• Anonym (TS)

    Nu orkar jag inte mer. 3 månaders dotter vaknar varje timme på nätterna. Gråter av trötthet :(

    Jag går fan under snart! Snälla hjälp mig. Min dotter på 3 månader vaknar en gång i timmen nätterna igenom och har gjort detta i ca 2 månader nu. Jag orkar inte mer, gråter varenda natt av trötthet nu och vet inte vad jag ska göra längre :( är ensam med henne på nätterna. Hjälp mig, jag blir galen snart :(

  • Svar på tråden Nu orkar jag inte mer. 3 månaders dotter vaknar varje timme på nätterna. Gråter av trötthet :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-07-02 06:46:41 följande:

    Jag förstår det som att det finns en partner med i bilden men som inte har möjlighet att ta nätter?

    Finns det någon annan närstående som skulle kunna hjälpa till ett par nätter i veckan?

    Kan din partner ta barnet på kvällen och morgonen ett par nätter i veckan så att du hinner sova mer?

    Hur sover barnet? I egen säng? Nest? I er säng?

    Om barnet sover i er säng så kan det vara värt att testa vad som händer om barnet sover i egen säng.

    Sover barnet i egen säng nu så kan det vara värt att testa att samsova istället.

    Vill barnet amma varje timme? Isf kan du liggamma i sängen, då kan det hända att du inte ens behöver vakna utan att barnet ammar själv då hen har tillgång till bröstet.

    Ett alternativ kan ju också vara att testa att ge ersättning ett mål innan läggdags. Många barn blir supermätta och dåsiga av det och sover därvör bättre


    Tack snälla för att du tog dig tiden att svara!

    Min dotter vägrar flaska (trots att vi verkligen försökt) och vill amma väldigt ofta (har egentligen gjort det sedan hon föddes) så därför fungerar det inte att någon annan tar henne. Hon sover med mig i vår dubbelsäng. Har hela tiden tänkt att detta är bäst för att snabbt kunna lägga till på nätterna (liggamma) utan att behöva gå upp men jag kanske borde testa att låta henne sova i spjälsäng?

    Min 7-årige son sover borta tre nätter nu (första gången han sover borta från mig) och ringde vid 00.30, grät och hade hemlängtan. Efter det somnade jag 01.30 och sedan vaknade dottern en gång i timmen. Vid 05 var hon så uppstressad, vevade med armarna, andades snabbt, vägrade tutten och var allmänt superstressad så det slutade med att jag fick gå upp med henne och har varit uppe sedan dess. Är så trött då jag bara gråter :(
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2021-07-02 07:06:44 följande:

    Åh jag känner med dig! Min bvc-sköterska sade att det är inte en slump att man väcker folk nätterna igenom på en del fängelse - att inte få sova är tortyr och bryter ner människor!

    När det gäller bebisar måste vi ju stå ut, och det kommer att gå över! Men jag tänker att det kanske finns små saker ni kan göra. Hur sover ni? Vad gör du när hon vaknar? Om du beskriver det så är det lättare att ge tips.

    En del tycker att det blir bättre och man samsover.om du amnar så kan man liggamma och barnet lära sig att själv ta bröstet och du kan slumra dig igenom det. Motsatt kan man försöka sluta nattamma så fort som möjligt och får förhoppningsvis bättre sömn, men det är inte aktuellt på ännu några månader. Om ni vill kan ni ge ersättning på kvällen, det mättar mer än bröstmjölk (en del barn vill dock inte amma sen). Använder hon napp?

    Jag skrev om samsovning men motsatsen med eget rum kan också vara bra. Ibland vaknar bebisarna till men kan lära sig att somna om själva. Vi gjorde så och lärde oss snabbt skillnaden på när han skrek för att han behövde mamma eller när han bara skrek för att han vaknade till och somnade om själv om vi inte kom in och ?störde? honom. Till slut filtrerade våra öron också bort de ljuden och vi sov bättre.

    Sen undrar jag vad du menar att du är ensam på natten. Är du ensamstående? Eller är det att du är ensam ansvarig för nätterna för att den andra jobbar? Om det är det senare så borde ni kunna dela lite på ansvaret. Visst, den som jobbar kan behöva sin sömn, men det går ändå att dela lite. Tex så kan ju du få din sömn prioriterad under helgerna. Ni kan också dela natten. Vi gjorde så att en gick och lade sig samtidigt med barnet redan vid 20.00 och fick sova ostört till 3.00-4.00. Den andra fick ta nätterna fram tills dess, men kunde sova ostört från 3.00-4.00 och kanske fram till 8.00-9.00. Visst, det blev inte fulla nätter, men en del bra sömn.

    Är du ensamstående är det så klart svårare med avlastning, men du kanske har någon som kan passa bebisen några timmar då och då på dagen så att du får vila? Eller tom någon snäll mamma eller syskon som kan sova över hos dig och hjälpa dig att ta bebisen en morgon så att du får sovmorgon? Jag vet att det är mycket begärt, men det är jättetuft att bli väckt så ofta och mammor behöver ta hand om sig själva för att klara av att ta hand om bebisen!


    Tack snälla! Ja det är verkligen fruktansvärt!

    Hon sover bredvid mig i vår dubbelsäng och när hon vaknar är jag snabb att ge bröstet då hon har en tendens att varva upp och bli jättesvår att söva om ifall hon inte får tröst/mat snabbt. Hon tar napp och har ett väldigt starkt sugbehov men många nätter är hon så stressad så att så fort hon tappar nappen blir börjar hon andas snabbt, vevar huvudet fram och tillbaka och sparkar med benen. Känns som hon inte kommer till ro :(

    Vad skönt för er att ni hittade ett sätt som fungerade! Jag vet inte riktigt hur vi ska komma förbi den här stressade situationen, att hon jagar upp sig nåt så vansinnigt om man inte hjälper henne i tid (ibland hjälper inte ens det).

    Ja min sambo jobbar extremt mycket, roddar två jobb (egen företagare) och dottern vägrar flaska och vill amma jätteofta, även dagtid, så det fungerar inte att han tar henne :( Ibland tar han henne på morgnarna så jag ska få sova ikapp lite men hon märker av att jag inte är där eller nåt och blir ledsen och han får komma in med henne. Så man får liksom aldrig ett break. Usch jag är så jääävla sluuuuut.
  • Anonym (TS)
    Frontline skrev 2021-07-02 06:49:41 följande:

    Är nog bara gilla läget, vi har en son som sov 20 minuter åt gången sina första 11 månader.

    Han hade otroligt svår kolik och inget hjälpte.

    Det vart bättre om jag körde runt i bilen eller gick med barnvagnen.

    Fick ingen hjälp då det inte fanns nån som orkade med en skrikig unge.

    Vi var visserligen 2 så den ena fick sova ett tag medans den andra satt med honom i famnen och spelade musik..

    Jag vart till och med halvt sjukskriven så jag kunde vara hemma mer och hjälpa till min fru..

    Det kommer bli bättre så härda ut..

    Idag är sonen 14 år och nu på sommaren sover han till 11.30 han vaknar 1 timme före mig som jobbar natt hehe


    Jösses, att ni orkade! Fast man har ju inget val å andra sidan. Ja det här med att kunna hjälpas åt vore skönt men tyvärr vägrar dottern flaska och vill amma typ 250 gånger om natten (och även dagen).

    Skönt att höra att det blir sovmorgnar av det så småningom! Även om det känns långt borta nu :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-07-02 07:19:52 följande:

    Sov på dagen?


    Dels sover hon bedrövligt jävla dåligt även på dagen (ca 2-3 naps 20-30 min åt gången) och jag har fler barn som gör det svårt att sova på dagen tyvärr.

    Förstår inte att ungen inte är i behov av mer sömn alltså.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-02 07:24:55 följande:

    Om du har en partner får hen vara hemma idag och ta barnet så du får sova lite! Och ni kan säkert få henne att ta flaska med lite träning. Då kan du pumpa ut mjölk.


    Han är i sommarstugan med de äldre barnen. Flaska har vi trugat med som tusan utan resultat tyvärr. Bara bröstet som gäller så man får liksom inte sova även om han går upp med henne på morgnarna, då då blir hon snabbt ledsen och vill tröstas/äta.
  • Anonym (TS)

    Tack alla fina för era råd! Jag är så tacksam att ni svarar och det är en tröst att flera känner igen sig och säger att det blir bättre. Jag vet ju också det såklart men just nu är det rejält kämpigt.

    Varit en lång dag och jag började faktiskt nu ikväll med att öva med flaskan, tror det kan vara en bra idé att ge henne ersättning sista målet för kvällen så att brösten fylls på ordentligt på natten och hon förhoppningsvis står sig längre så man kan få sova ett par timmar innan hon vaknar. Men oj vad arg hon blev tillslut, galet skrikig. Kommer nog bli kämpigt att få henne att ta den.

    Tyvärr är det inget alternativ att ringa hem min sambo. Vi har peppat och kämpat för att få äldste grabben att våga sova borta från mig och det är stort för honom att de är borta över helgen nu. Jag får härda ut helt enkelt!

    Gällande hennes mage så vet jag inte alls om det är den som spökar! Hon bajsar extremt glest (går mer än en vecka mellan gångerna) och då får jag hjälpa henne med pysventil. Hon verkar inte ha ont, eller jag märker inte av att hon spänner kroppen på det sättet även om hon är hysteriskt uppstressad emellanåt. Svårt att veta vad det rör sig om! Vet inte hur jag ska få henne lugnare när hon börjar veva med huvudet fram och tillbaka och ligger och sparkar och ålar sig om nätterna för amningen lugnar henne inte alltid :(

    Jag hoppas på en bättre kommande natt!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-03 07:42:18 följande:

    Det är absolut ett alternativ att ringa hem dem! Bra att killen vågar sova borta, men han är större och har mycket lättare för att ta en sån här sak senare. Nu har de varit borta en natt, det kan räcka. Du behöver avlastning!

    Dina bröst kommer inte fyllas på om du ger henne flaska, tvärtom så producerar kroppen mindre mjölk med tiden eftersom den märker att det inte finns lika stor efterfrågan, så var försiktig med att planera när hon ska få flaska. Jag skulle inte börja med det inför just natten, för med tanke på hur anti hon är mot den och att kvällen när hon ska somna ska vara en lugn och fin stund så skulle jag hellre testa dagtid först.


    Dottern sov betydlig bättre inatt så dagen idag har gått bra! Resten av familjen kommer hem imorgon så det känns helt ok för stunden.

    Där har du ju en väldigt bra poäng faktiskt! Ska tänka på det! Struntade i flaska ikväll och provar mig fram under dagtid istället.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-07-03 19:16:02 följande:

    Vår son hade ont i magen dagligen från månad 3-5. 

    Jag fick sluta med allt vad gasbildande saker heter- ingen kål, lök, vitlök eller baljväxter.

    Inga mjölkprodukter utom hårdost. 

    Inget kaffe, inga starka kryddor.

    Räkor ska man också undvika, det kan ge rejält magont åt vissa små.

    Och så Minifom på det.

    Med de ändringarna kunde han i alla fall sova även om han gnällde länge och vi fick gå och bära i baby björnsele flera timmar varje kväll.


    Jag upplever inte att hon har ont i magen. Nu har hon visserligen inte bajsat på ett par dagar och det kommer inget när jag använder pysventil. Tycker många gånger att problemet verkar vara att hon jagar upp sig nåt så gräsligt när hon vaknar. Hon blir genast superorolig, får snabb andning och vevar och har sig. Som att hon är livrädd att hon är ensam och får panik direkt :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-03 20:05:59 följande:

    Det GÅR att få sömndroppar utskrivet av en barnläkare. De gör det ogärna, men när de känner att "barnmisshandeln ligger i luften", så gör de det. Det är inte den bästa lösningen, men om TS inte har något annat val, så...

    Det bästa skulle förstås vara om någon (mamma, syster, mormor?) kunde bo hos henne ett tag och avlasta henne på nätterna, men jag antar att om en sådan person funnes, så skulle TS redan ha sökt den lösningen. 

    Vissa barn kan man faktiskt vagga till sömns. Skaffa en vagga, ha den bredvid din säng, så behöver du inte alltid gå upp utan kan ligga kvar och gunga vaggan med handen. Kan vara värt ett försök i alla fall. 


    Nja jag känner mig inte bekväm att ge henne sömnmedicin, men tack för rådet :) Tyvärr har båda mina syskon precis fått barn, min mamma finns inte i livet och mormor är koko, annars hade det absolut varit något, att vända sig till nån av dom.

    Jag har faktiskt en släkting som erbjudit en vagga men dottern blir så jäkla uppvarvad när hon vaknar så man måste liksom vara där direkt och ge bröstet eller nappen för annars får hon nästan panik. Vet inte om en vagga hade kunnat hjälpa men det kanske är värt att prova!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sia) skrev 2021-07-03 09:33:45 följande:

    Låter tufft! Har ni testat att ge urpumpad mjölk/ersättning ur en gräddsnipa? Mitt barn tog inte heller flaska men kunde dricka ur mugg ganska tidigt, men gräddsnipan var ännu enklare att ge från.


    Vilken bra idé :) kanske är något att prova om det fortsätter att gå kasst med flaska. Hon grimaserade ordentligt när hon fick i sig lite av ersättningen igår men vänjer hon sig vid smaken så! Tack för tipset.
  • Anonym (TS)
    NiMi12 skrev 2021-07-02 08:15:00 följande:

    Fy fan, jag minns hur det var (även om min son inte vaknade så ofta och var ensambarn).

    Jag funderar på om det är hennes mage som strular? Är det magknip som gör att hon inte får ro?

    Köp lite olika nappar till flaskorna. Känner de som har testat 10 olika innan de hittade en som barnet tog. Jag hade lagt krutet på att få henne att ta flaska så du får mer avlastning.

    Byt AD droppar till de som är med vatten istället för olja.

    Har du en vagga som gungar elektriskt? Det och att starta dammsugaren var vårt knep till att få sonen att sova mer än 20 minuter på dagarna. Han verkade också ha ett extremt litet sovbehov som liten.

    Ger mjölken henne tillräckligt? Blir hon mätt eller är det därför hon småäter så ofta?

    Jag bara chansar, men det kan vara skönt med lite idéer när ens hjärna är mos.

    Jag hoppas du får möjligheten att sova lite mer under dagen idag.


    Shit vad meckigt. Finns det många olika nappar att testa? Har bara testat en flaska från MAM och en från Medela (tror jag det heter), ingen av dem funkade.

    Jag bad om AD droppar sist på BVC faktiskt!

    Aha, vad skönt att ni hittade nåt som lugnade honom. Har bara testat såna där ljud i en app i telefonen än så länge, billjud, fläkt, white noise mm men inget har funkat direkt.

    Jag har funderat på om hon kanske inte blir mätt. Men hon slutar äta själv, alltså släpper bröstet och sen somnar så det har känts som att hon nöjt sig. Känns mer som ett otroligt närhetsbehov.

    Tusen tack <3
  • Anonym (TS)
    nernu skrev 2021-07-03 12:45:02 följande:

    Vill bara avråda från det där med ersättningen om syftet är att få mer mjölk på natten. Amning funkar så att ju mer barnet suger desto mer kommer det. Om du ger ersättning istället minskar produktionen.

    Vad är syftet med flaska? Om pappan ändå inte hjälper dig kommer du ju själv få ge flaskan och det är ännu jobbigare att mekka med det än att bara ge bröstet.

    Slutligen så behöver ni tänka om i familjen. Den här korta tiden finns det ingen möjlighet för pappan att prioritera bort familjen för jobbet. Punkt.


    Syftet är att hon förhoppningsvis sover en lite längre stund på kvällen/förnatten. Hört att de smälter ersättning långsammare och därför står sig längre på det. Jo pappan hjälper mig, inte på nätterna men han hade kunnat ge henne flaskan på kvällen och sedan lägga in henne hos mig *ser framför mig hur jag får sova mååånga timmar innan hon behöver ammas*.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fri amning) skrev 2021-07-02 22:34:59 följande:

    Måste bara skriva att det inte.rekommenderas att styra bebisens matbehov med att hålla sig till en matklocka som någon här ovan tipsade om. Det gjorde man på 70-talet med konsekvenserna hungriga bebisar och mjölken sinade av utglesad amning.

    Fri amning rekommenderas idag fram till 6 månaders ålder. Bebis bestämmer när den vill till bröstet. Lita på din bebis instinkter. Är den hungrig ska den få mat via bröst eller flaska.

    Hoppas sömnen blir bättre! Be partnern ta ut alla barnen så du kan vila. Prova att han har bebis i sjal ute. Kan bli succé och den sover 2-3h och du kan sova inne medans.


    Tack! Jag hade tankar innan på att kämpa för att hon ska äta var tredje timme men den tanken dog snabbt ut då jag dels inte heller tror på det och sen vill låta min dotter äta när hon känner att hon behöver.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fel nej) skrev 2021-07-03 19:41:00 följande:

    Ett normalt friammat barn äter inte ?måltider? efter 2-3 mån. Råden som gäller nu är fri amning/flaskning fram till 6 mån utan att styra barnets måltider. Det har varit andra rekommendationer för många år sen, då skulle mammorna amma endast var 3/4e timme. Detta bidrog till att många mammor fick för lite mjölk och därav ammades barnen kortare tid.

    Vidare - Jag tycker tvärtom det är du som sätter press på henne genom att säga att hennes barn är ?onormalt? som inte äter 6-12 ggr/dygn. Det är snarare normalt att det är som i ts situation, och det är superjobbigt verkligen men det är en kort period.

    Och jo mjölkproduktion går självklart ner om bebisen inte äter från bröstet lika ofta. När brösten kännas fulla och inte blir ammade signalerar dem till kroppen att minska produktionen. Oavsett hur gammalt barnet är.

    Jag argumenterar varken för eller emot i ts situation, jag rättar bara felaktig fakta när det kommer till amning. Jag har full förståelse för att det är skotjobbigt med barn som vaknar och ammar hundra tusen gånger/dygn (jag ska strax in i den svängen igen) men det är en kort period och att börja styra bebisens matrytm kommer med största sannolikhet enbart sluta i mer skrik, mer stress för mamma och barn, ev påverkad amning och ännu mer press på mamman att hennes barn inte ?äter måltider? när bebisen är så pass liten.

    Så rant over. Men ditt råd kring maten var helt felaktigt så var tvungen att påtala det så inte ts känner att något är fel på det hon gör just nu, för det gör hon inte. Hon är tvärtom en supermamma som lyssnar på sitt barns behov och tillgodoser dem. Det är svinjobbigt med en mini som inte sover - men TS, det går över och försök ändra på yttre omständigheter som att pappan kanske kan gå ner i tid eller liknande för mer avlastning. <3


    Tack snälla för ditt inlägg. Blev peppad av dina ord <3 Känner också att jag inte ger mig på att klocka hennes mattider. Det kommer som du säger, bara bli en stress hos mig.

    Tack igen!
  • Anonym (TS)
    viljaa skrev 2021-07-03 20:40:08 följande:

    Blir det likadant om ni samsover? Annars kanske det är värt ett försök att få till det:)


    Ja hon sover bredvid mig i vår dubbelsäng men det hjälper tyvärr inte. Hon verkar vara en orolig själ som man får kämpa för att få lugn och att hon ska känna sig trygg nattetid. Inte ska det vara lätt inte :) tack för dina svar <3
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-03 20:50:31 följande:

    Det var skönt att höra! :) Lycka till nu, lite tålamod och att ni hjälps åt så ska du se att det går bra.


    Tusen tusen tack <3
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-07-03 22:40:54 följande:

    Ta hur sover barnet om hen får sova PÅ dig på natten? Kanske skulle detta göra att hon inte vaknar i panik så som du beskriver?


    Oj vågar man låta henne sova på mig? Eller menar du på mitt bröst då? Rädd att man nickar till själv och hon ramlar av men det kanske finns andra sätt? :)
Svar på tråden Nu orkar jag inte mer. 3 månaders dotter vaknar varje timme på nätterna. Gråter av trötthet :(