• Tow2Mater

    Vem kan jag som enskild vårdnadshavare rådfråga kring umgänge?

    Vaddå du som bestämmer? Finns inte en fastställd överenskommelse om umgänge? Bara för att man har enskild vårdnad bestämmer man inte själv om umgänget.

    Prata med den andra föräldern. Ar ni inte överens, kan den av er som vill ta det till Tingsrätten.

  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2021-07-10 18:50:40 följande:
    För mig känns det väldigt tydligt vad som är lämpligt och det är ett begränsat umgänge. Inga övernattningar. De kan umgås dagtid x timmar, men inte hemma hos föräldern. Du behöver veta ifall pappan tänker ta med barnen på någon särskild aktivitet, t ex åka båt som du tog upp. Då har du rätt att säga ifrån. Sköter inte pappan er överenskommelse blir det umgänge under uppsikt, dvs att du finns i närheten och i princip måste övervaka. Du skulle kunna prata med soc om de kanske kan hjälpa till med övervakade besök, det gör de ibland.

    Sammanfattat om mannen. Han har inget säkerhetstänk (västen). Han ger inte dig viktig information (rökningen). Det finns misstanke att han knarkar, minst så har han narkotikaklassad medicin i hemmet. Han har antagligen slagit barnen, säkert isf dessutom fler än en gång eller på annat sätt gjort dem illa eller hotat (eftersom det brukar komma före slag). Ger barnet olämpliga mediciner som hen inte ska ha. Pratar illa om dig till barnen. Nej ts, han ska verkligen inte vara kring barnen särskilt mycket. Ja, det är deras umgängesrätt, men det är ditt föräldraansvar att skydda dina barn. Det går över allt annat. Och du har enskild vårdnad, som tur är.

    Du måste så klart prata med ditt barn om orsakerna bakom umgängets former, och se till att hen får akut hjälp om det behövs. Jag antar att det redan finns hjälp där annars, som terapi och medicinering. Det finns dessutom risk att hen tar pappas medicin och överdoserar. Prata prata prata med ditt barn. Naturligtvis vill hen träffa sin pappa, och det kan hen få göra. Bara att det måste ske under trygga former.
    Har TS sagt vem som är vem? Av det som skrivs låter mer som att den oansvarige "knarkaren" här är kvinnan, inte mannen.
Svar på tråden Vem kan jag som enskild vårdnadshavare rådfråga kring umgänge?