• Anonym (Trött)

Bråk om pengar under semestervecka

Hej!

Vi är en familj på fem som tillsammans med min mamma och bror bor vissa veckor är i sommarhuset tillsammans.

Nästan varje sommar mynnar det ut till trista diskussioner om pengar. Ett riktigt tråkigt samtal som gör alla irriterade. Min mamma plockar gladerligen upp kvittot efter handling för att redovisa hur mycket hon har betalat. Vår familj är inte riktigt av samma kaliber utan resonerar att ?ibland betalar vi och ibland gör hon det?.Nu ikväll eskalerade det till ett större bråk. Hon ville att vi skulle swisha för mat och redovisar även kvitton för saker hon själv valt att köpa till barnen under dagen (pennor, tröjor, skor). Min sambo säger att om hon vill köpa grejer får det stå för henne, varpå vi får kommentar om att vi är snåla.

Hon fortsätter diskussionen med att hon minsann betalade mat för 1200 idag, min sambo kontrar med att han betalade mat för 3000 här om dagen, och att vi alla fan var överens om att inte räkna kvitton.

Att hon inte ställer några krav alls på min lillebror på 28 år med fast jobb verkar hon inte tycka är någon grej, ?han är ju bara liten?

Hon stormar ut och tycker vi är orättvisa. Samma jävla visa varje gång.. hur gör ni andra i samma situation? Ägnar ni semestern åt att räkna mat på öret? Blir ju vara stressigt och så jävla trist. Prat om pengar pengar pengar hela tiden. Så jävla trött på allt. Siktar på att vi gör separata maträtter om det ska vara på detta vis.

• Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka
  • Aliona

Om någon inte är ok med ?det jämnar ut sig?-attityden så får man respektera det och dela lika. Ni kan antingen spara kvitton som ni kvittar mot varandra i slutet av semestern eller ha en gemensam matkassa i början. Och självklart ska ni som familj på fem betala fem gånger mer än mamman.

Av ren nyfikenhet - vems är egentligen sommarstugan?

• Anonym (T)

1. Semestra inte samtidigt

2. Om ni enda gör det, så får alla vuxna stå för sin egen mat

• Glinda från Oz

Problemet är att ni inte är överens innan. Hon vill dela upp det vilket inte är ett dugg svårt eller komplicerat. Ni sparar bara kvitton i en burk, när ni kommer hem lägger ni ihop summan och delar på antal personer. Har ni problem med att komma ihåg vem som betalat vad skriver ni bara nämn på kvittot innan den stoppas i burken. Var tydlig med att allt övrigt hon köper till barnen som ni inte är överens om är gåvor och sånt betalar den som ger.

• Bastardised

Hade aldrig tillbringat en semester där sådant här stod i fokus och förstörde trivseln, visst kan jag förstå att man har det knapert och måste hålla i slantarna men det här är misär. Sköt era egna inköp var för sig så slipper man det här debaklet.

• Anonym (F)

Ni är 5 och er mamma 1. Och en egenförsörjningen 28-årig lillebror 1.

?Det jämnar ut sig attityden? funkar inte då ni är så många fler. I det exempel du nämner betalar din mamma 30%. Varför ska hon göra det?

Ni kan inte ha det så här, antingen tar ni tag i det eller hyr eget sommarboende. Lägg kvitton i en burk. Ni betalar 70%, mor 15% och lillebror 15%. Era barn äter mindre än en vuxen men kanske får lite mer godis, vuxna har dyrare dricka etc. Eller kom överens om annan fördelning. Att inte prata om det leder bara till konflikter. Åker något kvitto ner i burken som gäller en barnleksak så låt det passera.

Vem betalar huset? El, värme, vatten? Fastighetsskatt? Underhåll? Den/de i familjen som inte gör det kan ju tänka ett varv till också. Boende är inte gratis. Utslaget på 52v kanske det inte blir så mycket, men hade denne inte sett till att huset fanns där hade de som inte äger behövt hyra för kanske 5000-8000kr/v. Plus mat.

• Anonym (En)

En enkel lösning.

Lägg pengar i en burk vid veckans start. Ni för fem personer, din mamma för en och din bror för en. Dessa pengar handlar man för.

Alternativt. Kvitton sparas och räknas ihop.

Ni skall betala 70%, din mamma och bror 15% var, lite beroende på hur stora era barn är.

Svårare än så är det inte.

Sedan skall naturligtvis tröjor, pennor och liknande som hon köper betalas av henne.

• Anonym (Sommarstugeägare)

Vem äger huset och står för fiolerna? Jag kan tycka att om man får disponera någons hus så betalar man. Ett hus kostar i drift och underhåll, det blir mycket pengar, särskilt om man är många i huset för då seglar elräkningen lätt iväg på varmvattnet.

Är din mamma ensamstående med lite knackig ekonomi? Pensionär kanske? Det spelar också roll tycker jag, särskilt om ni har två bra inkomster. Sen ska ni såklart dela så att ni betalar för fem personer och hon och brorsan för en person vardera. Brorsan kan du väl prata direkt med?

Gör upp innan vem som ska betala vad. Rimligen att dela efter antal personer och att den som äger huset betalar mindre, eller inget alls, än övriga.

• Anonym (Hanna)

Jag tycker att det är självklart att om det är en person som vill att man är noga med ekonomin och resovisar mes kvitton ska man givetvis göra så. Då är det nonchalant att hävda att det jämnar ut sig. Och naturligtvis är det helt rimligt att ni betalar betydligt mer för maten än mamma då ni är fler.

Däremotska naturligtvis inte mormor köpa leksaker mm som hon förväntar sig att ni ska betala utan att kolla med er först. Det får ni ju vara tydliga med och lämna tillbaka om det är saker som ni inte vill ha.

Men det låter inte som att det är enbart mormor som skapat denna situationen. Ni behöver nog strukturera upp detta med ekonomin bättre om ni ska kunna samsas.

Är det mammas sommarhus?

• Anonym (Hanna)

Jag kan också tycka att om huset är mammas och ni tycker att det är jobbigt att prata pengar kan ju en lösning vara att ni bjuda mamma på mat under hela vistelsen som tack för att ni får vara där. Då slipper ni ekonomiska diskussioner!

• AnnaSthlm

"Det jämnar ut sig", ni är 5, hon är en. Really? Handlar det om mamma eller den vuxna brodern?

Problemet är att ni inte hade kommit överens innan. Att du tycker något betyder inte att ni är överens.

Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka