Inlägg från: Sommarsuperhärligt |Visa alla inlägg
  • Sommarsuperhärligt

    Inför att köpa en katt

    Hej funderar på att skaffa en katt men först behöver några saker klargöras. 

    1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall 

    2. Kan en katt simma?

    3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det

    4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv) 

    5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?

    6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?

    7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv/      vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)

    8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför? 

    9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?
  • Svar på tråden Inför att köpa en katt
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 10:45:55 följande:

    Utifrån nivån på dina frågor så råder jag dig att inte köpa katt.


    Varför jag vill ju ha sällskap och mysa med en katt. Mina frågor baseras på vad jag har hört och lite nyfikenhet...

    Och var lite mer tydlig tack 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 11:37:27 följande:

    Fast att klösa är ett naturligt beteende hos katter. Så att klippa klorna är onödigt, bara att köpa klösträd.


    Och om man bor på landet ska man ju såklart låta katten vara ute. De har rätt att ha ett så rikt liv som möjligt. De ska inte bara leva för våran skull. 


    ja självklart. Man kan också ta ut den för promenad. Vad är klösträd?
  • Sommarsuperhärligt
    Drottningen1970 skrev 2021-07-11 11:01:59 följande:

    Du ska inte ha nån katt.

    Det är inget jävla gosedjur som man säljer vidare sen för att man tröttnat.

    När man tar sig an ett djur ska det vara med intentioner att det är en familjemedlem som ska bo resten av livet i familjen?

    Men visst, nej det är inte lätt att sälja vidare en vuxen katt. Oftast kan man inte ens skänka bort den eftersom sverige är fullt av oönskade katter som folk inte tagit ansvar för och som de sedan tröttnar på.


    Men jag vill ju ta ansvar, därför försöker jag få tips för ett beslut. 

    Har alltid velat ha en katt som mina vänner. Men vet inte att se en katt några dagar är inte samma sak som att ta hand om den på egen hand. 

    Jag vet ju inte om jag kommer att tröttna...
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Emma) skrev 2021-07-11 11:47:32 följande:

    TS, mitt tips är att du börjar med att umgås med andra människors katter så att du får lite mer koll på hur katter är i verkligheten. Det finns mycket som är bra att veta som det inte riktigt går att förmedla med skrift. Utan att umgås med katter är det svårt att helt greppa hur de är att leva med. Det handlar om ett beslut som kommer att ha stor inverkan på de närmsta femton åren eller så av ditt liv, så se till att du verkligen vet vad du ger dig in på!


    Tack Emma! :)
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Kattis) skrev 2021-07-11 12:27:03 följande:
    1) Jag går koppelpromenader med vår katt. Den älskar det och det är riktigt mysigt. Inte som med vår hund, utan mer strosar runt så som katten vill. Inget tvång heller att gå ut vid dåligt väder som med hund.

    2) Vår katt gillar vatten och att simma med koppel på går bra. Den har följt med ut på många äventyr! Återigen inte som en hund - man får nog vara beredd på att bära katten när den tröttnar eller inte vill åt samma håll som man själv.

    3) Vår katt har aldrig rivit någon alls. Men vi trimmar klorna minst en gång i veckan. Detta för att den är en strikt innekatt (utöver utevistelse i koppel) och för att vi inte vill att den ska råka riva våra barn när den leker!

    4) 1000:-/månad skulle jag nog säga att vi lägger på katten.

    5) Att sälja en vuxen katt tror jag är otroligt svårt. Att släppa ut den (typen sommarkatt) är fullkomligt förkastligt och katten, som tror den tillhör din flock, kommer gå en mycket hemsk död till mötes. Den kommer inte kunna försvara revir eller hitta mat själv utan dö en plågsam död. Att skaffa katt med ens tanken på att sälja den/avyttra den för att man tröttnar är helt horribelt och jag anser personligen att du ABSOLUT INTE, under några omständigheter, ska överväga att skaffa katt. Katten är en familjemedlem och förtjänar statusen som familjemedlem. Liksom ALLA levande djur vi tar oss an. Det gäller kaniner och hamstrar, marsvin och fiskar.

    6) I tätbebyggda områden är det enbart innekatt jag kan förespråka. Katter har stora revir och de behöver lägga mycket tid på att slåss för att behålla dem. Likaså är de utsatta för trafik, hundar och människor som kan vilja skada dem. Likaså utgör de trafikfaror och kan även riskera att döda dina grannars husdjur. Bor du däremot på landet där katten har utrymme till sitt revir och utan farliga vägar är det en annan sak. Dock finns ju räv och sådant som kan ta den.

    7) Vi umgås med vår katt hela tiden när vi är hemma. Men exakt dedikerad tid kanske är 30 minuter. Klovård, tandborstning, bad, lite pälsborstning osv. Inte allting samma dag, men sammanlagt.

    8) Har aldrig ångrat att vi skaffade katt. Men vi var pålästa. Väldigt pålästa. Och besökte uppfödare. Och tittade noga ut vilken ras vi ville ha för att passa vår familj.

    9) Ett år, ungefär, innan den blir könsmogen. Om du har en hona ska du se till att sterilisera henne. Har du en hankatt låter du kastrera honom. Att få kattungar lite oplanerat är ingenting du ens ska fundera på. Inga alternativ.

    För att vara ärlig, TS, jag har försökt svara uttömmande här då jag älskar alla djur och för hur de har det. Man kan argumentera mot tanken att alls ha husdjur, men så långt är inte jag beredd att gå. Varför? För att jag själv vill ha djur. MEN, att skaffa ett djur är att dedikera sig till det djuret under hela dess livstid. Djuret är inte en prydnad, ingen leksak, inget tillfälligt nöje för dig som du när du tröttnat bara kan göra dig av med. Djuret förtjänar en bra försäkring för att kunna få vård när det behövs, behöver sällskap och trygghet. Frågorna du ställer är bra men jag råder dig att verkligen, verkligen tänka över vad det innebär att skaffa katt. Om du inte ser att du kan ta hand om den i kanske 25 år framåt utan att tröttna - då ska du inte skaffa någon. Om du inte vill betala försäkring - då ska du inte skaffa någon. Om du inte vill sköta omvårdnaden - då ska du inte skaffa någon.
    Tack för utförliga svar uppskattat!

    Jag vet inte om jag kommer trötta. Jag är en icke strukturerad person så jag var lite osäker. Jag menar att det kanske är bättre att jag tar ansvar för mig själv så att jag kan ta för en annan. Men jag är en ensam student och vill ha lite sällskap... 

    Vad är dyrast för katten?

    Men om man gör så att katten inte kan få ungar så är det ju lite orättvist den har väl rätt till det. Jag visste inte att man kan göra det. 

    Vad har ni för ras? Hur länge har ni haft den?

    Varför blir katter trötta? Det är ok för mig att bära om den inte är super duper tung men det den ju inte. Hur långt går ni med den? Om jag vill springa (brukar springa ibland) kan den springa med mig? 

    Kan man lämna den ensam någon timma i huset eller några dagar eller veckor om man ska resa t.ex. ???

    Om man ska åka tåg med den så måste man åka på djuravdelningen är inte det typ lite obekvämt med hundar som skäller där?? 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (K) skrev 2021-07-11 13:12:28 följande:

    Fråga 5 ska man inte ens ställa, då ska man inte ha djur.


    Men det finns ju folk som säljer. Jag vet ju inte om jag kommer att tröttna men om jag skulle göra det är det ju bättre att den får en bättre ägare??

    Jaha så man ska inte köpa saker o ting för att man ska sälja de sen?? Nej det är bra då lär man sig av sina misstag och blir mer minimalist och andra kan få dessa saker som kommer att ta hand om de/ använda de bättre för lägre pris. 

    Sen vet man ju inte hur ens liv ser ut. Skaffar kanske en sambo som är algerisk, blir mindre skötsam, whatsoever. 
      
    Jag vet ju inte det är ju det som är problemet
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 12:00:11 följande:
    Hon har dock gjort det klart att hon är villig att sälja den när den inte längre är önskad..
    Sluta jag vet ju inte om jag kommer att bli det!!! 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:39:17 följande:
    Tror att hon helt enkelt inte förstår. Kanske är Ts ett barn. 
    Någon timme om jag ska ut och göra något. Några dagar kanske den kan klara om jag ska till en vän. Några veckor hos en granne eller ett djurhem, medan jag är borta, 

    Jag tycker att ni är barn för att ni svarar på ett lågt sätt som barn gör. Dessutom förstår man mellan raderna att några veckor är hos en granne.
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:33:58 följande:
    Nä nu skojar du. Du förstår väl att man inte kan springa med en katt?! Det är inte som en hund. Den är självständig och behöver få röra sig på sina egna villkor. Och hur skulle du kunna lämna den ensam i flera dagar/veckor? Och du ska inte resa med den heller. Katter har revir och blir oroliga om man flyttar dem därifrån.
    Kan man resa med sin katt? Klarar den flygplan?
Svar på tråden Inför att köpa en katt