• Aniiee

    Yoghurt/filätare, se hit!

    Hej alla yoghurt/filätare! Jag har en snabb liten fråga. 

    Hur mycket yoghurt eller fil äter ni till frukost? På ett ungefär? I decilier?

    Jag håller på med en grej och frukostreceptet, yoghurt med topping, låter som att det är väldigt lite yoghurt, men jag kan inte riktigt avgöra eftersom jag själv int eäter yoghurt eller fil.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Svar på tråden Yoghurt/filätare, se hit!
  • Tow2Mater
    fjanten skrev 2021-06-20 16:04:06 följande:
    Har i bär, oftast blåbär och hallon, och kanske en matsked riven, torkad kokos!
    Ah. Jag har i både bär, musli, olika frön, russin, och banan. Så det krävs en del youghurt för att täcka allt i lagom konsistens.
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2021-06-20 16:07:43 följande:

    Ah. Jag har i både bär, musli, olika frön, russin, och banan. Så det krävs en del youghurt för att täcka allt i lagom konsistens.


    Ja, det blir ju större yoghurtkrav då Jag får kämpa för att alls få i mig frukost, så det blir inte så mycket.
  • Aniiee
    fjanten skrev 2021-06-20 15:59:01 följande:

    Ca 1 dl - men då fullfet turkisk yoghurt så den mättar säkert bättre än en del annat.


    Det kan jag tänka mig.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • flygrl

    Dom dagar jag käkar fil eller yoghurt blir det väl typ 2,5-3 dl utom när det är grekisk/turkisk yoghurt (10% fett) för då blir det kanske typ 1,5-2 dl.


    Mr K69 skrev 2021-06-20 14:45:56 följande:

    Har ni testat kefir istället? Valios laktosfria är ju galet god!


    Kefir är gott och härligt syrligt sådär men har inte testat den du nämner utan brukar köra Arlas variant.
  • Mr K69
    flygrl skrev 2021-06-20 18:25:50 följande:

    Dom dagar jag käkar fil eller yoghurt blir det väl typ 2,5-3 dl utom när det är grekisk/turkisk yoghurt (10% fett) för då blir det kanske typ 1,5-2 dl.

    Kefir är gott och härligt syrligt sådär men har inte testat den du nämner utan brukar köra Arlas variant.


    Säker god den också. Gillar den där syrliga smaken som passar så bra till bär, frukt och müsli
  • flygrl
    Mr K69 skrev 2021-06-20 18:34:30 följande:

    Säker god den också. Gillar den där syrliga smaken som passar så bra till bär, frukt och müsli


    Kefir har en speciell smak, smakar jäst tycker jag och det är det som gör den så god. Den passar fint med ffa skivad banan och müsli eller cornflakes enligt mig. Bär är säkert gott i det med.
  • Mr K69
    flygrl skrev 2021-06-20 18:52:24 följande:

    Kefir har en speciell smak, smakar jäst tycker jag och det är det som gör den så god. Den passar fint med ffa skivad banan och müsli eller cornflakes enligt mig. Bär är säkert gott i det med.


    Ja kanske det. Gillar att variera vad man blandar i men favorit är Ica:s bär och nötmusli, gärna färska hjortron i
  • flygrl
    Mr K69 skrev 2021-06-20 19:09:25 följande:

    Ja kanske det. Gillar att variera vad man blandar i men favorit är Ica:s bär och nötmusli, gärna färska hjortron i


    Jo, jag varierar ju också men Axa Gold Müsli Original är fan svårslagen med 45% frukt och nötter i. Färska hjortron har jag faktiskt aldrig smakat.
  • Mr K69
    flygrl skrev 2021-06-20 19:15:47 följande:

    Jo, jag varierar ju också men Axa Gold Müsli Original är fan svårslagen med 45% frukt och nötter i. Färska hjortron har jag faktiskt aldrig smakat.


    Jo just ja, den också. Hade den för några månader sedan och gillade den skarpt, dock med frysta hjortron men ok det också
  • Aniiee
    flygrl skrev 2021-06-20 19:15:47 följande:
    Jo, jag varierar ju också men Axa Gold Müsli Original är fan svårslagen med 45% frukt och nötter i. Färska hjortron har jag faktiskt aldrig smakat.
    Om du får en fet bonus på jobbet någon gång, köp lite hjortron. 
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • cosinus
    flygrl skrev 2021-06-20 19:15:47 följande:
    Jo, jag varierar ju också men Axa Gold Müsli Original är fan svårslagen med 45% frukt och nötter i. Färska hjortron har jag faktiskt aldrig smakat.
    Den är god, iaf de första 3/4 sen är det bara en massa bås av havregryn och annat elände på botten :)

    Jag insåg till slut att jag mest vill åt russinen och nötterna så nu kör jag havreringar och lägger till russin och nötter. Då tar aldrig det goda slut :)
  • Medborgare

    Äter rysk yoghurt, så det räcker med 3-4 matskedar. Blandar med upptinade hallon, en skivad banan samt lite hackade valnötter. Mättar länge. 

  • AMCG

    2-3 dl naturell yoghurt. Ibland lite mindre om jag även har 1 dl keso i.

    Toppar gärna med blåbär, banan, müsli, hallon, honung, valnötter (eller vad vi har hemma).

    Jag har alltid hört att jag äter stora portioner (jag är 175 cm lång och väger runt 65 kg och har legat där sen tonåren bortsett från vid graviditeter). Jag är nog ganska hungrig av mig men äter det jag förbränner.

  • flygrl
    Mr K69 skrev 2021-06-20 19:23:44 följande:

    Jo just ja, den också. Hade den för några månader sedan och gillade den skarpt, dock med frysta hjortron men ok det också


    Svårslaget antar jag.
    Aniiee skrev 2021-06-20 19:37:47 följande:

    Om du får en fet bonus på jobbet någon gång, köp lite hjortron. 


    Får väl göra det kanske. Även om jag inte smakat färska hjortron (än) har ju käkat hjortronsylt och det va gott, varm till vaniljglass. Fast blåbärssylt är vassare och jordgubbs och hallon med.
    cosinus skrev 2021-06-21 09:37:42 följande:

    Den är god, iaf de första 3/4 sen är det bara en massa bås av havregryn och annat elände på botten :)

    Jag insåg till slut att jag mest vill åt russinen och nötterna så nu kör jag havreringar och lägger till russin och nötter. Då tar aldrig det goda slut :)


    Asså visst är väl russinen och nötterna allra godast men jag gillar den müslin i sin helhet med. Havregryn mm vill jag också ha för hälsans skull. Jag brukar hälla över müslin i en plåtburk så jag kan skaka om den då och då just för att få lagom av allt till varje portion.
Svar på tråden Yoghurt/filätare, se hit!