• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 11:28:08 följande:
    Nu går det ju inte att se vad som sägs i klippet i artikeln du länkar till, PS måste dessutom begränsa sitt textinnehåll för att inte konkurrera med kommersiell media så om texten återger allt det som sägs i klippen är väl oklart.

PS fick efter Åkessons slutdebattsbebakel med rasistiska uttalande en fällning i granskningsnämnden och munkavle då de inte ska uttala sig om SDs rasism utan istället ta upp alternativa uppfattningar för att uppfylla demokratibestämmelserna..  Jag tycker det är sjukt svagt av PS att inte leva upp till demokratibestämmelserna på ett direkt sätt.

Debatten efter det om hur PS och andra media nu behandlar SD med silkesvantar har väl avtagit de sista åren, men att SDs rasism normaliserats råder det ingen tvekan om.

Exempel på PS svaga hållning till demokratibestämelsen (och normalisering av nazism?)

twitter.com/maxentin/status/781772433455980544

Visst.

Jag förstår vart du kommer ifrån och att det någonstans drivs av en kamp mot krafter som de facto finns och verkar.

Det kan dock inte vara aktuellt varenda gång som SD nämns - i exempelvis analyser som berör vad folket (alltså röstarna på SD) så är det helt orimligt att kräva irrelevanta klausuler och börja brunsmeta folk om de saknas.

Kan inte motståndskrafter föra sig på ett rimligt vis - hur viktigt motståndet än må vara - går det folkliga stödet förlorat.

Under de senaste 10-15 åren så är det väldigt få som har missat hur den här motståndskraften - som hävdat att den riktar udd mot "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element - förvandlats till en manisk folkfest av brunsmetning.

Det går inte att se ett klädsamt allvar i sådant som har klätts med ordet.

Debatterna som du saknar lyfts inte upp för att budbärarna inte klarar av tyngden i paketen.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • nattuw
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-01 22:24:58 följande:
    Men säkert hjälper du till att få bokstäverna SD att fastna i sinnet hos många. Fortsätt du på din inslagna väg, du kommer förmodligen fortsätta hjälpa SD till ännu större framgångar.

SD och väldigt många väljare tackar dig för ditt utomordentliga stöd.
    Du tänker att det fungerar som med tvättmedelsreklam? Huvudsaken är att jobba in varumärket eftersom konsumenterna tenderar att välja ett märke som de känner igen.

Om så är fallet kanske det är dags för socialdemokraterna att släppa SD och börja prata om S. Men det lär inte hända.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 18:44:07 följande:
    Visst.

Jag förstår vart du kommer ifrån och att det någonstans drivs av en kamp mot krafter som de facto finns och verkar.

Det kan dock inte vara aktuellt varenda gång som SD nämns - i exempelvis analyser som berör vad folket (alltså röstarna på SD) så är det helt orimligt att kräva irrelevanta klausuler och börja brunsmeta folk om de saknas.

Kan inte motståndskrafter föra sig på ett rimligt vis - hur viktigt motståndet än må vara - går det folkliga stödet förlorat.

Under de senaste 10-15 åren så är det väldigt få som har missat hur den här motståndskraften - som hävdat att den riktar udd mot "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element - förvandlats till en manisk folkfest av brunsmetning.

Det går inte att se ett klädsamt allvar i sådant som har klätts med ordet.

Debatterna som du saknar lyfts inte upp för att budbärarna inte klarar av tyngden i paketen.
    Menar du att ett påpekande om fakta gällande SDs historiska och ideologiska koppling till rasism, nazism och fascism är att brunsmeta dem?

Verkligen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 20:49:14 följande:
    Menar du att ett påpekande om fakta gällande SDs historiska och ideologiska koppling till rasism, nazism och fascism är att brunsmeta dem?

Verkligen?
    Nej, det var mig som du brunsmetade.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 20:56:28 följande:
    Nej, det var mig som du brunsmetade.
    Jasså?  Det finns ju andra alternativ
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 21:00:58 följande:
    Jasså?  Det finns ju andra alternativ
    Ja. Precis, det finns andra alternativ än att brunsmeta folk i onödan.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 21:12:02 följande:
    Ja. Precis, det finns andra alternativ än att brunsmeta folk i onödan.
    Själv tycker jag det är mindre begåvat att om och om igen sprida SDs narrativ och att normalisera SDs rasism utan att begripa vad man gör.

Det är alltså inte brunsmetning, men SDs apolologeter menar ju att allt inklusive fakta som inte framställer SDs som ett normalt parti utan deras historiska och ideologiska kopplingar till nazism, fascism och rasism är att kalla dem rasister och att brunsmeta dem. Offerkoftan och kränktheten verkar svårt att bära för SDs apologeter.

Kränktheten över att SD bär sin historia verkar gränslös. Får mig att minnas nazzen i skolan som grät och gillade över orättvisan att _andra_ kallade _honom_ det han gästade, skrek och påstod om andra. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 21:26:42 följande:
    Själv tycker jag det är mindre begåvat att om och om igen sprida SDs narrativ och att normalisera SDs rasism utan att begripa vad man gör.

Det är alltså inte brunsmetning, men SDs apolologeter menar ju att allt inklusive fakta som inte framställer SDs som ett normalt parti utan deras historiska och ideologiska kopplingar till nazism, fascism och rasism är att kalla dem rasister och att brunsmeta dem. Offerkoftan och kränktheten verkar svårt att bära för SDs apologeter.

Kränktheten över att SD bär sin historia verkar gränslös. Får mig att minnas nazzen i skolan som grät och gillade över orättvisan att _andra_ kallade _honom_ det han gästade, skrek och påstod om andra. 
    I ett inlägg så beskrev jag misstaget med att låta SD gödas fram av ett utbrett missnöje.

Du kommer in och påstår att jag normaliserar SDs rasism med det inlägget - för att SDs "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element inte uppmärksammades (i ett helt väsensskilt sammanhang).

Jag spenderar kommande inlägg med att förklara missförståndet varav brunsmetningen enbart tilltog för varje inlägg.

Det finns inget allvar i kampen du för - den är bara hänsynslös och blind.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 22:56:33 följande:
    I ett inlägg så beskrev jag misstaget med att låta SD gödas fram av ett utbrett missnöje.

Du kommer in och påstår att jag normaliserar SDs rasism med det inlägget - för att SDs "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element inte uppmärksammades (i ett helt väsensskilt sammanhang).

Jag spenderar kommande inlägg med att förklara missförståndet varav brunsmetningen enbart tilltog för varje inlägg.

Det finns inget allvar i kampen du för - den är bara hänsynslös och blind.
    Var det inte bland annat du som skrev att varje kritiskt inlägg om SD innebar att anklaga alla som röstar och röstat på SD för att vara rasister?  

Och nu att detta är att brunsmeta dig?

Just den kränkhet SDs apologeter trummar ut för att normalisera SDs rasism.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-02 23:06:41 följande:
    Var det inte bland annat du som skrev att varje kritiskt inlägg om SD innebar att anklaga alla som röstar och röstat på SD för att vara rasister?  

Och nu att detta är att brunsmeta dig?

Just den kränkhet SDs apologeter trummar ut för att normalisera SDs rasism.
    Nej.

Nej.

Det som står längst ner är att brunsmeta mig. Kränkt vore ett för starkt ord när jag inte tar någon på allvar men din avsikt blev iallafall tydlig.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?