• Anonym (Trött)

Bråk om pengar under semestervecka

Hej!

Vi är en familj på fem som tillsammans med min mamma och bror bor vissa veckor är i sommarhuset tillsammans.

Nästan varje sommar mynnar det ut till trista diskussioner om pengar. Ett riktigt tråkigt samtal som gör alla irriterade. Min mamma plockar gladerligen upp kvittot efter handling för att redovisa hur mycket hon har betalat. Vår familj är inte riktigt av samma kaliber utan resonerar att ?ibland betalar vi och ibland gör hon det?.Nu ikväll eskalerade det till ett större bråk. Hon ville att vi skulle swisha för mat och redovisar även kvitton för saker hon själv valt att köpa till barnen under dagen (pennor, tröjor, skor). Min sambo säger att om hon vill köpa grejer får det stå för henne, varpå vi får kommentar om att vi är snåla.

Hon fortsätter diskussionen med att hon minsann betalade mat för 1200 idag, min sambo kontrar med att han betalade mat för 3000 här om dagen, och att vi alla fan var överens om att inte räkna kvitton.

Att hon inte ställer några krav alls på min lillebror på 28 år med fast jobb verkar hon inte tycka är någon grej, ?han är ju bara liten?

Hon stormar ut och tycker vi är orättvisa. Samma jävla visa varje gång.. hur gör ni andra i samma situation? Ägnar ni semestern åt att räkna mat på öret? Blir ju vara stressigt och så jävla trist. Prat om pengar pengar pengar hela tiden. Så jävla trött på allt. Siktar på att vi gör separata maträtter om det ska vara på detta vis.

• Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka
  • Anonym (F)

Var ni överens om att inte räkna kvitton? Eller var det några som tyckte det men alla var inte med på beslutet? Och om det uppenbarligen inte funkar, varför fortsätter ni med det?

• Anonym (llll)
    Anonym (Trött) skrev 2021-06-23 22:44:08 följande:

Hej!

Vi är en familj på fem som tillsammans med min mamma och bror bor vissa veckor är i sommarhuset tillsammans.

Nästan varje sommar mynnar det ut till trista diskussioner om pengar. Ett riktigt tråkigt samtal som gör alla irriterade. Min mamma plockar gladerligen upp kvittot efter handling för att redovisa hur mycket hon har betalat. Vår familj är inte riktigt av samma kaliber utan resonerar att ?ibland betalar vi och ibland gör hon det?.Nu ikväll eskalerade det till ett större bråk. Hon ville att vi skulle swisha för mat och redovisar även kvitton för saker hon själv valt att köpa till barnen under dagen (pennor, tröjor, skor). Min sambo säger att om hon vill köpa grejer får det stå för henne, varpå vi får kommentar om att vi är snåla.

Hon fortsätter diskussionen med att hon minsann betalade mat för 1200 idag, min sambo kontrar med att han betalade mat för 3000 här om dagen, och att vi alla fan var överens om att inte räkna kvitton.

Att hon inte ställer några krav alls på min lillebror på 28 år med fast jobb verkar hon inte tycka är någon grej, ?han är ju bara liten?

Hon stormar ut och tycker vi är orättvisa. Samma jävla visa varje gång.. hur gör ni andra i samma situation? Ägnar ni semestern åt att räkna mat på öret? Blir ju vara stressigt och så jävla trist. Prat om pengar pengar pengar hela tiden. Så jävla trött på allt. Siktar på att vi gör separata maträtter om det ska vara på detta vis.

Helt uppenbart fungerar inte ert sätt. Det går inte att dela sommarhus utan att ha en tydlig plan ekonomiskt. Jag skulle inte vilja göra som ni "betala lite nu och då", om jag visste att mamma är så där. Ni behöver ju också spara kvitton så att hon fattar. Att hon köper grejer till barnen utan att ni pratat om det innan får hon givetvis stå för själv. 

Ni får helt enkelt sätta upp ett par regler, och sen snackar ni med 28-åringen och förklarar att han ska bidra med sin del också! Ni som är en barnfamilj bör så klart stå för större del av maten än mamma och bror, men han ska inte komma undan gratis (tycker jag i alla fall). 
    Men för mig är det rätt obegripligt att inte inte pratat om detta förr, ni har delat hus många somrar? 
    Eller är det så att ni i er familj har mer pengar och därför inte tycker det är så noga med kronor och ören, medan för mamma kanske det verkligen känns, när hon lägger ut mer än hon brukar på en vecka? 
  • Mamma K

Ni behöver prata om det innan. Både hur ni skall dela upp det och vilken mat som skall lagas/ätas.

Hur ni delar upp beror på vad ni tycker. Ibland äter barn mindre än en vuxen, ibland mer. Om det är viktigt att det blir väldigt jämt kan ni försöka få till en uppskattning.

Man kan antingen räkna ut vad det kostar för de vuxna, då skall din familj betala för två, bror och mamma betalat var sin del.

Eller så räknar ni hela er familj och de är var sin del.

Det skulle också kunna vara att din bror äter som 2 personer.

Ett tredje alternativ är att ni lägger in så mycket som ni brukar köpa mat för under en vecka till hushållskassan, mamma och bror gör likadant och sedan är det dessa pengar som går till mat. Vill ni äta lyxigare mat på semestern än vanligt (kanske mer fika och snacks) så får ni lägga till mer.

• Anonym (V)
    Anonym (Trött) skrev 2021-06-23 22:44:08 följande:

Hej!

Vem äger sommarhuset?

Stämmer det att det jämnar ut sig?

Ni är 5 och hon är 1 person.
  • sextiotalist

När vi är i sommarhuset, så behöver aldrig mamma betala för maten (sedan kan hon envisas med att i varje fall stå för en måltid).
    Det var samma sak när mormor ägde det och vi var på besök. Mamma och pappa köpte all mat. För sjutton, hon var ju en person och vi var fem.
    Även hon kunde envisas med att bidra med en måltid, något gott fikabröd, jordgubbar eller något liknande. 
    Men "huvudregeln" var att den stora familjen stod för allt

• Fiona M

Kan du förtydliga TS, räknar ni med att hon ska betala lika mycket som hela er familj på 5?

• Anonym (Hej)

Så din sambo tjafsar med din mamma om att hon ensam skall betala för er fem? Vilken attraktiv egenskap.

Klart att ni inte ska behöva bråka om sånt här. Bli vuxna på riktigt och skaffa ett eget sommarboende i stället så är ju allt löst? Sen kan man ju komma och hälsa på någon dag, det är en annan sak, men att bo ihop i veckor är bevisligen inget bra

• Törstiga tuppen

Varför har ni inte ändrat upplägg när det blir tjafs varje år? Är för att det blir billigare för er att låta henne stå för en större del av era kostnader? Om stugan är hennes bör ni stå för all mat utom broderns som tack för att ni får vara där.

• Ticketocka

Otroligt ego av Ts att tycka att det jämnar ut sig att mamman ska betala för hela hennes familj. Väx upp!

Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka