• Anonym (Osäke­r)
    Tue 6 Jul 2021 10:25
    1374 visningar
    14 svar
    14
    1374

    Lättare smink till tolvåring?

    Min dotter är tolv år, börjar sexan i höst. Hon har länge velat ha smink. Inget extremt, utan tex en färgad dagkräm för att dämpa mörka ringar under ögonen. Ringarna är ärftliga och har inget med hennes vanor att göra.

    Jag är kluven. Det handlar ju som sagt inte om något större, men hur hård ska man vara gällande sånt?

  • Svar på tråden Lättare smink till tolvåring?
  • Tue 6 Jul 2021 10:27
    #1

    Min blivande 12 åring började sminka sig i 5an men med bara foundation under ögonen och mascara. Hon har även en färgad läppglans som hon använder. Tycker det är helt okej. Så länge det inte blir så ansiktet får annat utseende

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 6 Jul 2021 15:23
    #2
    Rebecca1987 skrev 2021-07-06 10:27:09 följande:

    Min blivande 12 åring började sminka sig i 5an men med bara foundation under ögonen och mascara. Hon har även en färgad läppglans som hon använder. Tycker det är helt okej. Så länge det inte blir så ansiktet får annat utseende


    Mascara känner jag är för tidigt, men jag tvekar gällande kräm/foundation.
  • Anonym (Gräns­er)
    Tue 6 Jul 2021 15:30
    #3

    Jag tänker att det handlar om värderingar och att jag själv inte ser det som ett problem att sminka sig, när det ligger på en nivå som fungerar för sammanhanget.

    På samma sätt som jag använder balsam på min 7 åring och "flätkräm" i håret när det behövs, på samma sätt kommer jag accepterar smink på huden för utjämning när det behövs.

    Jag har svårare för mascara och läppglans än en bb-cream. Men välj det som du tycker är ok.

  • Tue 6 Jul 2021 15:34
    #4
    Anonym (Osäker) skrev 2021-07-06 15:23:06 följande:

    Mascara känner jag är för tidigt, men jag tvekar gällande kräm/foundation.


    Ja. Min dotter vill ha mascara för annars har hon inga som helst ögonfransar som syns då dom är jätte bleka. Så hon vill gärna att dom syns.
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 6 Jul 2021 15:37
    #5
    Rebecca1987 skrev 2021-07-06 15:34:01 följande:

    Ja. Min dotter vill ha mascara för annars har hon inga som helst ögonfransar som syns då dom är jätte bleka. Så hon vill gärna att dom syns.


    Då förstår jag. Min dotter har redan svarta täta ögonfransar.
  • Tue 6 Jul 2021 15:41
    #6
    Anonym (Osäker) skrev 2021-07-06 15:37:31 följande:

    Då förstår jag. Min dotter har redan svarta täta ögonfransar.


    Ja då har hon mindre användning av det.

    Men gå på magkänslan och prata med dottern så kommer ni säkert fram till något
  • Anonym (fakti­skt ganska mycket­)
    Tue 6 Jul 2021 15:45
    #7

    Min 12-åring sminkar sing ungefär lika mycket som jag nu. Hon fyller förstås 13, men fick börja lite smått strax innan 12. Hon, och jag, har också problem med ringar under ögonen som också beror på genetiken, så hon har en concealer. Vi är också som någon annan skrev väldigt ljushåriga av oss båda två så hon har faktiskt både mascara och ögonbrynspomada annars ser det ut som att hon har varken ögonfransar eller ögonbryn.

  • Anonym (A)
    Tue 6 Jul 2021 21:08
    #8
    Rebecca1987 skrev 2021-07-06 10:27:09 följande:
    Min blivande 12 åring började sminka sig i 5an men med bara foundation under ögonen och mascara. Hon har även en färgad läppglans som hon använder. Tycker det är helt okej. Så länge det inte blir så ansiktet får annat utseende
    Samma här
  • Anonym (gold)
    Thu 8 Jul 2021 09:38
    #9
    Anonym (faktiskt ganska mycket) skrev 2021-07-06 15:45:23 följande:

    Min 12-åring sminkar sing ungefär lika mycket som jag nu. Hon fyller förstås 13, men fick börja lite smått strax innan 12. Hon, och jag, har också problem med ringar under ögonen som också beror på genetiken, så hon har en concealer. Vi är också som någon annan skrev väldigt ljushåriga av oss båda två så hon har faktiskt både mascara och ögonbrynspomada annars ser det ut som att hon har varken ögonfransar eller ögonbryn.


    Jag började sminka mig när jag var ca 12 år, gick väl i emman eller sexan. Det var på 80-talet och ingen såg klok ut i sin sminkning så det märktes inte att jag var oerfaren och kladdade på lite vad som. Blå ögonskugga, massor av rouge, vaselin på läpparna. Jag tror att mina föräldrar tyckte att det inte var så snyggt, men lät mig hållas och experimentera och leka med sminkningen. Ju äldre jag blev, desto mindre har jag sminkat mig och modet har ju förändrats så att sminkning generellt är lite mer diskret än på 80-talet. Men jag är ändå glad att jag fick hållas när jag hade intresse och kul med smink.

    Nu är min dotter 12 år och hon vill också hålla på och prova och experimentera med smink, ibland blir det mindre snyggt. Och hon får hållas, träna på att sminka sig, ha kul med smink. Tids nog kanske hon antingen tröttnar på att sminka sig eller blir riktigt bra på det och gör det jättesnyggt. Jag ser iaf inget problem med att hon gör det, ser det inte som att hon är missnöjd med hur hon ser ut, eller har en dålig självbild. Jag ser det som att hon prövar sin stil, hittar vad hon tycker är kul och testar olika sätt att se ut. 
  • Thu 8 Jul 2021 09:54
    #10
    -1

    ..Men suck...vad trött man blir
    är det så kontigt att fler och fler barnn/ungdommar har en sned självbild, barn som tycker de är för tjocka har en stor rumpa fel näsa osv....Helt oacceptabelt, smink kan man anväda om man ska ha en teaterförreställning i skolan el liknande, sminka sog som monster eller liknande, absolut inte dagligen, om man tycke så har man nog en rad andra problem att ta tag i...man får lite "dance moms" vibbar här...barn som växer upp till ett liv kantat av problem som sned självbild, bulemi, anorexi mm... som tidigare sagts i tråden på 80-talet var det ett uttryck-likt punk eller goth...det handlade inte om en sned självbild...utan en stil...vilket är någonting radikalt annat...

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Thu 8 Jul 2021 10:07
    #11
    PatrikE skrev 2021-07-08 09:54:25 följande:

    ..Men suck...vad trött man blir

    är det så kontigt att fler och fler barnn/ungdommar har en sned självbild, barn som tycker de är för tjocka har en stor rumpa fel näsa osv....Helt oacceptabelt, smink kan man anväda om man ska ha en teaterförreställning i skolan el liknande, sminka sog som monster eller liknande, absolut inte dagligen, om man tycke så har man nog en rad andra problem att ta tag i...man får lite "dance moms" vibbar här...barn som växer upp till ett liv kantat av problem som sned självbild, bulemi, anorexi mm... som tidigare sagts i tråden på 80-talet var det ett uttryck-likt punk eller goth...det handlade inte om en sned självbild...utan en stil...vilket är någonting radikalt annat...


    Herregud så du överdriver. Hon vill dölja mörka ringar för att hon inte vill se konstant trött ut, det är knappast något konstigt. Hon pratar inte om contouring eller dyl.
  • Anonym (Laura­)
    Thu 8 Jul 2021 10:50
    #12

    Jag tycker att det är helt okej att låta en 12-åring börja lite lätt med smink. Man måste ju inte göra smink till nån jättegrej, direkt. Vill hon täcka mörka ringar kanske en colour corrector vore bättre än en färgad dagkräm? Men det där är ju upp till dig att avgöra. 

    Det finns ju väldigt många produkter nu som är menade att se väldigt skira och naturliga ut, speciellt efter märken som t.ex. Glossier blev populärt. Känns som att det borde vara enkelt att hitta fina produkter som passar din dotter.

  • Anonym (gold)
    Thu 8 Jul 2021 10:52
    #13
    Anonym (Osäker) skrev 2021-07-08 10:07:28 följande:
    Herregud så du överdriver. Hon vill dölja mörka ringar för att hon inte vill se konstant trött ut, det är knappast något konstigt. Hon pratar inte om contouring eller dyl.
    Inte ens om det var mer smink än så behöver det vara något allvarligt eller tecken på dålig självkänsla eller sned självbild. Det kan vara något så enkelt som att det är kul att testa hur man ser ut i olika stilar, lekfullt att använda olika färger och spännande att prova på något som hör vuxenvärlden till. Allt är inte tecken på att nåt är fel. 
  • Anonym (Gräns­er)
    Thu 8 Jul 2021 14:03
    #14
    PatrikE skrev 2021-07-08 09:54:25 följande:

    ..Men suck...vad trött man blir

    är det så kontigt att fler och fler barnn/ungdommar har en sned självbild, barn som tycker de är för tjocka har en stor rumpa fel näsa osv....Helt oacceptabelt, smink kan man anväda om man ska ha en teaterförreställning i skolan el liknande, sminka sog som monster eller liknande, absolut inte dagligen, om man tycke så har man nog en rad andra problem att ta tag i...man får lite "dance moms" vibbar här...barn som växer upp till ett liv kantat av problem som sned självbild, bulemi, anorexi mm... som tidigare sagts i tråden på 80-talet var det ett uttryck-likt punk eller goth...det handlade inte om en sned självbild...utan en stil...vilket är någonting radikalt annat...


    Personligen tycker jag att det blir en skev bild av världen att låtsas som att folk inte sminkar sig, använder kläder som smickrar och "är perfekta" som de är.

    En del av att växa upp är att lära sig om världen och som vuxen behöver man faktiskt prata om smink med barn om och när de vill.

    Det handlar ju om vilka värderingar man har och många håller inte alls med dig om att det är sminket som är problemet....
Svar på tråden Lättare smink till tolvåring?