• Anonym (Rökaren23)

    Skräm mig ang rökning

    Hellu !

    Jag behöver er , jag behöver era skräckhistorier kring rökning . Jag är så nere i detta beroende så det är gräsligt . Har rökt i 15 år ca . Kunde röka ? normalt ? tidigare . Men nu röker jag för mycket . Kan röka 2,5 paket på ett dygn 24-28 h. Helt ledsamt sjukt . Under dessa timmarna sover jag kanske 8-9 h.

    Har slutat vid alla graviditeter . 4 stycken .

    Vart som längst rökfri mellan 2-3 An ( 5,5 år . ) så egentligen är det 20 år sedan jag började röka . Är idag 37

    År . Jag har idag en tonåring som är 17 år & hen skulle aldrig ta ett ända bloss . Jag var oroad kring det . Att barnen skall ta efter :. Men dem avskyr det . Ber mig varje dag att sluta

    Jag vill inte . Jag kan inte mer , är livrädd för att bli sjuk. Livrädd . Men jag har så svårt för det , tänker hela tiden . Jag röker upp detta paketet sen är det bra , jag sätter alarm på mobilen och innan klockan ringer får jag inte röka, men hinner ändå röka 2-3 gånger innan ?.. jag kan vakna helt andfådd & tung i bröstet . Hemskt

    Alla som känner mig vet knappt jag röker, ser inte ut som

    En typiskt rökare , hur nu en sålda ser ut.

    Men så säger folk? luktar heller konstigt nog aldrig rök , inte heller på jobbet. Röker aldrig där . 10 h pass .

    Har nikotintuggummin hemma samt plåster .

    Köpte någon sluta röka app & bok.

    Hjälp mig med era bästa tips & hemska berättelse

    :( :(

    Måste bli kvitt detta nu

  • Svar på tråden Skräm mig ang rökning
  • Anonym (Covfefe)
    Anonym (Ambulansen) skrev 2021-07-10 20:30:38 följande:

    Eftersom det bara är morfin vi har att tillgå att ge i ambulansen(som kan ha lugnande effekt). Har inget annat preparat där en effekt kan vara lugnande, därav vi använder det för att i 9 av 10 fall ha lite lugnande effekt. Och det flesta blir mer lugna. Det kan även bero på att de märker att vi gör något för att försöka lindra deras besvär. De flesta vår grav ångest nör de inte får luft och ångesten gör att andnigne blir sämre och då ökar ångesten och du hamnar i en ond spiral dom göe det hela värre. Vi ger då väldigt låga doser av morfin 2.5mg åt gången max 5mg totalt för att prova att lugna ångesten och därmed hjälpa patienten för att försöka återvinna kontrollen över sin andning.


    Tack för svar! Superintressant! Skiljer den saken sig månne från landsting till landsting eller något? Vet att ett ex till mig har fått stesolid intravenöst i ambulans och senast de var här för min gallkolik (ca två veckor sedan) och skulle förbereda en voltareninjektion så såg jag att de hade ampuller med midazolam i väskan. Inte meningen att gå OT, bara sjukligt (höhö) nyfiken.
  • Anonym (A)
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2021-07-10 14:21:55 följande:

    kosta skattebetalarna en massa pengar


    Svenska staten tjänar faktiskt på pengar på tobaksanvändare.

    Tro det eller ej. Dels betalt dom en hel del skatt via sin tobak men sen dör de ju tidigt också.
  • Anonym (Ambulansen)
    Anonym (Covfefe) skrev 2021-07-11 05:11:43 följande:

    Tack för svar! Superintressant! Skiljer den saken sig månne från landsting till landsting eller något? Vet att ett ex till mig har fått stesolid intravenöst i ambulans och senast de var här för min gallkolik (ca två veckor sedan) och skulle förbereda en voltareninjektion så såg jag att de hade ampuller med midazolam i väskan. Inte meningen att gå OT, bara sjukligt (höhö) nyfiken.


    Japp varje landsting har olika läkemedel i bilarna så skiljer sig från landsting till landsting. Skiljer sig också hur vi får använda läkemedlen stesolid har vi inte i bilarna i mitt landsting vi har Voltaren mot gallsten. Vi har midazolam i bilarna men det får vi endast ge till patienter som har pågående kramper inte för lugna ångest.
  • Anonym (Fd rökare)

    Du kommer nog inte sluta av skrämselpropaganda. Du vet redan att du riskerar kol, cancer, astma osv av att röka. Det som förmodligen kommer att funka bäst är att du verkligen vill och ät fast besluten att sluta. Ring vården det finns hjälp och medicin att få.

    Det som gjorde att jag klara av att sluta var att jag bara testade hur länge jag kunde hålla upp, alltså hade inte bestämt mig för att sluta. När röksuget kickade in var det helt ok att röka men först var jag bara tvungen att duscha eller hänga tvätt tex och eftersom röksuget bara sitter i en kort stund åt gången så hann det gå över och jag kunde vänta en stund till osv. Utöver detta hade jag även en nikorett inhalator. Jag kunde heller inye kasta ciggen då blev det för definitivt och orsakade nästan panik, så minst 6mån hade jag ett paket i skåpet som bara låg.

  • Ann Cistrus
    Anonym (Rökningens fördelar.) skrev 2021-07-10 11:38:13 följande:

    Är en massa gnäll på rökare.

    * Rökare är trevligare än andra, och bara man röker blir man insläppt i gemenskapen. har ni någon gång vart på en ny arbetsplats eller en ny skola...är man inte så många rökare bondar man väldigt fort med rökarna.

    * Rökning för samman människor. Tex. om du är 18år och jobbar extra på ett äldreboende, den andra rökaren är en arg tant på 65. Hade ni inte haft era rökpauser hade ni ogillat varandra och haft 0 gemensamt att prata om men rökningen för ihop helt olika människor och får dem att umgås.

    * Rökning är lite "bad girl". Om man klär upp sig kanske för ett bröllop och går ut en stund och röker så känner man sig punk, rebellisk och ganska cool. Jag är jag liksom och jag röker, trots min fina sommarklänning och trots att din religiösa släkt är här.

    * Rökning är ett stort pekfinger åt etablissemanget. Oooh det är farligt att röka, oooh skatta sönder, förbjud osv. Nej, min kropp mitt val. Fekk off liksom.

    * Rökning är sexigt. Delvis för att det är bad girl men även att tända en cigarett i sängen efter sex. Han hostar och tycker det är ohyfsat men man visar att jag kanske älskar dig och jag kommer inte vänstra mot dig, men du äger inte mig ändå. Du får ta det onda med den goda och nu kommer du känna att jag varit här på doften även när jag är borta. Du blir inte av med mig så lätt. Jag röker in mitt revir. Deal with it gubbjävel!

    * Avkopplande, snyggt och coolt. Elegant och feminint men inte på ett undergivet sätt. 


    Ja det är verkligen sjukt punk med KOL, högt blodtryck, amputerade ben pga sönderrökta blodkärl, lungcancer, gula naglar, grådassig och rynkig hud... Sexigt är det också. 

    Så rök på du, vi ses sen på sjukhuset. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (-)

    Rökare åldras (utseendemässigt) så mycket snabbare. det är stor skillnad mellan en 50 åring som aldrig har rökt och en som har rökt i 30 år. 

  • Anonym (för dem)
    Anonym (Rökaren23) skrev 2021-07-10 08:33:23 följande:
    Men mig själv kan jag göra så emot . Det är ju löjligt
    Vet du vad, du gör inte bara så mot dig själv. Du gör det mot barnen och övriga i omgivningen. Nu menar jag inte passiv rökning, utan den psykiska delen att se någon man älskar förgifta sig själv mot ett säkert liv med sjukdom (alla som röker som du får KOL så småningom, och så finns det värre saker...).

    Jag har haft folk jag älskat som varit storrökare. Man mår oerhört dåligt. Ångest varje gång det röks. Så stark önskan att personen skall lägga av, eftersom jag inte vill se hur den begår långsamt självmord och skadar sig själv.

    Du skriver själv att dina barn avskyr det. Jag tror inte du förstår hur dåligt de mår av det. De känner som om du redan har cancer, där utgången är oviss, eller som att de bor med en alkoholist och blir skadade av det.

    Du skadar dina barn psykiskt varje gång du tar en cigarett. Är det värt det? Som det är nu så vill du vilja sluta, men du vill egentligen inte. Du känner "jag måste sluta", istället för "jag vill sluta", eller "jag väljer att sluta".

    Själv är jag storsnusare så jag förstår verkligen hur beroendet fungerar. Det gör så att man inte har lust att lägga av. Jag har slutat vid ett tillfälle och höll då upp i 1,5 år, men började igen. Just nu vill jag inte sluta. Jag känner att jag borde, eftersom det är dyrt, men har inte motivationen att lägga av. Jag vet att jag i framtiden kommer ta fram den där motivationen igen. Alla kan göra det. Du har tidigare visat att det fungerar bra för dig att lägga av tvärt, och den dagen du bestämmer dig för att "nu är det färdigt", "nu skall jag och mina barn slippa allt det här", så kommer du fixa det galant.

    Du själv kanske har tur och slipper cancer. Du kanske slipper syrgas. Du kanske har råd med rökning utan problem. Med alla dessa cigaretter spelar ju inte "bara en till" någon roll för dig, och du kan skjuta på beslutet.
    Men, dina barn skadas av varje enskild cigarett. Varje dag. Du kan få dina barn att må så oerhört mycket bättre genom att fatta det där beslutet. När du visar dem att du tänker lägga av nu kommer du lyfta ett berg från deras axlar. Du kan!
  • Anonym (Rökaren23)

    För dem

    Gud vad jag gråter nu. Va fint du skriver , du berör mig, du får mig att tro på mig & du gav mig hopp. Fina fina du !!!!!!

    Tack

  • Anonym (Covfefe)
    Anonym (Ambulansen) skrev 2021-07-11 08:20:04 följande:

    Japp varje landsting har olika läkemedel i bilarna så skiljer sig från landsting till landsting. Skiljer sig också hur vi får använda läkemedlen stesolid har vi inte i bilarna i mitt landsting vi har Voltaren mot gallsten. Vi har midazolam i bilarna men det får vi endast ge till patienter som har pågående kramper inte för lugna ångest.


    Ytterligare ett incitament för att sluta röka: att påtagligt minska risken för att få en vidrig morfininjektion när man redan ligger fastpänd på en bår med panikångest. :)

    Tack för svaren!
Svar på tråden Skräm mig ang rökning