Inlägg från: Anonym (Korvspad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Korvspad)

    Varför vill han inte göra något?

    Anonym (Vad ska jag göra?) skrev 2021-07-07 13:37:30 följande:

    Jag har det tufft med min son på 11 år.

    Han vägrar göra något på dagarna. Han vill bara spela på sin telefon, men jag tycker inte han ska göra det hela dagarna och sitta bort sitt sommarlov. Enligt skolsköterskan har han även ökat i vikt på kort tid, eftersom han vägrar röra på sig och jag blir orolig för honom.

    Allt är tråkigt föeutom mobilen. Han ligger alltså bara i sängen från dess att skärmen stängs av på morgonen tills dess han får använda den igen.

    Jag som mamma mår dåligt över det här beteendemönstret och känner mig maktlös. Jag måste ju jobba och kan inte finnas där jämt. Han vill inte hjälpas åt i hemmet utan det är också jobbigt, så jag som mamma får ju göra allt efter jobbet när jag själv är jätte trött (jag lever själv med 3 barn)

    Han vill ingenting, förutom ha oändligt med mobiltid!

    Hjälp, det spårar ur! Flera som är i samma sits?


    "Varför vill han inte göra något?" - För att du har gett honom en telefon som han leker med hela dagarna.....

    När har han skärmtid? Det vore passande med 1-2 timmar på kvällen, efter att ni ätit middag. Den ska stängas av i god tid innan läggningen.

    Och sätt lite fart på grabben på hemmaplan! Självklart ska han hjälpa till med hushållsarbetet lika mycket som du/ni andra!
  • Anonym (Korvspad)

    Och ingen dator som lockbete för att lägga bort telefonen!! Ur askan i elden ffs!

  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Vad ska jag göra?) skrev 2021-07-07 22:25:39 följande:

    Han har ju vänner, men han umgås aldrig med dom. Dom bor också nära oss, men han vägrar och det oroar mig också så klart.

    Vi har gått hos både BUP och skolkurator pch en annan insats jag inte minns namnet på nu, som skolan tog fram för honom. Men jag får känslan av att ingen når fram till problemet. Jag får dra med honom på 20 minuters promenader och då protesteras det hej vilt! Han vill gå köra go kart har han sagt eller cross, men det finns inget sånt i närheten av där vi bor och vi har inte tiden riktigt att pendla 1 timma i veckan med mitt jobb, tyvärr. Han är ingen boll intresserad kille så fotboll, innebandy, ishockey osv är inget han är intresserad av. Han brukar heller inte delta på idrotten i skolan, hans ursäkt är att den är tråkig, spelar ingen roll hur mycket jag säger hur viktigt motion och hälsa är. Han skiter i det... samma sak med lekplatser om jag och småsyskonen ska gå dit, det är oxå tråkigt. Förstär ni? Det spelar ingen roll vad jag föreslår han kan göra, ALLT är tråkigt och allt är nej förutom skärmen!

    Senast idag hade vi ett tjafs där han säger att allt han vill göra om dagarna är att vakna, titta på skärm, äta frukost, titta på skärm, äta lunch, titta på skärm, äta middag, titta på skärm och sova.

    Jag känner mig aom en dålig förälder i det här, trots att jag gör så gott jag kan.


    Ta. Bort. Telefonen. Permanent.

    Tror ingen av er skulle klara av att hålla på det där med skärmtid i det här läget. Då måste man börja om från noll.
Svar på tråden Varför vill han inte göra något?