• Anonym (TS)

    Rädsla hos tonårsdotter

    Har en svagbegåvad dotter i de lägre tonåren. Hon sov över hos en kompis i början av veckan och de har tydligen sett skräckfilm utan lov....

    Nu har hon drömt en helt orealistisk mardröm om jordens undergång, zombiesar och liknande och är så orolig sedan dess. Visste direkt att något var fel när hon undrade hus hennes småsyskon mådde på morgonen. Första dagen efter mardrömmen tänkte hon på detta hela tiden. Brast ut i gråt var femte minut över rädsla att något ska hända hennes småsyskon. Vi har pratat och pratat om att detta inte är realistiskt, det kommer inte hända på riktigt etc och att det inte är något hon behöver oroa sig för. Hon frågar gång på gång om jag kan lova detta och det har jag gjort.

    Men ändå fortsätter det.

    Nu har det gått fem dagar och hon pratar om detta dagligen och gråter till och från.

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Rädsla hos tonårsdotter
  • Anonym (E)

    Vad tänkte du? Rädslor tar ofta tid att bearbeta/jobba bort.

  • lövet2
    Anonym (TS) skrev 2021-07-11 22:49:11 följande:
    Har en svagbegåvad dotter i de lägre tonåren. Hon sov över hos en kompis i början av veckan och de har tydligen sett skräckfilm utan lov....
    Nu har hon drömt en helt orealistisk mardröm om jordens undergång, zombiesar och liknande och är så orolig sedan dess. Visste direkt att något var fel när hon undrade hus hennes småsyskon mådde på morgonen. Första dagen efter mardrömmen tänkte hon på detta hela tiden. Brast ut i gråt var femte minut över rädsla att något ska hända hennes småsyskon. Vi har pratat och pratat om att detta inte är realistiskt, det kommer inte hända på riktigt etc och att det inte är något hon behöver oroa sig för. Hon frågar gång på gång om jag kan lova detta och det har jag gjort.
    Men ändå fortsätter det.
    Nu har det gått fem dagar och hon pratar om detta dagligen och gråter till och från.
    Vad ska man göra?
    Har BUP stängt nu i juli? Annars är det nog de, som kan hjälpa henne bäst.

    Om ni inte kan vända er till BUP just nu, så får du helt enkelt lov att mata på med må-bra-grejor. Är hon svagbegåvad, som du säger, så är det ingen idé att försöka med logik. Det funkar inte. Försök i stället att ge henne mys och trygghet. Då mår hela hon bättre och oron kommer antagligen att minska.

    Kör med högläsning av roliga böcker, spela spel med henne, åk och bada, gör en picnic, titta på gulliga familjefilmer tillsammans ...
  • Anonym (Logik)

    Vet du vilken film det var som de såg på?

    Blir mycket enklare att ge råd om jag vet vilken film de såg.

  • Anonym (M)

    Detta lär vara väldigt tillfälligt. Sätt henne framför några andra filmer så glömmer hon. Man kan få mardrömmar precis efter när det är färskt i minnet, sedan lär hon kunna gå vidare.

  • Anonym (Logik)
    Anonym (M) skrev 2021-07-12 12:11:21 följande:

    Detta lär vara väldigt tillfälligt. Sätt henne framför några andra filmer så glömmer hon. Man kan få mardrömmar precis efter när det är färskt i minnet, sedan lär hon kunna gå vidare.


    Nja det beror på hur dottern är svagbegåvad och hur känslig man är som person. Jag minns ofta mina drömmar länge och ibland kan man må frukransvärt psykiskt dåligt när man vaknar och så kan man glömma det man drömde och må jätte dåligt av det.
    Anonym (M) skrev 2021-07-12 12:11:21 följande:

    Detta lär vara väldigt tillfälligt. Sätt henne framför några andra filmer så glömmer hon. Man kan få mardrömmar precis efter när det är färskt i minnet, sedan lär hon kunna gå vidare.


    Nja dwr beror på hur känslig man är som individ.

    En del kan ha mardrömmar i flera månader och må dåligt. En del har mardrömmar en gång och tar sig vidare.

    Samt så beror det även på vad det var för film, är det en film för nära verkligheten så kan man må jätte dåligt.
  • Colourfulrainbow

    Sök upp skådespelarna i filmen. Hitta dem på deras sociala medier, helst Instagram, och låt din dotter se dessa personer i trevligare sammanhang. De har säkert några selfies från när de ligger på stranden, kysser partnern, är på semester osv.

  • Anonym (Logik)
    Colourfulrainbow skrev 2021-07-12 12:45:29 följande:

    Sök upp skådespelarna i filmen. Hitta dem på deras sociala medier, helst Instagram, och låt din dotter se dessa personer i trevligare sammanhang. De har säkert några selfies från när de ligger på stranden, kysser partnern, är på semester osv.


    Håller med, det blir enklare att bearbeta när man har bevis på att det bara är fejk.
  • Anonym (J)

    Arbetar som kurator. Ju mer du försäkrar henne desto mer kommer oron fortsätta, du bekräftar att hon inte klarar detta utan måste få någon annans försäkran på att inget ont kommer ske. Det spär dessutom på oron och känslan av nåt farligt som kan ske.

    Prata istället om de känslor som väckts i henne, att oro är helt ok och naturligt att ha. Särskilt oro över familjen. Ju mer hon accepterar oron och att den är där och att så kan det kännas ibland. Ju mindre laddad kommer oron bli. Hjärnan är ju så, ju mer vi försöker förbjuda tankar och känslor desto mer påträngande blir de.

    Gör en orosbok. Skriv ner de tankar och känslor hon har, rita gärna. Tänk och känn det värsta som kan hända, som hon upplever och skriv ner. Och låt henne ha tillgång till dessa känslor. Boken kan hon ha som ventil, då kan hon även hantera detta själv så småningom. Och det är viktigt!

  • Anonym (Jenny)

    Distrahera och lär henne hur hon distraherar sig själv. Titta på bilder av hundvalpar, sjung en favoritlåt, rabbla multiplikationstabellen (eller något annat som sitter i ryggmärgen, men ändå kräver lite koncentration), dansa, gunga, spela Tetris (vetenskapligt bevisat att minska traumatiska händelser*), böcker, ljudböcker, film... Alltså välj en eller två saker som passar hennes personlighet och smak. Det hjälper tydligen att skaka på huvudet efter en mardröm, vilket enligt mig låter lite suspekt, men ger en något konkret att göra.

    Ge inte jättemycket uppmärksamhet åt själva mardrömmen. Försäkra henne om att det bara var en dröm och fråga om hon behöver en kram och distrahera sedan. Om och om igen.

    * www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190108095114.htm

Svar på tråden Rädsla hos tonårsdotter