• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (R)

Jag har känt av ganska mycket aktivitet där nere ända sedan mensen slutade så inte så förvånande att det verkar bli en kort cykel denna gång med ägglossning på dag 12. Kort cykel känns alltid lovande för mig eftersom de gångerna jag blivit gravid så har det vari just på tidigare ägglossningar däromkring. Som längst brukar det vara ägglossning på dag 15 så skillnaden är kanske inte så jättestor, men man griper efter alla halmstrån som finns för att göda lite optimism känner jag. Skrattande

• Anonym (Stressad)

Det här känns så jäkla konstigt att skriva. Surrealistiskt.
    Vi har precis börjat släppa tanken på att vara barnlösa och skiftar mot att det vore trevligt att bilda familj.

Vi har länge haft en lista där vi betat av saker vi vill göra "innan vi växer upp". Den börjar lida mot sitt slut.

Kruxet är min ålder. Jag (tjej) är 36 nu. Vi har husköp och resa planerad redan till nästa vår, april-ish. Då vill jag inte vara gravid. Efter sommaren nästa år känns som den optimala tiden för oss att börja försöka. Då kommer jag att vara strax över 37 år gammal.

Jag har läst statistiken, oddsen är till vår fördel trots åldern. Därtill har vi båda äldre föräldrar. Men det gnager ändå i mig att det finns en risk att det inte kommer att gå.

Det är 1500 sidor i detta inlägg, jag är inte supersugen att läsa igenom alla dessa. Hur har era upplevelser varit? 

• Fjellmyran
    Anonym (Stressad) skrev 2025-06-25 21:55:17 följande:

Det här känns så jäkla konstigt att skriva. Surrealistiskt.
    Vi har precis börjat släppa tanken på att vara barnlösa och skiftar mot att det vore trevligt att bilda familj.

Vi har länge haft en lista där vi betat av saker vi vill göra "innan vi växer upp". Den börjar lida mot sitt slut.

Kruxet är min ålder. Jag (tjej) är 36 nu. Vi har husköp och resa planerad redan till nästa vår, april-ish. Då vill jag inte vara gravid. Efter sommaren nästa år känns som den optimala tiden för oss att börja försöka. Då kommer jag att vara strax över 37 år gammal.

Jag har läst statistiken, oddsen är till vår fördel trots åldern. Därtill har vi båda äldre föräldrar. Men det gnager ändå i mig att det finns en risk att det inte kommer att gå.

Det är 1500 sidor i detta inlägg, jag är inte supersugen att läsa igenom alla dessa. Hur har era upplevelser varit? 

Många blir gravida i 37-års åldern utan större problem, men lika många får kämpa. Det går inte förutse. Den handlar till störst del om att ägglvalitén försämras snabbt när man kommer över 35. För vissa blir det märkbart, för andra inte. Man kan ju ha tur också att släppa ett guldägg som befruktas direkt och allt klaffar. 

Pga den sämre äggkvalitén så har man också förhöjd risk för missfall, jag pratar rent statistiskt. Allt är ju individuellt. För egen del så hade jag aldrig missfall när jag var yngre och skaffade barn. När vi bestämde oss för en sladdis i 36-37 års åldern så fick jag flertalet supertidiga missfall. Blev gravid lätt men det tog tid innan graviditeten ville stanna kvar. 

Är gravid nu men pga alla tidiga missfall så har det tagit tid. Helt övertygad om att det beror på åldern. Men jag har barn sedan tidigare så har inte känt mig stressad, har sett denna sladdis som en bonus. Men klart det ändå varit jobbigt att månaderna går och det inte blir nån bebis. 

De allra flesta före 40 års ålder blir gravida tillsist, men det kan ta tid och vara en guppigare väg jämfört med den som är yngre och det ska man vara beredd på. Men som sagt, allt är individuellt :) 

Se till att boosta äggkvalitén så ökar du chanserna och tar det sig inte på ett halvår sök hjälp. Lycka till när ni väl bestämmer er. 

• Anonym (Stressad)
    Fjellmyran skrev 2025-06-26 08:30:53 följande:

Många blir gravida i 37-års åldern utan större problem, men lika många får kämpa. Det går inte förutse. Den handlar till störst del om att ägglvalitén försämras snabbt när man kommer över 35. För vissa blir det märkbart, för andra inte. Man kan ju ha tur också att släppa ett guldägg som befruktas direkt och allt klaffar. 

Pga den sämre äggkvalitén så har man också förhöjd risk för missfall, jag pratar rent statistiskt. Allt är ju individuellt. För egen del så hade jag aldrig missfall när jag var yngre och skaffade barn. När vi bestämde oss för en sladdis i 36-37 års åldern så fick jag flertalet supertidiga missfall. Blev gravid lätt men det tog tid innan graviditeten ville stanna kvar. 

Är gravid nu men pga alla tidiga missfall så har det tagit tid. Helt övertygad om att det beror på åldern. Men jag har barn sedan tidigare så har inte känt mig stressad, har sett denna sladdis som en bonus. Men klart det ändå varit jobbigt att månaderna går och det inte blir nån bebis. 

De allra flesta före 40 års ålder blir gravida tillsist, men det kan ta tid och vara en guppigare väg jämfört med den som är yngre och det ska man vara beredd på. Men som sagt, allt är individuellt :) 

Se till att boosta äggkvalitén så ökar du chanserna och tar det sig inte på ett halvår sök hjälp. Lycka till när ni väl bestämmer er. 

Tusen tack för ditt svar! Vi är fullt medvetna om att det kan ta lite extra tid eller att vi behöver lite hjälp för att skjuta på. Det är en risk som vi valde att ta för längesedan när vi pratade om detta.

Vi vill liksom ha hus och fara iväg på en sista längre resan (som varit planerad läääänge) innan det är dags att lugna ner sig och slå rot. Men nyligen har jag blivit så vansinnigt stressad över den här grejen.

Vi känner att vi har tid, om det skulle ta lite extra tid. Vi vet sedan tidigare att det går att bli gravid, även om den valdes att avbrytas (längesedan).

Tack för ditt lugnande svar!
  • valkyrian

Här går man och väntar på ägglossning. Brukar inte stressa över den, utan den brukar komma så fint varje månad men antar att eftersom det är första cykeln efter missfall vill jag se att kroppen är som vanligt. typ 6 dagar kvar. Har ägglo dag 20-22 så riktig segt när folk pratat om dag 14 haha Tungan ute

försöker lista ut hur jag ska hantera en eventuellt ny graviditet. Vågar jag fortsätta träna? Fast den enda graviditet jag tränat regelbundet i är den jag fått missfall i. Men samtidigt om man kunde träna sig till ett missfall så skulle USA:s abortlagar inte vara ett problem. Jag har använt träning som antidepressiva sen missfallet och känner att det skulle vara jobbigt att sluta. 

• Sarasi
    valkyrian skrev 2025-06-28 08:45:23 följande:

Här går man och väntar på ägglossning. Brukar inte stressa över den, utan den brukar komma så fint varje månad men antar att eftersom det är första cykeln efter missfall vill jag se att kroppen är som vanligt. typ 6 dagar kvar. Har ägglo dag 20-22 så riktig segt när folk pratat om dag 14 haha Tungan ute

försöker lista ut hur jag ska hantera en eventuellt ny graviditet. Vågar jag fortsätta träna? Fast den enda graviditet jag tränat regelbundet i är den jag fått missfall i. Men samtidigt om man kunde träna sig till ett missfall så skulle USA:s abortlagar inte vara ett problem. Jag har använt träning som antidepressiva sen missfallet och känner att det skulle vara jobbigt att sluta. 

Förutsatt att du inte har en svag livmodertapp så beror ju missfall som regel på att det är något fel på fostret. Träning är ju snarare bra även för graviditeten. Sen finns inte forskning som visar ifall du kan träna stenhårt men normal träning är knappast det som orsakade ditt missfall. Det är ju bättre för både dig och ett foster att du mår så bra psykiskt som du kan ❤️
  • Anonym (Tredje)

Läser alla svar här men har inte orkat svara. Får ta avstånd av familjeliv i perioder. 
    Mensen kom 14 sag r efter äl så ingen graviditet. Äl runt hörnet nu igen, maken reser bort till veckan så jag hoppas vi hinner med den när han kommer hem. Han kommer tillbaka på fredag och äl ska ske fredagen. 

Håller med dig (R) 49 är bara en siffra och det är intressant hur den kan ställa till med så stora ifrågasättanden. 40 är bara en siffra och ingenting ändras efter man entrat den. 

Hur boostrar man ägg kvalitéten? 
    Är redo att göra allt i min makt. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-06-28 19:12:54 följande:

Läser alla svar här men har inte orkat svara. Får ta avstånd av familjeliv i perioder. 
    Mensen kom 14 sag r efter äl så ingen graviditet. Äl runt hörnet nu igen, maken reser bort till veckan så jag hoppas vi hinner med den när han kommer hem. Han kommer tillbaka på fredag och äl ska ske fredagen. 

Håller med dig (R) 49 är bara en siffra och det är intressant hur den kan ställa till med så stora ifrågasättanden. 40 är bara en siffra och ingenting ändras efter man entrat den. 

Ubiquinol och eventuellt NAC tillsammans med en bra prenetal och omega 3. kan varmt rekommendera boken its starts with the egg. Vara ordentligt med blodsockret så att det håller sig så stabilt som möjligt. 

• Anonym (R)
    valkyrian skrev 2025-06-28 08:45:23 följande:

Jag förstår att du börjar noja kring alla omständigheter kring missfallet. Men jag håller helt med det Sarasi och även du skriver,  att det är osannolikt att måttlig träning som du dessutom hållit på med innan du blev gravid, skulle kunna påverka. Man ska också tänka på att det är inte heller riskfritt att vara passiv och bara vila. Det är bara andra risker med det. Klokt att du redan nu tänker igenom sånt här och kanske kan landa i ett förhållningssätt som kan hjälpa dig att hantera den oundvikliga oron som kommer med nästa graviditet. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-06-28 19:12:54 följande:

Klokt att göra så när man inte alltid orkar svara. Det gör jag med.

Jobbigt och stressigt när man har resor och annat stök kring ägglossning. Hoppas att det timar sig bra till slut.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida