• Anonym (Malin)

    Hur få barnen att acceptera olika villkor?

    Tre barn på 6, 10 och 12. Jag försöker att hålla sockerintaget ganska lågt, de får godis på helgerna, men det är tex främst vatten som gäller till dricka. Apelsinjuice får de tex bara vid frukosten.

    Ett av barnen äter dock nutellamackor, dricker oboy etc dagligen och behöver det för sin viktuppgång, något de andra barnen tycker är extremt orättvist.

    Har försökt förklara, men det accepteras ändå inte.

    Några förslag?

  • Svar på tråden Hur få barnen att acceptera olika villkor?
  • Anonym (Förslag)

    Förslag 1

    Den som behöver mer socker äter för sig själv så att de andra inte behöver att se. Att sitta vid samma bord och se attcen får äta det de inte andra får äta kan tolkas som " titta vad jag får och inte du"

    Förslag 2

    Hitta andra produkter som alla kan äta alternativ låt alla äta samma saker vid frukost.

    Förslag 3

    Ta bort nutellan helt och hållet och se över andra alternativ som barnet kan äta.

  • Anonym (G)

    Finns det andra alternativ för barnet som behöver upp i vikt?

    Mjölk utan oboypulver?

    Messmör istället för nutella kanske inte känns lika orättvis för de andra?

    Jag tänker att socker i så stor mängd är dumt även för barnet som behöver ipp i vikt om det finns andra lösningar för att få till energirik kost.

    Kan de andra barnen kanske få skånemejeriers sockerfria mjölkdryck? Den innehåller alltså varken socker eller sötningsmedel

  • Anonym (E)

    Man behöver inte vräka i sig socker för att gå upp i vikt. Det är verkligen inte nyttigt för det barnet och skapar uppenbarligen även onödiga konflikter.

  • Mrs Moneybags

    Byt ut sötsakerna mot ägg, avokado, nötter, oliver, extra fett i maten till det tunna barnet. Flera mål mat per dag för det smala barnet kanske också är lättare att acceptera för de övriga barnen. 

    Fullfet mjölk istället för lättmjölk osv. Smoothies med ovispad grädde och färska bär/frukt. 

  • Törstiga tuppen

    Dieten låter märklig. Är det en dietist som har ordinerat den. Vid allvarlig undervikt kan läkaren skriva ut näringsdrycker istället. Bättre på alla sätt och skapar inte känslor av avundsjuka.

  • Anonym (Malin)
    Törstiga tuppen skrev 2021-06-18 16:51:53 följande:

    Dieten låter märklig. Är det en dietist som har ordinerat den. Vid allvarlig undervikt kan läkaren skriva ut näringsdrycker istället. Bättre på alla sätt och skapar inte känslor av avundsjuka.


    Ja det är enligt dietistens order. Barnet har inte gått upp i vikt på två år och det börjar bli desperat. Näringsdrycker har hen fått i flera år, men det är inte tillräckligt. Vi tillsätter redan extra fett i allt som går och det gör ingen skillnad alls.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Malin) skrev 2021-06-18 16:55:32 följande:

    Ja det är enligt dietistens order. Barnet har inte gått upp i vikt på två år och det börjar bli desperat. Näringsdrycker har hen fått i flera år, men det är inte tillräckligt. Vi tillsätter redan extra fett i allt som går och det gör ingen skillnad alls.


    Men då får ni ju prata med barnen? ?Nn har inte gått upp i vikt och växt som hen ska på lång tid och därför har dietisten bestämt att Nn måste äta sådan här mat under en period nu för att gå upp i vikt annars kommer hen bli sjuk.? Sen förklarar ni vad en dietist arbetar med och vad som kan hända om Nn inte går upp i vikt. Barn är inte dumma.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Malin) skrev 2021-06-18 16:22:15 följande:

    Tre barn på 6, 10 och 12. Jag försöker att hålla sockerintaget ganska lågt, de får godis på helgerna, men det är tex främst vatten som gäller till dricka. Apelsinjuice får de tex bara vid frukosten.

    Ett av barnen äter dock nutellamackor, dricker oboy etc dagligen och behöver det för sin viktuppgång, något de andra barnen tycker är extremt orättvist.

    Har försökt förklara, men det accepteras ändå inte.

    Några förslag?


    För tillfället tänker jag ignorera det märkliga i att vräka i sig socker för att gå upp i vikt och bara svara på frågan om hur barnen ska acceptera att olika saker gäller. Det är nog något de flesta föräldrar någon gång stöter på under uppfostran, "Varför får han, men inte jag? Det är orättvist!"

    Mitt svar på sådant är att alla människor måste lära sig att världen inte är rättvis.Millimeterrättvisa existerar inte. Nu ligger det till så här att ett barn får av medicinska skäl göra saker som de andra inte får, och de andra barnen måste acceptera det. Om de inte vill eller kan acceptera det (sexåringen är till exempel trots allt ganska liten), så ska de i alla fall inte gnälla om det, de ska inte högt klaga på orättvisa. Förhoppningsvis kan de förstå när de blivit lite äldre och/eller mognare.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-18 17:02:09 följande:

    Men då får ni ju prata med barnen? ?Nn har inte gått upp i vikt och växt som hen ska på lång tid och därför har dietisten bestämt att Nn måste äta sådan här mat under en period nu för att gå upp i vikt annars kommer hen bli sjuk.? Sen förklarar ni vad en dietist arbetar med och vad som kan hända om Nn inte går upp i vikt. Barn är inte dumma.


    Det har vi självklart gjort många gånger, de tycker ändå det är orättvist.
Svar på tråden Hur få barnen att acceptera olika villkor?