• Tom Araya

    Är invandringen en belastning?

    Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

    Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

    Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.


    Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

    Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

    När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

  • Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-04 15:37:26 följande:

    Sen stämmer det att många som kommer är ekonomiska migranter, snarare än flyktingar. De flyr inte för sina liv, utan söker ett bättre liv. Jag klandrar dem inte, men här finns en intressekonflikt som borde ha adresserats för länge sen. 

    Men även om det skulle komma en miljon krigsflyktingar till Sverige, skulle vi inte kunna ta emot dem heller. Det handlar inte bara om vilka som kommer, utan hur många. 


    Det handlar ju ändå om vilka som kommer. Om Finland eller Norge invaderas av mordiska ryssar som dödar, torterar och våldtar civila, män, kvinnor och barn. Då måste vi ju ta emot dem, även om det är en miljon som kommer. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-03-04 15:54:43 följande:
    Det handlar ju ändå om vilka som kommer. Om Finland eller Norge invaderas av mordiska ryssar som dödar, torterar och våldtar civila, män, kvinnor och barn. Då måste vi ju ta emot dem, även om det är en miljon som kommer. 
    Om Finland redan har fallit bör vi nog ställa oss frågan vem som kommer att ta emot oss som är sämre rustade att stå emot ett angrepp.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-04 09:22:59 följande:
    Men viktigt tänka på när man resonerar om flyktingmottagande respektive invandrings-/integrationspolitik är att det faktiskt är ett extremt litet antal människor som verkligen har varit krigsflyktingar.
    De allra flesta, enligt flera bedömningar över 90%, har valt att resa till Sverige av helt andra skäl än att de flyr för sina liv och att de flyr från krig.

    Den mest sannolika förklaringen att så många valt att resa just till Sverige är självklar, det är av ekonomiska skäl och tillgången till vårt gamla fina välfärdssystem.
    Inte att man flyr från krig, inte för att man flyr för sina liv.

    Detta faktum att vi välkomnat massor av främmande människor från främmande kulturer att gratis få del av vårt välfärdssystem, människor som vårt välfärdssystem aldrig var avsett för, är sannolikt en mycket stor orsak till att vi har dragit på oss de samhällsproblem som vi har i dag, och kommer att ha ännu mera av under mycket lång tid.

    Sverige, med vårt unika välfärdssystem, är förändrat för all framtid. Välfärdssystemet utnyttjas i dag av främmande människor och av kriminella på ett sätt som det aldrig var tänkt för och inte är finansierat för.
    Svenskarnas skattepengar räcker inte till för detta.
    Det ser vi tydligt nu med alla problem vi har och att resurserna nu inte räcker för t ex vård/skola/omsorg.
    Sanningen är uppenbar, vi hade haft gott om resurser om vi inte låtit främmande människor utnyttja vår välfärd på detta sätt. 

    Så här hade det inte blivit alls om vi bara hade tagit emot och hjälpt riktiga krigsflyktingar som på riktigt flyr från krig och flyr för sina liv.

    Men majoriteten av alla de som vi tagit emot är helt andra människor, som valt att resa till Sverige av helt andra skäl, som nu står för samhällsproblemen, som skapat resursbristen och den fruktansvärt negativa förändringen av landet Sverige.
    Men viktigt tänka på när man resonerar om flyktingmottagande respektive invandrings-/integrationspolitik är att du faktiskt har extremt lite kunskap om ämnet.


    Den som söker asyl får givetvis inte asyl om den inte har asylskäl och det är lyckligtvis inte du med dina "bedömningar" som avgör vilka länder som är i krig och vem som klassas som flykting. Du behöver lära dig att inte låta din aversion mot personer från vissa delar av världen påverka fakta som vilka länder som befinner sig i krig och konflikt och som människor behöver fly ifrån.

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-01 09:03:06 följande:
    Du har verkligen svårt att förstå.
    Du får gärna påstå vad du vill om SD. Och du får fortsätta vara den i tråden, kanske i hela detta forum, som är den som oftast väljer att nämna SD.
    Du kanske medvetet sysslar med att marknadsföra dem och du driver någon märklig PR-kampanj FÖR SD?

    Jag är INTE SD:are. Jag har aldrig röstat på det partiet (hittills...) och jag är inte medlem i det partiet.

    Men jag har förmåga att se det mesta och det tydligaste om sanningen. När du själv väljer att dra upp SD i tråden (det är inte jag som väljer att ta upp dem gång på gång...) så får det självfallet till följd att det uppstår diskussioner.
    I de fallen berättar jag om mina åsikter och jag berättar hur mina åsikter skiljer sig från dina och jag kompletterar med information som du ständigt försöker dölja och förneka.

    Du ägnar dig åt en klassiker bland vänsterblivna. Att försöka dölja den för väljarna viktigaste frågan genom att dela upp den i en massa små-frågor har inte visat sig särskilt framgångsrikt för dig och för er.

    Den viktigaste frågan för svenska väljare är de extrema samhällsproblem som vi dragit på oss genom gammel-partiernas misslyckade politik.
    Om dessa fakta råder det ingen tvekan (åtminstone inte för de flesta av oss...).

    Alla som begriper något, alla politiker och alla andra som har någon kunskap av betydelse, förstår numera att samhällsproblemen har en tydligt koppling till invandring-/integration.
    Till och med Brottsförebyggande rådet vågar nu för tiden erkänna den extremt tydliga kopplingen.
    De problem vi upplever i välfärdsystemet, de ökade kostnader som tvingar fram neddragningar, har en tydlig koppling till detta. En mycket stor del av kostnadsökningarna i Sveriges budget har en koppling till detta. Problemen inom vård/skola/omsorg har en mycket tydlig koppling till detta. Arbetslöshet och de extremt ökade kostnaderna för socialbidrag och andra bidrag har en tydlig koppling till detta. De sjunkande skolresultaten i PISA undersökningen har en koppling till detta. De fruktansvärda problemen med kriminalitet, skjutningar, sprängningar, mord, de skenande kostnaderna för polis och rättsväsendet, behovet av att bygga massor av nya fängelseplatser och kostnaderna för detta,  allt det som vi i Sverige och de svenska väljarna upplever som de största samhällsproblemen har en mycket tydlig koppling till den för svenska väljare viktigaste frågan.
    Samhällsproblemen.
    Hur du än försöker dela upp den för väljarna viktigaste frågan så kommer du inte undan med det.
    Väljarna har uppenbarligen genomskådat dina och de vänsterblivnas taffliga försök.

    Det är nog inte många väljare som mitt i dagens fruktansvärda samhällsproblem bryr sig särskilt mycket om hur politiken var på 1900-talet. Dagens samhällsproblem är nog för de allra flesta svenskar mycket mera intressant än hur det var någon gång tillbaka i historien.
    Du är säkert en av dem som fortsätter diskutera Palme-mordet och du är en av dem som försöker hålla liv i den historien? Du inbillar dig att en historisk figur som hette Palme fortfarande ska ge röster till Sossarna? Men hur många tror du bryr sig om gamla historier när vi i dag lever mitt i och ständigt drabbas av Sveriges extrema samhällsproblem?

    Även du, om du vågar vara ärlig, känner säkert till att valundersökningar och opinionsundersökningar visar att SD har mycket större och bredare stöd i just denna fråga även från många av de väljare som inte röstar på dem? Visst känner du till det?

    Majoriteten av väljarna är självfallet nöjda med med att SD har inflytande över politiken eftersom de flesta väljare har störst förtroende för just SD i den viktigaste frågan.
    Jag kan själv intyga detta. Jag har aldrig röstat på SD men jag har utan tvekan störst förtroende för SD i fråga om invandrings-/integrationspolitiken. Jag inser och jag är tacksam för att SD till slut har lyckats påverka mitt parti, det parti som jag brukar rösta på, och de andra gammel-partierna, gällande politiken i den viktigaste frågan.
    Tack vare SD har svenska politiker och gammel-partierna åtminstone börjat att vakna. 

    Hur f_n skulle det ha se ut i dag om gammelpartierna, S, M och de andra, om de helt obehindrat hade fått fortsätta på den inslagna vägen, hade fått fortsätta med den politik som de tidigare förde?

    SD har haft öppet mål.
    Du och många andra vänsterblivna har ett personligt ansvar, utan att du och ni tycks fatta det, så har du hjälpt till med detta.
    Du måste verkligen tycka att SD är ett så otroligt bra parti - som du inte ens ids rösta på Tomte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-03-04 17:37:45 följande:
    Men viktigt tänka på när man resonerar om flyktingmottagande respektive invandrings-/integrationspolitik är att du faktiskt har extremt lite kunskap om ämnet.


    Den som söker asyl får givetvis inte asyl om den inte har asylskäl och det är lyckligtvis inte du med dina "bedömningar" som avgör vilka länder som är i krig och vem som klassas som flykting. Du behöver lära dig att inte låta din aversion mot personer från vissa delar av världen påverka fakta som vilka länder som befinner sig i krig och konflikt och som människor behöver fly ifrån.
    Ditt påstående förutsätter att de sökt asyl på riktiga grunder, vilket fallet inte är många gånger. 

    Om de dessutom får uppehållstillstånd av andra skäl, såsom med studentundantagen, så Spelar det inte någon större roll roll. o
  • Digestive
    Tom Araya skrev 2024-03-04 18:46:44 följande:
    Ditt påstående förutsätter att de sökt asyl på riktiga grunder, vilket fallet inte är många gånger. 

    Om de dessutom får uppehållstillstånd av andra skäl, såsom med studentundantagen, så Spelar det inte någon större roll roll. o
    Som tidigare påpekat i tråden så har i (regel) inte ens hälften flykting skäl.
    Digestive skrev 2023-12-22 17:53:45 följande:
    [...]

    Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

    [...]

    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Digestive skrev 2023-12-22 17:53:45 följande:
    [...]

    Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

    [...]
    * (i regel), flyktingskäl.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-03-04 15:54:43 följande:
    Det handlar ju ändå om vilka som kommer. Om Finland eller Norge invaderas av mordiska ryssar som dödar, torterar och våldtar civila, män, kvinnor och barn. Då måste vi ju ta emot dem, även om det är en miljon som kommer. 
    Visst handlar det även om vilka som kommer. Det är lättare att hjälpa grannländer än stora mängder människor från geografiskt och kulturellt avlägsna platser.

    Men som någon skrev, faller Norge eller Finland, återstår frågan om vi hinner hjälpa så många öht innan vi själva behöver hjälp.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-03-04 18:46:44 följande:
    Ditt påstående förutsätter att de sökt asyl på riktiga grunder, vilket fallet inte är många gånger. 

    Om de dessutom får uppehållstillstånd av andra skäl, såsom med studentundantagen, så Spelar det inte någon större roll roll. o
    Många gånger?

    Konstigt att ett land kan befinna sig i krig i ett decennium men människor som kommer därifrån anklagas för att inte fly från krig. Undrar just när det under pågående krig kommer att ifrågasättas att ukrainare flyr från krig.

    Asyl får man som regel bara om man har uppgett och beviljats asylskäl. Undantaget för gymnasieafghanerna var en administrativ blunder med en hafsig lösning där asylrätten blev underordnad.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • fornminne

    Hur många som har asylskäl är kanske inte så relevant längre. Asylinvandringen till Sverige är historiskt låg med svenska mått mätt, sedan Sverige skärpte lagar och regler 2015 och efter.

    De stora grupperna nu, är anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring, där det senare inte bara handlar om efterfrågad arbetskraft, utan har blivit ett kryphål även för andra som vill hit. Ett hål som ännu inte har täppts till.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?