• jessican88

Han tar bara två veckors semester

Jag och sambon har en son på 3,5 år. Min sambo har alltid, och så även i år, bara tagit två veckors semester på sommaren. Resten av sin semester tar han ut när han själv ska åka på jaktresor.

Det här sårar och gör mig så ledsen. Önskar att han kunde prioritera att ta semester på sommaren för att vår son ska kunna få ett långt härligt sommarlov. Men nu är det jag som får pussla ihop det med mina semesterdagar och föräldraledighet för att få till veckorna på sommaren. Han tycker att sonen "har det ju så bra på förskolan". Han vet hur jag känner men det gör ingen skillnad. Hur hade ni känt och gjort kring detta?

• Svar på tråden Han tar bara två veckors semester
  • Mimosa86

Tyvärr tror jag du kommer komma till ett läge där ett ultimatum behöver ställas. Antingen prioriterar du om eller så kan vi inte fortsätta om vi alltid ska vara sekundära.

Det handlar ju inte om att neka honom jakt. Det handlar om en rimlig balans. Som förälder måste man prioritera laget före jaget. Barnet är första prioritet. Finns tid över så kan den läggas på jakt. Men aldrig omvänd ordning!

Du måste markera stenhårt här. Det här är inte ok. Ni kommer ju inte kunna skaffa fler barn heller om det ska vara på detta viset att du ska trolla med knäna för ty få livet att gå ihop för att hans ja kunna hålla på men en hobby?? Orkinligt

• kalop

3 val

1. Han börjar prioritera även familjen, han kan fortfarande jaga  men lägger även tid på er som familj

2. Han fortsätter som innan men då gör du samma sak, han kommer då märka att det blir merarbete för honom men kan inte säga något då du gör precis samma sak som han.

3. Ni separerar vilket innebär att ni har vv och han får merarbete och får ändå si slutändan dra ner på sin jakt för du kommer inte prioritera hans bekvämlighet och hans hobby, är det hans vecka så är det.

Fråga honom vilket alternativ han föredrar

• Jemp
    KN75 skrev 2021-06-23 10:50:51 följande:

I hur många hundra miljoner år har det funnits människor på jorden?

Under hur många hundra miljoner år har mannen ägnat sig åt jakt medan kvinnan har varit hemma och tagit hand om barn? 

"Men du fattar ju intenting..." "Dagens moderna samhälle...", Feminism, jämställdhet, rättvisa... bla... bla...

Ja, jag fattar det och självfallet håller jag med (är tvingad att hålla med..?)

Men kan vi vara helt säkra på att vår uppfattning om verkligheten är rätt? 

Vår uppfattning som gäller just nu under ett extremt kort ögonblick i evolutionen, under bara en ynka liten promille av tiden, skulle vara helt rätt, 

medan många hundra miljoner år av motsatt uppfattning och motsatt livsstil på ett helt naturligt sätt, har varit fel.

Hur kan vi vara säkra på det?

Dels finns det ju forskning kring skilsmässor, psykiskt mående osv och hur de påverkas av mer jämställd relation (både mellan de vuxna och i förhållandet till barnen).

Och kanske framförallt så är ju även kvinnor idag "jägare" (läs arbetande) vilket ger en orimlig arbetsbelastning om man dessutom ska vara ensamt ansvarig för hem och barn.
  • Jemp
    Persikaplommon skrev 2021-06-23 09:20:08 följande:

Precis.

Problemet är bland annat med FL att många ger inte råd som fungerar IRL , utan folk skriver vad som är rätt i teorin men går ej att genomföra om personen TS klagar på inte vill.

Anonyma FL medlemmar kan tycka vad de vill om TS kille vägrar.

Det är inte olagligt att vara en oengagerad pappa tyvärr.

Jovisst. Det är inte olagligt att vara oengagerad mamma heller, men de flesta har ju lite högre ambitioner än så som föräldrar.

Hur är det mer konstruktivt att ifrågasätta ts med att hon borde tänkt på det innan de skaffade barn?
  • KN75
    elsi skrev 2021-06-23 11:02:32 följande:
    Men nu råkar det vara så att samhället utvecklas, och då får även män hänga på i utvecklingen om de vill leva i familj och vara pappor. 

Män som inte har lust att leva familjeliv i ett modernt samhälle har alla möjligheter att fortsätta att leva som singlar och förbli barnlösa. 
    Ja, jag tror att jag håller med dig i stort.
    Särskilt i att samhället och människorna har ständigt utvecklats och förändrats under hundra miljoner år.

Men det finns ju all anledning att åtminstone fundera och reflektera i stället för att bara avfärda allt som inte stämmer med vad du tycker eller vad som anses vara PK.

Hur kan du vara absolut säker?

Du vet med 100% säkerhet att naturen har haft fel i 100 miljoner år, att människans och samhällets utveckling under 100 miljoner år har varit fel,
    medan du vet med 100% säkerhet att du har rätt, du som vistas här på jorden under ett extremt litet kort ögonblick, du som bara kan överblicka samhällets utveckling under en så kort period i evolutionen att den inte ens går att mäta, du vet att du har rätt medan allt har varit fel under 100 miljoner år?

Hur kan du veta med säkerhet att du och vi i dagens samhälle har rätt medan naturen och människan har haft fel under 100 miljoner års utveckling?
  • GGN
    jessican88 skrev 2021-06-22 11:57:10 följande:

Studentpappa - Det har jag gjort, men han vägrar "ge upp sitt liv som är jakten". Och som jag skrev i tidigare svar så begär jag inte att han ska sluta jaga, bara att balansen kunde vara bättre. Och det med förskolan har jag informerat honom om flera gånger, men det biter inte det heller..

Var barnet alltså inte planerat?
  • elsi
    KN75 skrev 2021-06-23 13:10:25 följande:
    Ja, jag tror att jag håller med dig i stort.
    Särskilt i att samhället och människorna har ständigt utvecklats och förändrats under hundra miljoner år.

Men det finns ju all anledning att åtminstone fundera och reflektera i stället för att bara avfärda allt som inte stämmer med vad du tycker eller vad som anses vara PK.

Hur kan du vara absolut säker?

Du vet med 100% säkerhet att naturen har haft fel i 100 miljoner år, att människans och samhällets utveckling under 100 miljoner år har varit fel,
    medan du vet med 100% säkerhet att du har rätt, du som vistas här på jorden under ett extremt litet kort ögonblick, du som bara kan överblicka samhällets utveckling under en så kort period i evolutionen att den inte ens går att mäta, du vet att du har rätt medan allt har varit fel under 100 miljoner år?

Hur kan du veta med säkerhet att du och vi i dagens samhälle har rätt medan naturen och människan har haft fel under 100 miljoner års utveckling?
    Nu handlar den här tråden om en pappa som är egoistisk och tar semestern till egna nöjen istället för att lägga tid på familjen medan mamman förväntas ge alls sin egen tid till familjen. Hon är inte nöjd med upplägget och vill ha en förändring. Få kvinnor skulle idag vara nöjda med det upplägget.

Och för pappan kommer alternativen att vara att spotta upp sig och börja ta rimligt ansvar i sin familj och som pappa eller att han gör sig umbärlig för familjen och kvinnan väljer att lämna eftersom han ändå inte bidrar till familjen mer än utifrån sina egna ego-villkor. 

Du kan köra din agenda om du vill, men för mig är dina takar helt irrelevanta, både för frågan i TS och för mitt liv. 
  • Tow2Mater

Undrar igen, varfor är inte pappan fl-ledig med barnet? vill inte mamman dela med sig av de dagarna utan tycker han ska använda semesterdagar,  eller?

• elsi
    Tow2Mater skrev 2021-06-23 13:25:04 följande:

Undrar igen, varfor är inte pappan fl-ledig med barnet? vill inte mamman dela med sig av de dagarna utan tycker han ska använda semesterdagar,  eller?

TS skriver ju klart och tydligt att pappan inte prioriterar att vara hemma med barnet utan istället vill åka iväg på egna aktiviteter på sina semesterveckor. Han anser ju att barnet ska vara på förskolan så han bryr sig väl inte om föräldradagarna heller utan vill helt enkelt inte lägga tid på barnet framför sitt eget jobb, jakt och ego. 
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2021-06-23 13:35:43 följande:
    TS skriver ju klart och tydligt att pappan inte prioriterar att vara hemma med barnet utan istället vill åka iväg på egna aktiviteter på sina semesterveckor. Han anser ju att barnet ska vara på förskolan så han bryr sig väl inte om föräldradagarna heller utan vill helt enkelt inte lägga tid på barnet framför sitt eget jobb, jakt och ego. 
    Det kan bara TS svara på. Det är stor skillnad på semesterdagar och fl-dagar.
Svar på tråden Han tar bara två veckors semester