Anonym (456) skrev 2025-06-17 17:49:12 följande:
Jag är pensionär, så jag vet att innan massinvandringen så fungerade Sverige alldeles utmärkt. Jag jobbade inom hemtjänsten, och sedan sjukvården, och det var aldrig några problem. Alla tjänster var tillsatta, och om det behövdes folk till helger så kom det norrmän.
Jag pendlade i många år, och det fungerade också utmärkt. Både buss och tåg. Det var aldrig några inställda bussar på grund av personalbrist.
Taxi fungerade också mycket bra. Men nuförtiden så har de startat taxiföretag som enbart har kvinnliga chaufförer eftersom det har hänt så många våldtäkter.
Men så kom det två miljoner invandrare, och även de blir gamla, även om många inte tror det. 20% är äldre än 65 år. Min syster har jobbat inom äldreomsorgen i många år, och är trött och sliten med mycket värk. Flera av de boende var invandrare som aldrig hade lärt sig svenska och aldrig arbetat. De äldre männen var griniga och högljudda eftersom de inte förstod svenska och krävde ständig tolk. Vi skattebetalare får betala notan för dessa tjänster, och kostnaderna för tolk är två miljarder per är.
Skälet till att många är invandrare på dessa boenden beror på att deras löner betalas till större delen med bidrag. Och det gäller alla yrken, både inom äldreomsorgen och busschaufförer. Det har gått så långt att de har anställt unga Somalier som inte har någon utbildning. Och sedan fick man läsa om våldtäkter bland de gamla. Och av namnen att döma så var de inte svenskar. Så det är väl ingen som precis hurrar för äldreomsorgen.
Dessutom så blir det mycket problem eftersom många inte vill lära sig bra svenska. Det fanns en artikel om detta då de hade blivit erbjudna svenskaundervisning på arbetstid. Men de kontaktade en kvällstidning eftersom de blev "kränkta". Så de vägrade.
Vid en utredning ansåg 87% av företagen att detta medför stora risker för de boendes hälsa på grund av språkförbistringen. Vi var tvungna att byta boende för min gamla mamma. 5/6 var invandrare, och det fungerade inte med kommunikationen. Hon var alltid ledsen eftersom de inte förstod varandra och allting blev fel. Så situationen blev helt ohållbar.
Så det är inte invandrarna som är hjältar och ser till att samhället fungerar. Det fungerade som sagt mycket bra innan, men med två miljoner nya medborgare så behövs det förstås mer personal som får sina löner betalda med bidrag. Då det är ekonomin som är avgörande så har de förstås förtur på tjänster även om de svenska sökande har bättre utbildning och längre arbetslivserfarenhet.
Och jordgubbarna? Har du inte läst om de kriminella och jordgubbsförsäljning?
Nä, så klart var det var aldrig några problem förr. Aaaaaaldrig
Vad hände med alla norrmän? Går det inte att ringa in dem längre? Och alla svenskfödda går det inte att ringa in dem heller? Är det bara invandrare som inte förstår nåt som svarar i telefon och kommer för att jobba helger?
"Förtur på tjänster"? Vilken parallell verklighet lever du i? Det existerar ingen "förtur på tjänster".
Jo, jag har läst om de kriminella och jordgubbsförsäljning: Därför köper jag direkt utan mellanhänder från jordgubbsodlingar där man slår in i kassan och får kvitto. Där jobbar säsongsanställda, ofta från utlandet med att plocka. De flesta svenskar är för fina för att ta såna jobb. Även ungdomarna. Hur gör du? Köper svart?