Inlägg från: Anonym (Pip) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pip)

    Tinnitus av Pfizers vaccin?

    Fick första dosen av Pfizer igår. Tycker jag upplevde att tinnitusen jag dras med blev något värre nu efteråt och undrar om någon annan upplevt samma sak. Har hört från USA att folk rapporterat in att det ökat en tid efter doserna.

    Yrsel är ju en vanlig biverkning och jag undrar lite om det även kan trigga en tinnitustopp ett tag eftersom det är kopplat till öronen båda två.

    Har haft tinnitus sen 1996 efter ett idiotiskt tonårsdisco med på tok för hög volym som skapade problemet; normalt är det numer dock på en väldigt låg bakgrundsnivå men med periodvisa ökningar vid saker som flygning, bullriga miljöer i vardagen, förkylningar/infektioner och stress. Funderar på om vaccinet triggade något som skapade en sådan topp nu.

    Så länge som det lägger sig igen så bryr jag mig inte, har levt med det här halva livet och är van att det varierar, med någon topp om året som varar ett par veckor, men skulle gärna höra av någon annan om ni fått samma biverkning och hur det gick sen.

  • Svar på tråden Tinnitus av Pfizers vaccin?
  • Anonym (Pip)
    Anonym (***)) skrev 2021-07-07 09:47:37 följande:

    Har du anmält biverkningen? Det är viktigt att göra det för att se om fler drabbas.


    Skall göra det.

    Är det temporärt som reaktion är det inget jag själv lider av, det är jag van vid från livet att saker kan påverka temporärt upp till någon månad, men permanent ökad tinnitus är inget jag önskar på någon. Det går inte att dokumentera kliniskt eftersom det inte hörs och det är en belastning. Upplever att ingen läkare någonsin tagit det på allvar.

    Undrade mest här om någon annan upplevt det. Har sett på tinnitusforum att det inte verkar helt ovanligt i någon form, något jag inte visste själv innan vaccinering.

    Jag gissar att det är temporärt pga någon koppling till andra öron/yrselreaktioner som verkar vanliga, men det vore intressant att höra andras erfarenheter.
  • Anonym (Pip)
    Anonym (A) skrev 2021-07-07 10:06:42 följande:

    Jag skulle tro att det snarare är så att du efter sprutan känner dig lite stressad, det kan utlösa mer tinnitus, eller så är det bara att du nu tycker att det hörs mer fast det egentligen inte hade det om du inte hade tänkt på det. I vilket fall så lär det inte bero på vaccinet.


    Möjligt. Men det är flertalet fall inrapporterade i USA om tinnitus efter vaccin. Och det är en vanlig biverkning av covid19-infektion och väl även hos post-covid. Så jag avskriver det inte från vaccinbiverkning.

    Just att yrsel är en vanlig biverkning och att både yrsel och tinnitus är öronkopplade ser jag också som en länk som skulle kunna vara något relaterat.

    Tror ändå det är temporärt men jag avskriver inte att det är något som triggats av vaccin på samma vis som yrsel, men som jag hoppas dämpas kommande tid.
  • Anonym (Pip)
    Anonym (Mitoo) skrev 2021-07-07 10:14:25 följande:

    Jag upplever typ samma sak på ena örat, fast jag märker ingen skillnad efter dos 2 dock.


    Kom det efter första dosen och blev inte värre efter andra?
  • Anonym (Pip)
    Anonym (Mitoo) skrev 2021-07-07 11:32:47 följande:

    Ja jag har haft en mindre hörselnedsättning på ena örat, och jag upplever att det blev mer efter första dosen och också mer som tinnitus med tjut i örat. Däremot ingen skillnad efter andra.


    Ok! Försvann det sen? Är ju en biverkning som borde rapporteras..
  • Anonym (Pip)
    Anonym (Mitoo) skrev 2021-07-07 15:17:04 följande:

    Nej det är kvar än, och nej ej rapporterat.


    Får hoppas det minskar över tid, verkar som många ändå upplevt det minska/försvinna.

    Anmäl gärna, ska göra det själv. Det verkar vara fler i USA som märkt det. Det kan ju vara helt orelaterat, kopplat till vad set nu är som ger yrsel, eller bara en immunreaktion man får vänta ut. Men bra om det får tittas på.
  • Anonym (Pip)
    Anonym (Kvinna 39år) skrev 2021-07-07 18:07:35 följande:

    Jag har fått ett ökande brus i mina öron under de senaste veckorna. Jag har hela tiden tänkt att jag börjar få tinnitus av mitt jobb nu. Men hade inte sammankopplat det med att jag faktiskt fått både doserna av Pfizer. Tänk om det är därför...


    Alltså det kan ju vara otroligt många skäl. Jag har också extremt svårt att spontant se vad som skulle trigga ett permanent brus av vaccinet eftersom man på inget vis har sett att spikproteinet samlades i hörselnerverna. Jag funderar på om det är så att kroppens allmänna immunsvar hos vissa personer lättare triggar öronen, jämfört med att andra lätt får huvudvärk eller feber. Men då borde ju rimligen det översvaret sedan sakta avta när kroppen är klar att bekämpa vad den gjort.

    Erfarenhetsmässigt tar dock öronen lite längre tid att lugna sig än en huvudvärk eller feber, särskilt första gången de retas upp. Men har aldrig varit med om att det inte gjort så när man inte utsatt öronen för direkt skada som extremt högt ljud eller liknande.
  • Anonym (Pip)

    Nån annan?

    Hörde att Läkemedelsverket har ett antal rapporter på tinnitus från Pfizer nu, men det har ju också givits väldigt många doser.

    Vill ta båda doser men vore skönt att höra att det är temporärt eller iaf inte blev värre av dos 2.... avskyr suset i öronen och vill inte ha ännu mer!

  • Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 07:40:41 följande:

    Jag har också tinnitus sedan mitten av 90-talet. Märkte ingen påverkan av Pfizer , vare sig första eller andra dosen. 


    Skönt att höra. Det kan ju vara annat som påverkar med, som att jag är gravid, som bara råkat tajma illa med vaccinet.
  • Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 07:56:30 följande:

    Ja - det är svårt att veta vad som påverkar vad. Jag har haft mycket problem med blodtrycket - och jag tycker mig märka att tinnitus blir värre när blodtrycket är högt.

     


    Jo, det är superklurigt. För min del började jag ju uppleva att jag hörde det mer en halv dag efter vaccindos 1 ungefär, men det kan ju vara en slump.

    Får ofta mer vid stress, förkylning, om jag har haft öronproppar eller spolat öronen. Det mesta... men jag hoppas ju mest att det inte har nån vaccinkoppling - det vore ju en typisk otur.
  • Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 08:29:51 följande:

    Hoppas att det ger med sig snart ! 


    Ja, och inte förvärras av dos 2.
  • Anonym (Pip)
    Ellen78 skrev 2021-08-27 09:01:47 följande:

    Fick helt plötsligt pip i öronen och nörja googla på tinitus, kopplade först inte ihop det med vaccinet men har aldrig haft problem tidigare och nör jag kolla så började det 2-3 dagar efter pfizers första spruta Hoppas bara att det inte blir långvarigt.

    Kan inte varit något annat som startar det.


    Fast just tinnitus är lurigt så att det kan finnas så väldigt många skäl eftersom det är så lite kunskap exakt vad det beror på. Men bra att anmäla det som potentiall biverkning ändå kanske?
  • Anonym (Pip)
    Peter99 skrev 2021-11-30 21:38:30 följande:

    2 dagar efter min andra vaccinspruta fick jag tinnitus, något jag aldrig drabbats av tidigare. Var visserligen i en relativt stressad situation under samma period, men förstås lätt att koppla detta som en biverkning. Detta var mitten av juni 2021 och nu drygt 5 månader senare så är det oförändrat.


    Har du anmält det som biverkning?
  • Anonym (Pip)
    VickyLuxus skrev 2021-12-02 21:14:54 följande:

    Jag känner igen mig i trådstartarens beskrivning. Jag har haft tinnitus sedan 1996 som har lugnat sig successivt genom åren och jag har knappt alls haft bekymmer av min tinnitus de senaste 15-20 åren. Den har förvärrats kortvarigt ibland efter att jag utsatts för bullriga miljöer, men alltid gått tillbaka till sin vanlig nivå efter en kort tid.

    Jag fick min andra dos av Pfizer covid-vaccin i mitten av augusti och märkte kort därefter (inom en vecka) att jag fått en ny ton i min tinnitus som är ganska högfrekvent och stark. Den är mkt svårare för mig att maskera eller tänka bort jämfört med min "vanliga tinnitus". Märkte inte av någon förvärrad tinnitus efter första dosen jag tog i juni.

    Har också varit utsatt för en del stress i mitt liv under samma period, så tänkte att det ev kan bero på det. Läkaren jag pratade med på VC trodde att det var stressrelaterat.

    Har dock fortfarande kvar den förvärrade tinnitusen trots minskad stress och att jag fokuserat på yoga och avslappning mer nu.

    Har anmält detta som en misstänkt vaccin-biverkning till Läkemedelsverket också eftersom jag också läst lite här och var att människor upplevt uppkomst av eller förvärrad tinnitus efter både vaccin eller genomgången infektion.


    Bra att du anmält det. För min del verkar det i stort ha gått tillbaka nu; iaf tänker jag inte på det så antingen har det minskat eller så har jag vant mig.

    Men ja, ser man på tinnitusforum verkar flera ha fått just tinnitus och det är även inrapporterat av flera i sverige. Inte den roligaste biverkningen.
  • Anonym (Pip)
    VickyLuxus skrev 2021-12-02 22:21:40 följande:

    Skönt att det gått tillbaka för din del! Jag hoppas att samma ska ske för mig. Om det är hjärnan som vänjer sig vid den nya tonen eller om ljudet verkligen tonas ner spelar ju inte så stor roll. Huvudsaken är att man blir mindre påverkad av det.

    Men håller med om att det är en trist biverkning (om det nu är det) och tycker definitivt att man ska anmäla till Läkemedelsverket så att det kommer fram hur många som upplever tinnituspåverkan


    Ja, det spelar ju mindre roll vad det kommer sig av så länge man inte ?hör? den på samma vis.

    Jag är ju oroad för dos 3 och framåt av det här skälet. Jag fick mer ljud av dos 1, inget direkt av dos 2. Vad händer vid dos 3?

    Man kan ju få tinnitus av covid tydligen så inte jätteförvånande om det är en biverkning. Däremot är det en sån biverkning jag tror folk som inte har tinnitus själva bortser ifrån. Men de som har det förstår vidrigheten.

    Jag avskyr min tinnitus och skulle ge mycket för att bli av med den helt. Att det aldrig är helt tyst är egentligen horribelt, men hjärnan sållar ju ofta bort ljudet. Men jag hör det ju när jag tänker på det. Ett konstant visslande. Så är det en biverkning hoppas jag det är tydligt. För mig är ökad tinnitus ju lika hemskt som många andra biverkningar som blivit omskrivna. Förlorad tystnad är hemskt...
Svar på tråden Tinnitus av Pfizers vaccin?