Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Hustlebustle798 skrev 2025-06-11 20:34:35 följande:
    Skrev du det ironiskt, eller läser du aldrig tidningarna eller ser på nyheterna? 

Global Initiative, som arbetar mot organiserad brottslighet, placerar i sin senaste rapport Sverige som det mest kriminella landet i norra Europa. 

Skjutningar januari - maj 2025: 71 skjutningar. Avlidna: 26.

Under samma tid 89 sprängningar och 212 förberedelser.

Detta skedde alltså under fem månader!

Under 2023-2024 skedde 278 sprängningar 

Och Sverige är inte kriminellt? Kära barn, då är du lyckligt ovetandes. 

Käre åldring, du får skilja på ett land som är genomsyrat av kriminalitet och ett land som har bekymmer med isolerade grupper som löper amok - gängkriminella. Jepp, Global initiative mäter gängkriminell aktivitet och inte kriminalitet i stort.

Gängkrigen har eskalerat men inte kriminalitet överlag. Den har minskat. Det finns ett modernt ord som du kanske inte stött på under din tid i realskolan och det är källkritik. Man får läsa med de källkritiska glasögonen på. De gängkriminella lever alltså inte på att skjuta varandra. Deras främsta inkomstkälla är narkotika och vem tror du är deras största kundgrupp? Vem är det som göder de gängkriminella? 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-12 11:37:37 följande:

Vi fortsätter att prata om "invandring" som ett klumpfenomen alltså?
    Om någon skulle starta en tråd med rubriken "Är svamp giftigt?", hade ni resonerat likadant då? 

För övrigt har jag aldrig hört en invandrare varken förtränga eller försvara något. Baserat på min erfarenhet vågar jag påstå att ingen är så anti-invandrare som invandrarna själva.

Och detta förstår jag. Det måste svida att behöva klä skott för sådant som andra ställer till med. Att jobba, sköta sig, assimilera sig... men bli stämplad som belastning, för att gemene svensk äger en enda kam som alla ska dras över. 

Inte gemene svensk utan främlingsfientliga och hur kan du tro att främlingsfientliga skulle vara nyanserade? Klart de drar alla över en kam. Invandrare som invandrare.  Om inte en negativ aspekt passar in hittar de snart en annan. Främlingsfientlighet bygger inte på logik utan på känslor. Man gillar helt enkelt inte "dom andra"
  • nihka
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-11 23:21:40 följande:
    Hur man ser på det nya kriminella Sverige beror förstås på om man är invandrare, andra generationen, eller född här. Då har man förstås olika syn på vad som nu har hänt i Sverige. Som invandrare så vill man förstås försvara, mörka och förtränga. Men för oss som bor här så har invandringen förstört landet. Det är bara att läsa tidningarna. 

Vad gäller antalet skjutningar, döda och sprängningar så hittar du denna statistik på Polismyndigheten, så det är inget påhitt. Det är bara att googla.

Ni är 3-4 stycken som inte anser att invandringen är en belastning, och vi förstår varför. Och resten anser att det är så. Om det hade varit bra för Sverige så skulle denna tråd inte existera. Men nu är den uppe i 432 sidor, och det säger väl allt. Nu är jag trött på dessa ändlösa diskussioner, vi kommer ändå inget vart.
    Grattis! Du har lyckats bemöta exakt noll av det jag skrev i mitt inlägg. vem är det som göder de kriminella gängen med köp av narkotika? Kan du gissa?

Hur man ser på Sverige beror förstås på om man är jobbar eller lever på andra. Då har man förstås olika syn på vad som nu har hänt i Sverige. Som tärande så vill man förstås att alla närande personers skattepengar ska gå till en själv, men jag bidrar hellre till en person på väg in i samhället. För oss som jobbar här så har invandringen lyft landet. Det är bara att läsa tidningarna och titta på vem som torkar stjärten på åldringarna på boenden och genom hemtjänst, kör bussar och plockar jordgubbarna du äter.

Vad gäller den sjunkande kriminaliteten så hittar du denna statistik på BRÅ, så det är inget påhitt. Det är bara att googla.

Ni är 3-4 stycken som anser att invandringen är en belastning, och vi förstår varför. Och resten anser att det inte är så. Eftersom det är bra för Sverige så existerar denna tråd. Nu är den uppe i 432 sidor, och det säger väl allt. Jag kommer att diskutera i decennier framåt. Det kommer inte du att göra. 
  • nihka
    Anonym (456) skrev 2025-06-17 17:49:12 följande:
    Jag är pensionär, så jag vet att innan massinvandringen så fungerade Sverige alldeles utmärkt. Jag jobbade inom hemtjänsten, och sedan sjukvården, och det var aldrig några problem. Alla tjänster var tillsatta, och om det behövdes folk till helger så kom det norrmän. 

Jag pendlade i många år, och det fungerade också utmärkt. Både buss och tåg. Det var aldrig några inställda bussar på grund av personalbrist. 

Taxi fungerade också mycket bra. Men nuförtiden så har de startat taxiföretag som enbart har kvinnliga chaufförer eftersom det har hänt så många våldtäkter. 

Men så kom det två miljoner invandrare, och även de blir gamla, även om många inte tror det. 20% är äldre än 65 år. Min syster har jobbat inom äldreomsorgen i många år, och är trött och sliten med mycket värk. Flera av de boende var invandrare som aldrig hade lärt sig svenska och aldrig arbetat. De äldre männen var griniga och högljudda eftersom de inte förstod svenska och krävde ständig tolk. Vi skattebetalare får betala notan för dessa tjänster, och kostnaderna för tolk är två miljarder per är. 

Skälet till att många är invandrare på dessa boenden beror på att deras löner betalas till större delen med bidrag. Och det gäller alla yrken, både inom äldreomsorgen och busschaufförer. Det har gått så långt att de har anställt unga Somalier som inte har någon utbildning. Och sedan fick man läsa om våldtäkter bland de gamla. Och av namnen att döma så var de inte svenskar. Så det är väl ingen som precis hurrar för äldreomsorgen. 

Dessutom så blir det mycket problem eftersom många inte vill lära sig bra svenska. Det fanns en artikel om detta då de hade blivit erbjudna svenskaundervisning på arbetstid. Men de kontaktade en kvällstidning eftersom de blev "kränkta". Så de vägrade. 

Vid en utredning ansåg 87% av företagen att detta medför stora risker för de boendes hälsa på grund av språkförbistringen. Vi var tvungna att byta boende för min gamla mamma. 5/6 var invandrare, och det fungerade inte med kommunikationen. Hon var alltid ledsen eftersom de inte förstod varandra och allting blev fel. Så situationen blev helt ohållbar. 

Så det är inte invandrarna som är hjältar och ser till att samhället fungerar. Det fungerade som sagt mycket bra innan, men med två miljoner nya medborgare så behövs det förstås mer personal som får sina löner betalda med bidrag. Då det är ekonomin som är avgörande så har de förstås förtur på tjänster även om de svenska sökande har bättre utbildning och längre arbetslivserfarenhet.

Och jordgubbarna? Har du inte läst om de kriminella och jordgubbsförsäljning?
    Nä, så klart var det var aldrig några problem förr. Aaaaaaldrig Foten i munnen 

Vad hände med alla norrmän? Går det inte att ringa in dem längre? Och alla svenskfödda går det inte att ringa in dem heller? Är det bara invandrare som inte förstår nåt som svarar i telefon och kommer för att jobba helger?

"Förtur på tjänster"? Vilken parallell verklighet lever du i? Det existerar ingen "förtur på tjänster". 

Jo, jag har läst om de kriminella och jordgubbsförsäljning: Därför köper jag direkt utan mellanhänder från jordgubbsodlingar där man slår in i kassan och får kvitto. Där jobbar säsongsanställda, ofta från utlandet med att plocka. De flesta svenskar är för fina för att ta såna jobb. Även ungdomarna. Hur gör du? Köper svart?
  • nihka
    Anonym (456) skrev 2025-06-17 18:23:52 följande:

Förr i tiden så åkte unga på jordgubbsläger som sommarjobb.

Och vem stoppar dem nu? Invandrarna?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-17 20:13:45 följande:
    Förtur för tjänster existerar, eftersom man får lönebidrag för invandrare som står långt från arbetsmarknaden. Det slår ut svenska ungdomar som inte längre får jobb i hemtjänsten i min stad. Man har anställt 230 invandrare med mycket dåliga svenskkunskaper istället. 
    Det är ju inte samma sak som "förtur till tjänster". Det annonseras inte ut tjänster som sedan invandrare får förtur till. Arbetsmarknadspolitiska åtgärder är inte enkom för invandrare utan för alla som står långt ifrån arbetsmarknaden och är inga fasta tjänster. Lönebidrag ges till personer med funktionsnedsättning eller ohälsa och är också tidsbegränsat.
  • nihka
    Anonym (456) skrev 2025-06-17 23:00:23 följande:

Idag var det åter igen dags för en sprängning i ett flerfamiljshus i Danderyd. I maj månad detta år har det skett 16 sprängningar och 9 skjutningar. Detta är det nya kriminella Sverige. 

En liten grupp gängkriminella med entourage gör inte ett helt land kriminellt, precis som en liten grupp griniga gubbar inte gör Sverige geriatriskt.
  • nihka
    Anonym (456) skrev 2025-06-18 01:03:12 följande:

I Sverige finns det nu 68 utsatta områden med hög arbetslöshet, kriminalitet och droger.

2024 var 62 000 anslutna till kriminella nätverk.

2023-2024 skedde 278 sprängningar enligt polismyndighetens statistik.
    Ahh, little porly pies där. Den korrekta uppskattningen är 14000 aktiva gängkriminella. 88% är svenska medborgare, varav 8% har dubbelt medborgarskap och den största gruppen är MC-gäng. Vrooom!
  • nihka
    Anonym (456) skrev 2025-06-18 07:45:16 följande:
    Källa Polismyndigheten:

"Enligt polisens senaste lägesbild finns det runt 14 000 personer som bedöms vara aktiva i kriminella nätverk.
    Se där ja. Du kunde se att jag hade rätt.

14 000 bedöms vara aktiva i kriminella gäng.

"Av de aktiva kriminella är 88 procent svenska medborgare, och av dem har 8 procent även utländskt medborgarskap. 11 procent har enbart utländskt medborgarskap och resterande 1 procent är oklart".

www.svt.se/nyheter/inrikes/gunnar-strommer-m-och-rikspolischefen-haller-presstraff

Personer som kan kopplas till kriminella gäng är inte själva aktiva i kriminella gäng. Det kan exempelvis vara någon som hyr ut en lokal till någon i ett kriminellt gäng.
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-06-17 14:37:47 följande:
    Skrämmande siffror
    Det finns inga uppgifter om personer som exempelvis står skrivna på "fel" adress är invandrare eller inte.

Jag känner till ett antal väldigt svenska par som har skrivit sig på olika adresser fast de lever tillsammans för att få bostadsbidrag och underhållsbidrag. Sedan finns personer som skriver sig i fritidshuset för att kunna dra av för högre resekostnader.

Jag vet också vuxna barn som står skivna hos föräldarar fast de bor tillfälligt eller inneboende hos kompisar när de studerar, säsongsarbetar eller är på långresa.

Långt från alla de siffror du redovisar är kopplade till invandrare eller är ens på något sätt skumma.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?