• anonymis1

    Hur långt i förväg köper ni nya kläder?

    Hej,

    Med risk att det låter som en korkad fråga men hur långt i förväg köper ni nya kläder till era barn (nya storlekar alltså)
  • Svar på tråden Hur långt i förväg köper ni nya kläder?
  • Fjäril kär

    Trots tre barn har jag aldrig gjort det. Aldrig förstått vitsen med det. Jag har köpt kläder vartefter de vuxit. Det är ju inte så att de stått med urvuxna kläder från ena dagen till nästa. Enda gången jag köpt något i förväg är ju om jag behövt något specifikt plagg till särskilt tillfälle i en viss storlek. Då har jag inte chansat.

    Med dagens utbud av nätshopping och expressleverans 2 dagar senare finns det ingen riktig vits att köpa på sig massa plagg långt i förväg kan jag tycka.

  • Mortiscia80

    Det beror lite på. Om jag hittar kläder till riktigt bra pris köper jag både nuvarande storlek (om det behövs) samt nästa och ibland ännu nästa. Barn växer ju som bekant :)

  • BuoBä

    Jag köper väldigt mycket begagnat och då får man passa på när man hittar något bra. Nu när barnet är äldre och inte byter storlek var och varannan månad längre så försöker jag begränsa mig till en storlek större än den nuvarande. Dels av platsskäl, men också för att barnet kan ändra smak över tid och då är det dumt att ha massa kläder som inte blir använda. Men ibland gör jag undantag, om jag springer på något riktigt bra/prisvärt som jag är tämligen säker på kommer användas. Vindfleece, vantar och sånt tex

    Nya kläder köper jag ibland när de rear ut i slutet på säsongen, och då i nästa storlek. Köper jag något till fullpris är det oftast för att det behövs direkt så då blir det den nuvarande storleken.

  • S23

    Jag har ett barn som är 2,5 och har i princip köpt alla ytterkläder långt i förväg.

    Overall köper jag året innan i slutet av rean. Det betyder att jag kan handla med ofta 70% rabatt. Många sidor har 365 dagar öppet köp. Mao kan jag skicka tillbaka om det är fel till nästa säsong. Om inte så handlar jag så billigt att jag kan sälja det dyrare än vad jag själv betalat.

    Gällande vanliga kläder så har jag ett lager av större storlekar. Det mesta handlat på loppis, en del på extremt bra rea. De vanliga kläderna kommer ju alltid till användning även om man skulle diffa ett par månader på när barnet växer i storleken.

    Förra året köpte jag vinterskor inför denna vintersäsong under sommaren. De passade perfekt rill vintern och hade gått att sälja till samma pris jag köpt om det inte passat.

    Vi har lådor under sängen med kläder. Så vi får plats. Annars hade jag naturligtvis inte kunnat handla på detta sätt

  • nnnnnnnn

    Har köpt mycket på rean i slutet på vintern tex Kavat-kängor/stövlar och vinteroveraller.
    Jag har alltid lyckats gissa rätt på storlekarna och använt kläderna året efter, förutom 1 gång då overallen var ovanligt liten i storleken. Men när man köpt till halva reapriset så man ger 20-25% av ordinariepriset så är det inte svårt att skänka bort eller sälja för inköpspriset.

    Andra kläder köps om det är superbra rea eller när det är dags att använda. Så om jag tex i september hittar en sommarklänning för några tior i fyndlådan, så köper jag enligt storlekstabellerna (eller hur mitt barn brukar vara i storlek jämfört med tabellerna) och sparar undan. När sommaren kommer så kollar jag igenom förrådet, finns det något fynd? Eller behöver vi köpa inför säsongen?

    Vi har även fått massor av kläder av vänner med större/äldre barn + köpt på loppis/second hand.

  • Mortiscia80

    Ett varningens ord om vinterkläder, det kan vara så att man köper en storlek men när nästa vinter kommer visar det sig att barnet redan är på väg att växa ur den.

  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-07-01 21:06:00 följande:

    Ett varningens ord om vinterkläder, det kan vara så att man köper en storlek men när nästa vinter kommer visar det sig att barnet redan är på väg att växa ur den.


    Absolut. Ska man köpa så långt i förväg bör det vara så bra pris att man kan sälja för samma pris eller mer om det inte passar.

    Nuförtiden kan man ju göra en hel del klipp gällande vinterkläder på blackfriday
  • nnnnnnnn
    Mortiscia80 skrev 2021-07-01 21:06:00 följande:
    Ett varningens ord om vinterkläder, det kan vara så att man köper en storlek men när nästa vinter kommer visar det sig att barnet redan är på väg att växa ur den.
    Ja, det gäller att det är rejäla fynd!
    Som när jag gav 175 kr för en overall som kostade 900 kr i ordinarie pris.
    Behåll lapparna på, så är det bara att sälja om det visar sig att det är fel storlek.
  • BuoBä
    Mortiscia80 skrev 2021-07-01 21:06:00 följande:

    Ett varningens ord om vinterkläder, det kan vara så att man köper en storlek men när nästa vinter kommer visar det sig att barnet redan är på väg att växa ur den.


    Jo, det är ju alltid lite av en chansning att köpa ytterkläder långt i förväg. Man får göra en avvägning, pris mot att vara säker på att storleken är rätt.

    Å andra sidan, bor man där vintern är lång är det inte säkert att overallen som var lagom i november fortfarande passar i mars. Så bara för att man köper "just-in-time" så kan man inte vara helt säker på att slippa köpa en extra overall.
  • Aliona

    Jag köper allt vad jag kan begagnat (utom skor och ytterkläder, extra ytterkläder köper jag dock också begagnat) så jag handlar helt enkelt när jag hittar något och har en hylla för kläder för senare.

  • Ticketocka

    Jag köper långt i förväg, köper exempelvis nu på rean sommarkläder till nästa år. Jag gillar att planera och vara förberedd. Skor köper jag dock inte i förväg, men i övrigt så har kläderna alltid passat, mitt barn har växt i jämn takt. Nackdelen är dock att man lätt köper på sig för mycket.

  • elsi
    anonymis1 skrev 2021-07-01 18:42:36 följande:
    Hej,

    Med risk att det låter som en korkad fråga men hur långt i förväg köper ni nya kläder till era barn (nya storlekar alltså)
    Ibland tyvärr lite väl sent. Typ när man ska ta fram gummistövlarna och inser att de är för små och man får kasta sig ut på kvällen och skaffa nya. Eller efter sommaren inser att alla byxor är för korta.

    Ibland är vi ute i god tid, men inte alltid.

    Nu är ungarna större och vill ha kläder bara för att, inte bara för att de är urvuxna, så nu blir det lite mer löpande. Men tex nya vinterjackor kommer att behövas och ibland får vi till att köpa det i god tid, eller så panikhandlar man första helgen det börjar bli kallt. 

    När de var bebisar/småbarn hade jag ofta drivor av kläder i nästa storlek för att man fick av andra eller som present. Men det upphör ju till slut, för det verkar inte lika roligt att köpa kläder till 5-åringar som till nyfödingar. Och i vissa åldrar så slits kläderna så att det inte blir mycket att ärva av kompisar eller kusiner. 
  • Rhodeisland

    Inte alls. Möjligen när hon var bebis men nu är hon 7.

  • LaFontaine

    Förutom vinterkläder, som jag insett att jag måste köpa i nära anslutning till släpp om jag vill få tag på rätt storlek, har jag nog inte köpt något i förväg. Jag köper när det behövs.

  • trollhona

    Flera år om jag hittar något fint till bra pris. De kommer ju växa i det. 
    Har kläder i minst tre storlekar större liggandes just nu.

  • Lönnsirap

    Jag köper bara för stort sådant som är tillräckligt billigt och som jag vet var jag ska förvara. Är jag på loppis köper jag grejer jag gillar och som jag "tror på". Dock blir det sällan över 2 storlekar, eftersom barn också förändrar vad de gillar. Ingen vits att köpa grejer som man själv gillar om barnet inte kommer göra det.

    Samma sak med saker att sälja. Jag skänker det som jag inte har plats att lagra och säljer det jag orkar och vill sälja. Först ville jag sälja mer, men p.g.a platsbrist och ork har jag skänkt till secondhand istället.

Svar på tråden Hur långt i förväg köper ni nya kläder?