• Anonym (Kara)

    Svenska skoltidtabeller är bonkers. Varför?

    Hej alla! Jag hoppas att du förlåter det här google översatta inlägget. Jag är en amerikansk mamma till tre barn och vi flyttade precis till Sverige på grund av min mans jobb. En av hans vänner / kollegor gav mig några saker att leta upp för att hjälpa oss komma till rätta och planera lite framåt, och denna webbplats var en av dem. Jag har läst lite och har översatt med google. En annan webbplats som jag rekommenderades var en som visar de tidtabeller som minst två av mina barn kommer att ha. Jag fick höra både av skolmyndigheterna här och denna vän att vårt barn, som fyller 6, 10 och 12 i år, kommer att gå i förskoleklass, 4: e respektive 6: e klass. Jag hittade inte en tidtabell för förskolekurs, men jag hittade de andra två från våren. De. Är. Bonkers. Jag förstår inte alla akronymer, men schemat är färgkodat och det ser ut som en röra för mig. Där vi bodde i USA var tidtabellen densamma varje dag. Du börjar kl 9, du har sammankomst, du har 1 språklektion, kort paus, block 1, lunch, specialerbjudanden, block 2, åk hem kl 14.30-15. Varje dag. Dessa svenska tidtabeller, de börjar inte ens eller avslutar dagen samtidigt under hela veckan. Tja, 4-klassarna gör det men 6-klassarna har en dag när de börjar senare. I andra änden av dagen har de lektioner var som helst mellan 14.00 och 16.00. Hur försöker du ens lösa att få barnen hem och ta hand om de avslutar sina skoldagar på väldigt olika tidpunkter varje dag och mellan varandra, särskilt eftersom jag har förstått att de flesta svenska föräldrar arbetar heltid? Och är inte de olika ämnena varje dag vid olika tidpunkter förvirrande? Jag räknade 5-7 olika färgblock för sjätte klassarna beroende på dag. Efter att ha stirrat på detta gör mitt huvud verkligen ont. Finns det en bra anledning att ordna ett barns dag och vecka så här? Vad saknar jag? Vad är alla dessa akronymer? Är EN engelska? Är det en lektion i engelska? Är MA matematik? MU-musik? Är SV svenska? Vad är NO, SO, IDH, SL, EV, BL och HKK?
    Av by, en annan sak som är bonkers? Ljuset. Vi har varit här i ungefär en vecka och det blir bara aldrig mörkt, eller hur? Jag vet att det blir mörkt på vintern men det här är nötter. Och vacker. Tack för att du läste allt detta och om du gör det, förklarar jag det för mig.
  • Svar på tråden Svenska skoltidtabeller är bonkers. Varför?
  • Mamma K

    Meny for lunch can be foundation at www.skolmaten.se/trulsegardsskolan/

    It is possible to go back to beginning of June. It is a different meny for each school or sometimes school distrikt.

    Vecka 23

    Måndag

    2021-06-07

    Gratinerad tortellini. Vegetariskt

    Pasta med krämig linssås.

    Tisdag

    2021-06-08

    Kockens val av fisk. MSC

    Kockens gröna val. Vegetariskt

    Onsdag

    2021-06-09

    Spaghetti med köttfärssås.

    Spaghetti med sojafärssås. Vegetariskt

    Torsdag

    2021-06-10

    Kycklingsallad med dressing.

    Indisk linssoppa serveras med mjukt bröd och pålägg. Vegetariskt

    Fredag

    2021-06-11

    Moussaka med nötfärs och potatis.

    Moussaka med sojafärs och potatis.

  • BuoBä

    Här är ett exempel på skolmatsedel (tryck < tillbaka till Vecka 22):

    skolmaten.se/furulundsskolan/

    Vecka 22

    Måndag

    2021-05-31

    Svartvinbärsgryta, ris

    Thailändsk kikärtsgryta

    Salladsbuffé

    Tisdag

    2021-06-01

    Fiskgratäng med tomat och dill, potatis

    Lasagne med lins och tomatröra

    Salladbuffé

    Onsdag

    2021-06-02

    Ugnsfärs på grekisk vis, klyftpotatis

    Grönsaksburgare, klyftpotatis

    Salladsbuffé, tzatziki

    Torsdag

    2021-06-03

    Pastasallad med örtolja och kyckling

    Pastasallad med örtolja och falafel

    Fredag

    2021-06-04

    Ost och broccolisås, pasta

    Salladsbuffé

  • nnnnnnnn
    Anonym (Kara) skrev 2021-07-05 21:24:05 följande:
    #1
    Tack så mycket för svaret. Det rensar upp vissa saker. Och tack för att du förklarade akronymerna. Barnomsorg efter skolan låter som en bra sak att göra det lättare. Ja, jag hörde att barnen fick gratis skolalunch. Min mans vän gav mig också en länk till luncherna och jag är nyfiken på vad de äter men menyerna är tomma. Jag antar att det beror på sommarlovet? Kan du / någon informera mig om vilken typ av mat de har? Åh, jag känner att jag stör människor med en miljon frågor men jag är alltför nyfiken.

    Det är vanlig mat som sallad, gurka, tomat, morot, knäckebröd, smör osv. Salladsbord och knäckebröd + smör finns alltid.
    Sen är det huvudrätt med. Ofta:
    En dag köttfärs tex spagetti bolognese, köttbullar eller liknande.
    En dag vegetarisk mat tex linsgryta, quorn osv
    En dag kyckling tex kycklingben + potatis
    En dag soppa
    En dag fisk


    Anonym (Kara) skrev 2021-07-05 21:36:44 följande:
    Tack för alla förklaringar. Jag har en fråga om något som vår vän nämnde. Vecka 44. Vad är vecka 44? Han nämnde det när han pratade om skolan men jag kommer inte ihåg varför. Är det en helgdag? Jag tror att han pratade om läsåret.

    v. 44 är det höstlov
    Lov = ledig tid (break)
    Det finns:
    Jullov oftast 22 december - 10 januari
    Sportlov olika veckor i februari/mars.
    Påsklov 1 vecka runt påsk
    Sommarlov 8-10 veckor långt oftast 15 juni - 15 augusti ungefär
    Höstlov v. 44

    Alla veckor har nummer kolla på kalender.se
  • BuoBä
    Anonym (Kara) skrev 2021-07-05 21:36:44 följande:

    Tack för alla förklaringar. Jag har en fråga om något som vår vän nämnde. Vecka 44. Vad är vecka 44? Han nämnde det när han pratade om skolan men jag kommer inte ihåg varför. Är det en helgdag? Jag tror att han pratade om läsåret.


    Varje år har 52 veckor, och veckonummer använd både i skolan och arbetslivet, för planering. Vecka 44 är höstlovsveckan.
  • Anonym (Kara)

    #12,13
    Tack för att du visade mig skolmenyer. Det är samma webbplats som jag fick höra om. Jag tittade på några skolor i vårt område men tänkte inte på att gå bakåt, bara framåt. Menyn du publicerade är så främmande som skolmat för mig. Det ser ut, ja, utomjording är det enda ordet jag kan komma på just nu. Linssås. Moussaka, det är grekiskt, eller hur? Vegetariskt alternativ hela tiden? Fisk som jag antar inte är fiskpinnar? Mer grekisk mat? Jag tror att det enda som kommer nära skolmat i vårt område i USA är pastan med ostsås och veggieburgarna. Så, upprepar dessa menyer? Hur ofta? Samma varje måndag, varje tisdag etc?

  • Anonym (va?)

    Blir så nyfiken, vad är det för engelskt ord som översatts till "bonkers"??

  • Anonym (Kara)

    #14,15
    Jag förstår. Jag tror att jag aldrig har hört talas om året efter veckor innan. Så, vecka 44, enligt # 12s länk, är den första veckan i november? Varför är vissa dagar markerade som röda och vissa dagar har röda texter? Återigen känner jag att jag stör alla med alla mina frågor.

  • snedtak
    Anonym (va?) skrev 2021-07-05 22:06:14 följande:
    Blir så nyfiken, vad är det för engelskt ord som översatts till "bonkers"??
    Jag skulle gissa inget, utan att hon menar just "bonkers"
    Anonym (Kara) skrev 2021-07-05 22:02:39 följande:
    #12,13
    Tack för att du visade mig skolmenyer. Det är samma webbplats som jag fick höra om. Jag tittade på några skolor i vårt område men tänkte inte på att gå bakåt, bara framåt. Menyn du publicerade är så främmande som skolmat för mig. Det ser ut, ja, utomjording är det enda ordet jag kan komma på just nu. Linssås. Moussaka, det är grekiskt, eller hur? Vegetariskt alternativ hela tiden? Fisk som jag antar inte är fiskpinnar? Mer grekisk mat? Jag tror att det enda som kommer nära skolmat i vårt område i USA är pastan med ostsås och veggieburgarna. Så, upprepar dessa menyer? Hur ofta? Samma varje måndag, varje tisdag etc?
    Menyerna upprepar sig inte så ofta. Kanske 4-8 veckor? Men det beror lite på skola, olika skolor har olika system.
    Vissa rätter liknar varandra, även om det inte är exakt samma rätt. 

    Men ja, svenska luncher skiljer sig från amerikansk skolmat (också brittisk och fransk som jag även har testat).
  • Anonym (Kara)

    #17.
    Bonkers. Det översätts inte av google. Jag skriver in bonkers, det översätts till bonkers. Det är bonkers.

  • Anonym (Kara)

    Tack så mycket för alla era svar hittills. Jag måste försöka stoppa in några barn och göra mig redo för sängen nu, men jag kommer tillbaka imorgon.

Svar på tråden Svenska skoltidtabeller är bonkers. Varför?