du har lite svårt att liksom "hålla ut" och ge dina hobbys en ärlig chans. Nu vet jag ju inte vad du gör på mobilen men anledningen till att många plockar upp telefonen hela tiden är för att man får en dopaminkick av det. Du får säkert en kick av dina hobbys också bara det att det tar lite längre tid att komma dit än med mobilen. 

    Jag håller på med konst på fritiden och ibland måste jag verkligen tvinga mig själv att göra det, nästan som på jobbet, bara göra det. Ett tag schemalade jag det, hur tråkigt det än låter, men typ "jag ska fan sitta en timme varannan dag". Många tänker säkert "ååh men sånt ska ju vara luststyrt" mm, ja, delvis, men ibland måste man liksom jobba sig igenom en liten vägg, eller komma över en puckel, innan det blir sådär lustfyllt och härligt. Man måste ha tålamod helt enkelt. Och man får tänka att bara man gör något så kommer det där roliga av sig själv sen. Mina bästa idéer kommer ju inte dom första fem minuterna utan dom kommer oftast när jag suttit och petat med något ett tag redan. Det funkade att schemalägga, då kom jag till en punkt där jag kunde sitta sista kvarten på jobbet och verkligen längta hem till att få fortsätta. 

    Så jag tror att du plockar upp mobilen för att det är ett "enklare nöje" än att traggla med stickningen ett tag eller scrapbooka till den punkt där du börjar njuta av det. Tio minuter är ganska kort tid. Bestäm dig för att du ska sitta i en timme eller två. Och om mobilen lockar, sätt den i jackfickan eller i garderoben. Avled tankarna med något samtidigt, typ lyssna på en bra ljudbok eller en podd. 

  • StudierKemi
    Anonym (nonym) skrev 2021-06-17 23:16:30 följande:

    Jag har inget exakt recept på hur man varvar ner, men är det egentligen varva ner du har problem med? Det låter snarare som att du har lite svårt att liksom "hålla ut" och ge dina hobbys en ärlig chans. Nu vet jag ju inte vad du gör på mobilen men anledningen till att många plockar upp telefonen hela tiden är för att man får en dopaminkick av det. Du får säkert en kick av dina hobbys också bara det att det tar lite längre tid att komma dit än med mobilen. 

    Jag håller på med konst på fritiden och ibland måste jag verkligen tvinga mig själv att göra det, nästan som på jobbet, bara göra det. Ett tag schemalade jag det, hur tråkigt det än låter, men typ "jag ska fan sitta en timme varannan dag". Många tänker säkert "ååh men sånt ska ju vara luststyrt" mm, ja, delvis, men ibland måste man liksom jobba sig igenom en liten vägg, eller komma över en puckel, innan det blir sådär lustfyllt och härligt. Man måste ha tålamod helt enkelt. Och man får tänka att bara man gör något så kommer det där roliga av sig själv sen. Mina bästa idéer kommer ju inte dom första fem minuterna utan dom kommer oftast när jag suttit och petat med något ett tag redan. Det funkade att schemalägga, då kom jag till en punkt där jag kunde sitta sista kvarten på jobbet och verkligen längta hem till att få fortsätta. 

    Så jag tror att du plockar upp mobilen för att det är ett "enklare nöje" än att traggla med stickningen ett tag eller scrapbooka till den punkt där du börjar njuta av det. Tio minuter är ganska kort tid. Bestäm dig för att du ska sitta i en timme eller två. Och om mobilen lockar, sätt den i jackfickan eller i garderoben. Avled tankarna med något samtidigt, typ lyssna på en bra ljudbok eller en podd. 


    Vad bra inlägg. Motivationen kommer efter man "gjort något". Då frisätts dopamin som belöning. Samma gäller när vi äter mat också, belöningssystemet går igång efter vi ätit ätbara bär från en buske som vi hittat i naturen. Om motivationen och därmed lusten kom först, innan vi gjort någonting, så skulle vi ätit fel mat i naturen och det hade slutat illa. Så det är från den här evolutionära biten som vi vet att motivationen är det som kommer sist till människan. :) Tvinga Dig att hålla ut, så kommer lusten sen. :)
  • Anonym (Boll)

    Jag förstår vad du menar. Jag kan ha svårt att hitta fokus när jag t.ex. läser. Jag älskar att läsa när jag väl kommit in i en bok, och anser mig vara litteraturintresserad, men likt dig blir jag snabbt rastlös. 

    Jag har också börjat koppla ihop fritid och avslappning med tv-tittande. Så det är en vana jag försöker bryta. Just nu läser jag bara böcker jag verkligen älskar och som fångar mig snabbt. Det börjar bli väldigt trevligt faktiskt, och en del kvällar kan jag inte slita mig utan ligger halva natten. 

    Mycket handlar nog om just vanor. Att börja koppla ihop dina intressen med avslappning och återhämtning. Mitt förslag är att börja kravlöst och göra det så enkelt för dig själv som möjligt. Om du vill börja sticka: Ha på något halvkul på tv:n i bakgrunden samtidigt. Om du vill lära dig läsa: Börja med något som verkligen är intressant och börja med en halvtimme på kvällen bara. 

  • Hyllemor

    Mitt tips är att helt och hållet stänga av telefon surfplatta och dator under flera dagar i sträck.


    För ett par år sedan gick min mobil sönder mitt under semestern. Jag hade inte möjlighet att laga den under en hel vecka och med mobilen försvann också internet från datorn eftersom jag hade mobilt bredband. 


    De två första dagarna var överjävliga, men plötsligt så fick jag ro att göra sådant där som jag tidigare bara halvgjort och blivit uttråkad kring: plötsligt läste jag, skrev, löste korsord och ritade. Ja, faktum var att jag till och med målade om klädkammaren och allt av detta var jätteroligt och efter semestern kände jag mig lugnare och mer utvilad än någonsin. 

    Den semester har varit den bästa semestern jag någonsin har haft. Stressen liksom försvann. Efter det har jag insett att forum och sociala medier, sms och telefonsamtal stressar oss mycket mer än vad vi kanske vill erkänna. Under ett helt år lyckades jag hålla mobil- och internetanvändandet på en bra nivå efter det, men plötsligt trillade jag dit igen. och nu har jag inte ro att läsa en bok eller att sitta och rita längre igen.

Svar på tråden Hur får jag tålamodet att sitta med mina intressen?