Fjellmyran skrev 2025-06-26 08:30:53 följande:
Många blir gravida i 37-års åldern utan större problem, men lika många får kämpa. Det går inte förutse. Den handlar till störst del om att ägglvalitén försämras snabbt när man kommer över 35. För vissa blir det märkbart, för andra inte. Man kan ju ha tur också att släppa ett guldägg som befruktas direkt och allt klaffar.
Pga den sämre äggkvalitén så har man också förhöjd risk för missfall, jag pratar rent statistiskt. Allt är ju individuellt. För egen del så hade jag aldrig missfall när jag var yngre och skaffade barn. När vi bestämde oss för en sladdis i 36-37 års åldern så fick jag flertalet supertidiga missfall. Blev gravid lätt men det tog tid innan graviditeten ville stanna kvar.
Är gravid nu men pga alla tidiga missfall så har det tagit tid. Helt övertygad om att det beror på åldern. Men jag har barn sedan tidigare så har inte känt mig stressad, har sett denna sladdis som en bonus. Men klart det ändå varit jobbigt att månaderna går och det inte blir nån bebis.
De allra flesta före 40 års ålder blir gravida tillsist, men det kan ta tid och vara en guppigare väg jämfört med den som är yngre och det ska man vara beredd på. Men som sagt, allt är individuellt :)
Se till att boosta äggkvalitén så ökar du chanserna och tar det sig inte på ett halvår sök hjälp. Lycka till när ni väl bestämmer er.
Tusen tack för ditt svar! Vi är fullt medvetna om att det kan ta lite extra tid eller att vi behöver lite hjälp för att skjuta på. Det är en risk som vi valde att ta för längesedan när vi pratade om detta.
Vi vill liksom ha hus och fara iväg på en sista längre resan (som varit planerad läääänge) innan det är dags att lugna ner sig och slå rot. Men nyligen har jag blivit så vansinnigt stressad över den här grejen.
Vi känner att vi har tid, om det skulle ta lite extra tid. Vi vet sedan tidigare att det går att bli gravid, även om den valdes att avbrytas (längesedan).
Tack för ditt lugnande svar!