• Anonym (Fiona)

    Vad anser ni om hemmafruar med nannys?

    Läste tråden om hemmafruar o fickpengar, därav denna tråd. Hemmafruar som så är ok och diskuterar inte det här. Däremot, när man ser i tv o läser om dessa kvinnor som dagarna i ända dricker bubbel, ligger på spa el fyller läpparna...jag får sådan anti fiilis...barnena tas hand om av nannys. HUUR vill män ha sådana kvinnor, det går bara inte in för mig??!! HUUUR vill nån inte göra nåt dag ut o dag in? O hur kan man tycka det känns ok att nån annan kvinna blir dina barns närmaste, iom att nannyn uppfostrar o sköter??!! Det anser jag inte vara nån kvinna att se upp till, o vad KAN hon egentligen som typ aldrig jobbat.....säkert finns dom flesta dylika iq befriade i amerika men det är en tanke som slår mig nu och då.....

  • Svar på tråden Vad anser ni om hemmafruar med nannys?
  • Anonym (Jo)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-29 10:52:52 följande:
    Efter gymnasiet var jag au pair i England ett år, jag tackade nej till alla erbjudanden där kvinnan var hemmafru. Förstod inte vad jag skulle där att göra. 

    USA och Storbritannien är väldigt traditionellt, att välja Att inte skaffa barn i många kretsar är inte ett alternativ därför lämnas barnen bort till boarding schools så fort det bara går. Det går inte att lämna bort hur små barn som helst därav Nannnys. Jag tycker synd om barnen. 
    Synd om barnen.
  • JeanetteNJ83
    Xenia skrev 2021-06-29 10:44:58 följande:

    Och kvinnan betalar med att ha sämre möjligheter den dag förhållandet tar slut. Att ha varit borta från arbetsmarknaden i typ tio år är ingen merit. 

    Varför är det bara mamman som ska vara hemma förresten? Varför kan inte föräldrarna bägge arbeta deltid då?

    Dessutom, alla har inte högavlönade jobb. Att leva fattigt så att ens barn hamnar utanför sin kamratkrets för att de aldrig har råd till något är ingen höjdare.

    Slutligen, vilken bild ger man barnen? Sonen får lära sig att han måste ha ett högavlönat jobb för att ensam försörja fru och barn. Dottern får lära sig att hennes framtid är att bli hemmafru. Dvs viktigare att satsa på utseendet än att plugga. 


    Jag håller helt med!!! När jag växte upp (4 syskon) hade vi knappt råd med något och jag kände mig utanför. Min mamma stannade hemma med oss.. Jag valde att skaffa ett barn, universitetsutbildning och jobba heltid. När jag och min man skiljde oss kunde jag enkelt försörja min son själv, även om vi har delad vårdnad. Har många vänner som vill lämna men som inte kan för att dem inte jobbat på många år och har enkelt inte råd.
  • Anonym (Smart)

    Min grundinställning är att om man inte vill ta hand om sina egna barn så ska man inte ha några. De flesta föräldrar vill umgås så mycket som möjligt med sina barn. Om man har möjlighet så drar man ner på sin arbetstid för att få mer tid till barnen. Att göra tvärtom känns väldigt egocentriskt och avtrubbat.

  • Anonym (Hemmafrugan)
    JeanetteNJ83 skrev 2021-06-29 09:28:30 följande:

    Mitt barn är 10 och jo det är viktigt med kvalitetstid, typ göra något annat tillsammans än att bara stressa runt till träningar och läxor mm. Det gör man ju ändå varje dag? Fram till mitt barn var 4 vägrade jag barnvakt och hade ingen familj som hjälpte till. Jag gick nästan under av det, att vara närvarande hela tiden som du säger är inte heller bra för någon.

    I din icke citerande undersökning från usa undrar jag vad det är för människor du pratar om, vet ingen som på eget bevåg kan bara anställa en assistent när det blir för mycket? Vi är inte bortskämda med och får inget barnbidrag, bostadsbidrag, VAB, sjukförsäkring mm. och då har jag hög utbildning och tjänar bra.

    Tror alla gör det som är bäst for sin situation?


    Ja, det är viktigt med kvalitétstid. Också. Men kvantitet, att bara vara där är grejen. Som sagt främst med yngre barn(dvs innan tonåren), men mycket även med äldre barn.

    Undersökningen gällde tjänstemannakvinnor. Dvs undersökningen gällde "d u har en summa pengar och kan lägga dessa på antingen en nanny eller en assistent på jobbet". Kvinnorna valde Nanny...
  • Anonym (Hemmafrugan)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-29 09:41:47 följande:

    Det är väl ändå upp till arbetsgivaren vilka som anställs på jobbet. 

    Man kan väl inte bara bestämma att man ska anställa en assistent...


    Det handlade alltså om en undersökning där kvinnorna kunde välja Nanny eller assistent.
  • Anonym (Hemmafrugan)
    Anonym (anser) skrev 2021-06-29 09:49:46 följande:

    Fast, vadå, man kan väl inte bara anställa en assistent på jobbet sådär?? Jag är ju anställd av min arbetsgivare för att utföra mina arbetsuppgifter, inte en assistent till mig som JAG skulle kunna anställa. Skulle jag avlöna den med min lön då liksom?

    Och det skulle ju knappast vara möjligt ens med en hel del jobb. En assisterande kirurg som tar hälften av mina operationer, för samma kostnad som en nanny som passar ens barn? Eller en assisterande busschaufför som kör hälften av mina turer? Alltså, hur menar du ens?

    Vilken spännande undersökning, att den ens gick att utföra?


    Men suck. Undersökning.
  • Anonym (Hemmafrugan)
    Xenia skrev 2021-06-29 10:44:58 följande:

    Och kvinnan betalar med att ha sämre möjligheter den dag förhållandet tar slut. Att ha varit borta från arbetsmarknaden i typ tio år är ingen merit. 

    Varför är det bara mamman som ska vara hemma förresten? Varför kan inte föräldrarna bägge arbeta deltid då?

    Dessutom, alla har inte högavlönade jobb. Att leva fattigt så att ens barn hamnar utanför sin kamratkrets för att de aldrig har råd till något är ingen höjdare.

    Slutligen, vilken bild ger man barnen? Sonen får lära sig att han måste ha ett högavlönat jobb för att ensam försörja fru och barn. Dottern får lära sig att hennes framtid är att bli hemmafru. Dvs viktigare att satsa på utseendet än att plugga. 


    Vilket varken är kvinnans eller mannens fel. Utan samhället. Framförallt i länder som Sverige. Vi kunde ha ett annat skattesystem, vi kunde ha kompensation för år hemma, vi kunde ha änkepension och försörjningsplikt efter skilsmässa. Men det har vi inte. En ordentlig man(eller kvinna om det är hon som arbetar) skaffar sig givetvis också en livförsäkring.

    Läs mina inlägg så ser du att jag skriver hemmavarande förälder...så tyvärr gick inte den gubben...

    Leva fattigt för att man inte köper en ny iphone i halvåret? Okej, jag fattar varför du tänker som du gör.... Du verkar också missa att kompisgäng finns i alla socioekonomiska klasser. Inget barn passar in i alla sammanhang. Att en förälder är hemma leder inte till fattigdom.

    Allt är subjektivt....

  • Anonym (Hemmafrugan)
    JeanetteNJ83 skrev 2021-06-29 19:25:37 följande:

    Jag håller helt med!!! När jag växte upp (4 syskon) hade vi knappt råd med något och jag kände mig utanför. Min mamma stannade hemma med oss.. Jag valde att skaffa ett barn, universitetsutbildning och jobba heltid. När jag och min man skiljde oss kunde jag enkelt försörja min son själv, även om vi har delad vårdnad. Har många vänner som vill lämna men som inte kan för att dem inte jobbat på många år och har enkelt inte råd.


    Och jag växte upp utan att ha råd med mycket trots två arbetande föräldrar. Jag var inte olycklig för det. Maken växte upp med en mamma som var hemmafru och hade råd med mer än min familj. Trots att mina föräldrar drog in lite mer än makens pappa. Prioriteringar.

    Jag har många tjejkompisar(Sverige) som inte har råd att skilja sig. För de är arbetarkvinnor och har inte råd att försörja barnen och skaffa ett boende. Feminism är för kvinnor med karriärer och inte för kvinnor med jobb. Den svenska modellen befriar inte kvinnor, den binder dem bara till staten.
  • Anonym (Polii)
    Anonym (Hemmafrugan) skrev 2021-06-29 20:16:39 följande:

    Och jag växte upp utan att ha råd med mycket trots två arbetande föräldrar. Jag var inte olycklig för det. Maken växte upp med en mamma som var hemmafru och hade råd med mer än min familj. Trots att mina föräldrar drog in lite mer än makens pappa. Prioriteringar.

    Jag har många tjejkompisar(Sverige) som inte har råd att skilja sig. För de är arbetarkvinnor och har inte råd att försörja barnen och skaffa ett boende. Feminism är för kvinnor med karriärer och inte för kvinnor med jobb. Den svenska modellen befriar inte kvinnor, den binder dem bara till staten.


    Vem tvingade dem att skaffa barn som de inte har råd med? Varför skaffar de fler barn än de kan försörja?

    Har man så låg lön att man inte har råd med en bostad kanske man inte är i ett läge där det passar att få barn. Men jag undrar vad dina väninnor jobbar med som tjänar SÅ dåligt? Jag hade råd med bostad när jag levde på 8000 kr/mån.

    Systemet med förskola, föräldraledighet och studiemedel gör det möjligt för både män och kvinnor att arbeta och studera även när de är föräldrar. Men var och en har också ett eget ansvar att inte skaffa större utgifter än man har råd med.
  • Tow2Mater
    Anonym (anser) skrev 2021-06-29 09:49:46 följande:
    Fast, vadå, man kan väl inte bara anställa en assistent på jobbet sådär?? Jag är ju anställd av min arbetsgivare för att utföra mina arbetsuppgifter, inte en assistent till mig som JAG skulle kunna anställa. Skulle jag avlöna den med min lön då liksom?

    Och det skulle ju knappast vara möjligt ens med en hel del jobb. En assisterande kirurg som tar hälften av mina operationer, för samma kostnad som en nanny som passar ens barn? Eller en assisterande busschaufför som kör hälften av mina turer? Alltså, hur menar du ens?

    Vilken spännande undersökning, att den ens gick att utföra?
    Jag undrar också hur man ens kan jämfora de två sakerna....
Svar på tråden Vad anser ni om hemmafruar med nannys?