• LillyL

    Tips på kall mat till väldigt selektivt barn

    Hej,
    Min dotter på snart sju år ska om en vecka iväg på dagläger på 4H. Pga rådande pandemi så kommer inte barnen få värma sin lunch utan skall ha med sig kall mat. 
    Min dotter är väldigt selektiv när det kommer till mat så just nu ser jag framför mig hur hon kommer få ha med sig köttbullar o pasta o pannkakor alla dagar :( 
    Har ni några bra tips på vad man skulle kunna ta med kallt? 

    För att göra det enklare så äter hon inte följande;
    Äter inga grönsaker
    Inget bröd eller pålägg
    Har svårt för all form av röror/såser

    Så typ pastasallader och matigare mackor o liknande går helt bort. 

  • Svar på tråden Tips på kall mat till väldigt selektivt barn
  • Lönnsirap

    Det låter väl toppen att du redan har tre grejer som. Du kan skicka med.

    Att vara selektiv gör ju ofta att man uppskattar det som man vet man gillar, så skicka med det som fungerar!

  • sextiotalist
    LillyL skrev 2021-06-23 11:00:07 följande:

    Hej,
    Min dotter på snart sju år ska om en vecka iväg på dagläger på 4H. Pga rådande pandemi så kommer inte barnen få värma sin lunch utan skall ha med sig kall mat. 
    Min dotter är väldigt selektiv när det kommer till mat så just nu ser jag framför mig hur hon kommer få ha med sig köttbullar o pasta o pannkakor alla dagar :( 
    Har ni några bra tips på vad man skulle kunna ta med kallt? 

    För att göra det enklare så äter hon inte följande;
    Äter inga grönsaker
    Inget bröd eller pålägg
    Har svårt för all form av röror/såser

    Så typ pastasallader och matigare mackor o liknande går helt bort. 


    Då tycker jag du kan packa ner köttbullar, pasta och pannkaka alla dagar, för där är det viktigast att hon blir mätt. Och det är ju ändå sommarlov och hon ska kunna ha roligt och inte vara orolig att mamma skickar med något som hon inte vill äta.
    Du kan ju även variera formen, så det blir hamburgare
    Tacos går också att äta kallt.

    Äter hon soppa, så kan den även ätas varm (eller varm i termos)
    Korv går att ha i termos

    Äter hon inte bröd i någon form alls? Om hon gör det, så kan du skicka med det bröd hon äter.
  • Fjäril kär

    Skicka med det hon äter så vet du att hon faktiskt vill äta och blir mätt

    Komplettera med något hon vill dricka.

    Äter hon fikabröd? Kanske nån bulle eller kaka att ta med? Chips? Tacochips kanske?

  • cosinus

    Pasta är ju det enda av pasta/potatis/ris som är drägligt kallt så kör på det. Till det kan man ju då ha både köttbullar, korv, kycklingbitar, köttbitar o s v. Gillar hon något av ost, oliver, majs så kan man ju ha med det i egen burk. Behöver inte blandas i som vid en sallad. 

    Gillar hon drickyoghurt, frukt-smoothies eller annat kan det skickas med.

    Pannkakor som du är inne på är helt ok.

    Ris/majskakor om hon gillar det eller någon form av lite rejälare kex/bars, nachochips.

    Frukt i någon form.

    Skicka med det som går ner, variation är sekundärt på en vecka och även om allt inte är direkt nyttigt av det jag skrev så kan man ha lite av varje.

  • Trippelmamma76

    Håller med övriga om att låta henne få med det som funkar även om det skulle vara precis samma varje dag. Äter hon yoghurt och sånt? (Liten kylbag!) Nyponsoppa i småförpsckningar med sugrör? Juice? Kex av något slag? Chips? (Linschips funkar hos oss). Frukostflingor av något slag i en påse att äta som snacks? Huvudsaken är att hon har energi nog att ha roligt!

  • moaguuun

    Vadå äter inte grönsaker.
    Hon ska väl äta det som läggs på talriken. För hennes egen skull. Man kan inte bara skita i grönsaker för barnet inte gillar det. Wtf

  • elsi
    LillyL skrev 2021-06-23 11:00:07 följande:

    Hej,
    Min dotter på snart sju år ska om en vecka iväg på dagläger på 4H. Pga rådande pandemi så kommer inte barnen få värma sin lunch utan skall ha med sig kall mat. 
    Min dotter är väldigt selektiv när det kommer till mat så just nu ser jag framför mig hur hon kommer få ha med sig köttbullar o pasta o pannkakor alla dagar :( 
    Har ni några bra tips på vad man skulle kunna ta med kallt? 

    För att göra det enklare så äter hon inte följande;
    Äter inga grönsaker
    Inget bröd eller pålägg
    Har svårt för all form av röror/såser

    Så typ pastasallader och matigare mackor o liknande går helt bort. 


    Köttbullar med pasta och pannkakor är väl utmärkt mat! Och varför inte skicka med detta alla dagarna som lägret är? Varannan dag om du vill att det ska bli lite variation. 

    Jag skulle lätt kunna skicka just de rätterna även om mitt barn inte är selektivt i sitt ätande.
  • Trippelmamma76

    Lägg av! Ts frågade utifrån att hennes barn har en ätselektivitet. Gör dig inte dummare än nödvändigt!


    moaguuun skrev 2021-06-23 14:34:33 följande:

    Vadå äter inte grönsaker.

    Hon ska väl äta det som läggs på talriken. För hennes egen skull. Man kan inte bara skita i grönsaker för barnet inte gillar det. Wtf


  • moaguuun
    Trippelmamma76 skrev 2021-06-23 14:41:45 följande:

    Lägg av! Ts frågade utifrån att hennes barn har en ätselektivitet. Gör dig inte dummare än nödvändigt!


    Det är farligt att ej få i sig näring! Gör dig inte dummare än du är.
    Att man är selektiv ätare kan betyda kräsen. 
  • sextiotalist
    moaguuun skrev 2021-06-23 15:02:28 följande:
    Det är farligt att ej få i sig näring! Gör dig inte dummare än du är.
    Att man är selektiv ätare kan betyda kräsen. 
    Barnet får i sig näring. Alternativet är att barnet inte äter alls (nej, alla barn äter inte när de blir hungriga, ett barn med SÄ är hellre hungrig än äter något de inte klarar av)
  • Boombom

    Förstår att man som förälder blir lite osäker men det viktigaste är att dottern blir mätt. Om hon tycker om pasta kanske hon kan ha en pastasallad? Så får hon i sig grönsaker också. Annars tycker jag helt ärligt att du packar ner det hon tycker om. Det viktiga just där är att hon blir mätt och har kul. Hon uppskattar nog ifall hon öppnar matlådan & ser det hon tycker om så slipper hon bli frustrerad över att ha fått mat hon inte tycker om. Så kör det hon gillar. Lycka till, det kommer nog gå bra!

  • moaguuun
    Boombom skrev 2021-06-23 15:28:23 följande:

    Förstår att man som förälder blir lite osäker men det viktigaste är att dottern blir mätt. Om hon tycker om pasta kanske hon kan ha en pastasallad? Så får hon i sig grönsaker också. Annars tycker jag helt ärligt att du packar ner det hon tycker om. Det viktiga just där är att hon blir mätt och har kul. Hon uppskattar nog ifall hon öppnar matlådan & ser det hon tycker om så slipper hon bli frustrerad över att ha fått mat hon inte tycker om. Så kör det hon gillar. Lycka till, det kommer nog gå bra!


    Hon äter tydligen inte grönsaker 
  • elsi
    moaguuun skrev 2021-06-23 15:02:28 följande:
    Det är farligt att ej få i sig näring! Gör dig inte dummare än du är.
    Att man är selektiv ätare kan betyda kräsen. 
    Du kan inte bedöma barnets näringsintag utifrån TS inlägg så du kan bara vara lugn för att TS har koll på detta och troligen i samråd med någon vårdinstans.

    Dina inlägg för inte diskussionen vidare och har ingen relevans för TS barns ätande heller. 
  • Stålmamma

    Hur många dagar behöver hon mat för?

    Pannkaka

    Köttbullar

    Pasta

    Korv

    Pizza/pizzabullar

    Tacos

    Grillad kyckling

Svar på tråden Tips på kall mat till väldigt selektivt barn