• Anonym (Granne)

Anmäla för "spetsande" av kaffe

Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.

• Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-30 15:50:31 följande:

Skönt att se att de flesta verkar vara vettiga här.

Det är jag som blivit anmäld av grannen på helt felaktiga grunder. Kommer behöva gå på möte och är riktigt orolig för vad som kommer hända.

Vad är det du häller i kaffet egentligen?
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2021-06-30 17:40:45 följande:
    Rent praktiskt så är det en åklagare som sätter brottsrubriceringen, polisen som utreder om det skett ett brott, och du som anmäler det du anser är ett brott. (Du måste alltså inte ha exakt rätt rubrik när du anmäler).

Är det svar på frågan?

Nä, min fråga var om det var rätt ord, eller en annan rubricering.
    Jag vill lära mig något nytt om det är en annan, annars har jag fått ett tillfredsställande svar ändå.
    Har inget med polis och åklagare att göra, utan ordet i sig och om det var rätt benämning eller en annan rubricering.

Falsktillgivelse är för mig när någon ljuger att någon annan gjort ett brott, och ofta används inom våldstäktsområdet.
    Och lite där misstänker jag att det du skrev var unikt för nått annat, och därför frågan är ställ.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2021-06-30 17:59:02 följande:

Nä, min fråga var om det var rätt ord, eller en annan rubricering.
    Jag vill lära mig något nytt om det är en annan, annars har jag fått ett tillfredsställande svar ändå.
    Har inget med polis och åklagare att göra, utan ordet i sig och om det var rätt benämning eller en annan rubricering.

Falsktillgivelse är för mig när någon ljuger att någon annan gjort ett brott, och ofta används inom våldstäktsområdet.
    Och lite där misstänker jag att det du skrev var unikt för nått annat, och därför frågan är ställ.

Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf.
    Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Likaså om man vad gäller annan person påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak[förtydliga], kan man dömas för falsk tillvitelse.

sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2021-06-30 18:08:18 följande:
    Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf.
    Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Likaså om man vad gäller annan person påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak[förtydliga], kan man dömas för falsk tillvitelse.

sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse

Hmm, så samma sak och två olika ord.
    Tack för hjälpen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Karlington
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-30 15:50:31 följande:

Skönt att se att de flesta verkar vara vettiga här.

Det är jag som blivit anmäld av grannen på helt felaktiga grunder. Kommer behöva gå på möte och är riktigt orolig för vad som kommer hända.

Nu hänger jag inte med dig alls. Har du blivit anmäld av grannen nu helt plötsligt? Kan du utveckla?
  • Anonym (Nej)

NEJ. Jag tycker du har alldeles för lite underlag att gå på för en anmälan. 

• Karlington
    klyban skrev 2021-06-30 18:15:33 följande:

Hmm, så samma sak och två olika ord.
    Tack för hjälpen.

Falsk anklagelse är en paraplyterm som inkluderar en hel del brott, som M sade. Det vill säga alla falska tillvitelser är falska anklagelser, men alla falska anklagelser är inte falska tillvitelser. :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-30 18:37:56 följande:
    NEJ. Jag tycker du har alldeles för lite underlag att gå på för en anmälan. 
    Det tycker jag med.
  • Anonym (Granne)
    Karlington skrev 2021-06-30 18:32:06 följande:

Nu hänger jag inte med dig alls. Har du blivit anmäld av grannen nu helt plötsligt? Kan du utveckla?

Jag sa aldrig vem jag var i det hela, det är ni som utgick ifrån att jag är den som anmälde.
  • Anonym (Granne)

Och jag dricker inte alkohol och barnen missköts inte på något sätt.

Hur ska jag kunna bevisa att det inte är alkohol jag häller i? Jag är jätterädd för vad de kan göra, aldrig haft med soc att göra tidigare. Vi flyttade hit i våras, har bara pratat med den grannen några få gånger.

Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe