Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

    Vänta inte med att skaffa barn!

    MrsJenka skrev 2021-07-14 12:27:45 följande:

    De flesta i min umgängeskrets har inte i första hand velat ha barn, utan bilda familj med någon de kan se en framtid med.

    När jag var 22-23 år hade jag inte direkt koll på vilken slags partner jag behövde långsiktigt, jag hade inte läst färdigt och jag var absolut inte mogen nog att bli mamma. Mina föräldrar skaffade mig genom slarv när de var i just den åldern och det höll inte i många år. Jag hade inget intresse av att upprepa deras misstag, därför avvaktade jag med barn tills jag hittat någon jag verkligen kunde se en framtid med. Då var jag 34. Vi har inte haft några problem med att bilda familj.


    Nej, det är samma här. Man kan ju inte skaffa barn bara för stressen att fertiliteten sjunker, det blir ju inget efterlängtat barn då. Det blir ju bara ett stressbarn, kanske med helt fel partner och föräldrar som egentligen inte kanske är "där" ännu, utan hade velat göra andra saker först. 

    När jag var 22-23 år var jag otroligt långt ifrån att vara mogen att vara mamma! Jag var som ett barn själv fortfarande! Spelade dataspel med pojkvännen, åt glass till frukost, dagdrömde, sträckläste böcker dagarna i ända, sköt på allt som var jobbigt att fixa, råpluggade natten innan till prov, städade lägenheten fem minuter innan gästerna kom osv. Nu vet jag såklart att de flesta i den åldern inte är som jag var. Kanske. Men jag är glad att jag fick ha de där barnsliga vuxenåren i lugn och ro. Jag behövde dem. 

    Jag var tillsammans med min partner i 10 år innan vi började försöka skaffa barn. Under de tio åren utbildade vi oss, kom in i arbetslivet, och mognade som vuxna och i vårt förhållande. 

    Jag fick mitt första barn vid 34 och mitt andra vid 36. De var hett efterlängtade (men tog inte särskilt lång tid att tillverka) och vi var i precis det skedet av livet där vi verkligen ville ge oss in i familjelivet. Nu är barnen 11 och 13 och livet är precis så bra som vi tänkt oss. 

    Min bästa kompis fick inga barn, eftersom hon inte hade en partner. Jag sa många gånger att hon skulle åka till Danmark och ordna barnet själv, men hon förklarade lika många gånger att det inte var just ett barn hon ville ha. Hon ville ha hela kitet, med rätt man, annars kunde barnet kvitta. Nu är hon nöjd med att livet blev som det blev. Det är ok att inte få barn också. 
  • Anonym (Johanna)
    Wave Mother skrev 2021-07-14 15:20:06 följande:
    De verkar ju oroade att det är många som inte fattar att det kan bli svårare att få barn om man är äldre, men den här typen av nyheter får mig ofta att fundera på om det som är provocerande egentligen är att kvinnor väljer själva hur de vill ha sitt liv.

    Många (mig själv och en del andra i tråden inkluderade verkar det som) väljer att vänta med beslutet om barn tills man vet bättre hur livet kommer att bli, t.ex. tills man vet att man träffat rätt partner eller vet att man klarar att ha barn ensam, tills man har jobb osv.

    Av någon anledning utgår de i artikeln ifrån att man gör detta omedveten om att fertiliteten kan bli sämre, men jag tror att vi helt enkelt är många som tycker det är ett bättre alternativ för oss än att skaffa barn tidigt, TROTS detta med fertiliteten. Det är en risk jag har tagit med i beräkningen i alla fall. Jag har resonerat så att jag inte tänkte skaffa barn om jag inte träffade rätt person, och förstås om den personen ville ha barn. Nu råkade det bli så. Men det hade aldrig varit på tal att pressa mig/någon annan till att skaffa barn tidigare under andra omständigheter. 

    (Med det självklart inte sagt att det är fel att skaffa barn tidigt heller, om det känns rätt!).
    Ja, precis vad jag skulle ha skrivit om jag hade kunnat formulera mig så bra. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (NN) skrev 2021-07-14 22:31:17 följande:
    Får man fråga hur det kom sig att hon inte fann rätt partner? Klickade det verkligen inte med nån?
    Hon hade en partner, som var hennes stora kärlek, och hon blev helt knäckt när han lämnade henne när de var 26. Han började knarka. 

    Det tog lång tid att bli kär i någon ny. När hon väl blev kär i en ny så kröp det fram efter en tid att han var gift men att han kunde tänka sig henne vid sidan av. 

    Nästa hon blev kär i visade sig vara alkoholist och hade massor av skulder hos kronofogden och tills slut fick hon lämna honom för han var för jobbig att leva med. 

    Så blev hon älskarinna till den gifta killen i några år. 

    Sen träffade hon en kille som hon blev jättekär i men han ville bara vara kompis med henne och var själv kär i en annan tjej, som han ville ha tips om hur han skulle fånga. 

    Kanske har missat någon kille men det är typ så det har sett ut. 
Svar på tråden Vänta inte med att skaffa barn!