Inlägg från: Anonym (en specialpedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en specialpedagog)

    Gå om ett år i förskoleklass?

    OM barnet ska gå om så ska detta vara mycket väl utrett av specialpedagog, undervisande personal samt rektor! Finns det en sådan pedagogisk kartläggning/utredning? Om inte, ska skolan göra en och det kan de inte göra nu för de har gått på semester. 
    Så pass unga barn mognar givetvis olika fort och kan ha mer utvecklade sidor på vissa områden och mindre utvecklade på andra, samtidigt. Du skriver om svårigheter att sitta stilla, får utbrott osv - har barnet någon diagnos eller finns misstanke om tex ADHD? Eller tänker skolan att det enbart handlar om just mognadsfrågan? 
    Hur har man i skolan försökt anpassa miljön utifrån barnets beteende? Det är steg ett, vilket ska planeras, kartläggas och utvärderas - sedan kan man diskutera att gå om. 
    Det är inte så vanligt att barn går om, så ska ett barn göra det ska det vara så uppenbart den bästa lösningen efter att annat provats. Jag säger inte att det är fel, men det är för lite info i TS för att veta vilket råd som är bäst. 

Svar på tråden Gå om ett år i förskoleklass?