• Anonym (Hjälp)

    Tips på insomningstabletter

    Jag tar Lamictal (Lamotrigin) mot bipolär typ 2 och en biverkning är att jag får fruktansvärda insomningbesvär och alltid känner mig trött. Behöver tips på en bra sömntablett, receptfri eller receptbelagd.

    Mediciner jag testat är Seroquel, Atarax, Legrigan, Theralen/Alimemazin, Melatonin, Imovane, Stillnoct och Valerina. Av dessa har alla utom Imovane antigen inte fungerat alls eller så har jag känt mig ordentligt bakfull när jag vaknat (alltså känt det som att jag har bomull i huvudet, varit helt slut och haft kraftig huvudvärk) Imovane har fungerat klockrent men min läkare tycker inte jag ska ta en narkotikaklassad medicin varje dag och det ligger något i det.

  • Svar på tråden Tips på insomningstabletter
  • Anonym (B)

    Det får du nog fråga din läkare om. Svårt att veta vilka mediciner som går att ta ihop också 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (B) skrev 2021-07-14 12:11:18 följande:

    Det får du nog fråga din läkare om. Svårt att veta vilka mediciner som går att ta ihop också 


    Jag frågar här för att jag vill ha lite koll när jag träffar läkaren igen.
  • Anonym (Också bipolär typ 2)

    Jag tar 2 stilnoct (10 mg) varje kväll och har gjort det I två år. Om inte det hjälper tar jag även 1 mg lorazepam för att lugna tankarna om de snurrar för fort. Min psykiater tycker det är helt okej. Tar även mirtazapin (antidepp) på kvällen, det ska tydligen också hjälpa lite med sömnen.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också bipolär typ 2) skrev 2021-08-05 13:44:36 följande:

    Jag tar 2 stilnoct (10 mg) varje kväll och har gjort det I två år. Om inte det hjälper tar jag även 1 mg lorazepam för att lugna tankarna om de snurrar för fort. Min psykiater tycker det är helt okej. Tar även mirtazapin (antidepp) på kvällen, det ska tydligen också hjälpa lite med sömnen.


    Hur lyckas du få stilnoct utskrivet? Min läkare har som policy att aldrig skriva ut narkotikaklassade mediciner och min erfarenhet från andra läkare är att man får böna och be för att de ska skriva ut 10 stycken, aldrig att man skulle få ta det varje dag. 
  • Anonym (L)

    Mirtazapin? KAn funka, i alla fall till en början. 

    Annars kör jag Stesolid ibland, men det är för att jag har svårt att sova p g a ångest och då hjälper den bra.

    Konstigt att du inte får Imovane utskrivet om den funkar bra för dig, det oerhört viktigt att få sova. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (L) skrev 2021-08-23 12:19:17 följande:

    Mirtazapin? KAn funka, i alla fall till en början. 

    Annars kör jag Stesolid ibland, men det är för att jag har svårt att sova p g a ångest och då hjälper den bra.

    Konstigt att du inte får Imovane utskrivet om den funkar bra för dig, det oerhört viktigt att få sova. 


    Tack för tipsen! Det är för att den är narkotikaklassad. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-08-23 12:25:16 följande:

    Tack för tipsen! Det är för att den är narkotikaklassad. 


    Nja, det är för att det bara fungerar på kort sikt. Tar du varje dag under längre tid kommer effekten vara noll men du kommer ha kvar alla biverkningar (som försämrat minne) . Det kommer även vara svårt att sluta.
  • Anonym (Fia)

    Ger man sig på att "böna och be" om saker som är narkotika klassat kan man generellt räkna med att INTE få det i någon större mängd. 

    Haft mängder av den typen av mediciner utskrivet i 7 år tid och min läkare har inte ens några betänkligheter att skriva ut lite extra om vi inte vet hur mycket jag har kvar, varför? Jo jag har aldrig någonsin tagit så mycket som de skrivit ut eller velat öka dosen, de vet helt enkelt att jag inte har någon förkärlek för dem eller någonsin använder mer än absolut nödvändigt. 

    Stilnoct och imovane är ju mindre beroendeframkallande i sig än allmänna benzo till exempel, men sömntabletter i sig är lite som nässpray, använder du för mycket/för länge tenderar de att göra det som man tog det för från början värre. Det är generellt inte en lösning med sömntabletter varje natt (i allafall inte av den typen), man kan ibland börja med en "kur" för att hjälpa det att rätta till sig men sen får man generellt acceptera att göra uppehåll lite då och då. 

    Personligen avskyr jag imovane pga den otäcka smaken i munnen dagen efter, har stilnoct på stående recept men tar jag för ofta förlorar den den "positiva effekten" - dvs jag vaknar etc. men den påverkar sådant som muskelkontroll etc. ändå. Melatonin och jag gick aldrig särskilt väl ihop, somnade väldigt bra på den men vaknade inom max några timmar helt klarvaken. Propavan gick inte ur kroppen ordentligt och jag kunde somna ståendes fram till 20 på kvällen efter. 

    Bäst sover jag på Oxascand, men det lär du inte få någon läkare att skriva ut som sömn medicin, jag har helt enkelt flyttat tiden för den och nämnt lite i förbifarten för läkaren att jag gjort det. (och det är defintivt  inte något som är en bra idé att ta dagligen, ser till att hålla det till max några nätter i veckan och acceptera att jag inte sover så mycket de andra. 

    De neuroleptika du provat och säger inte fungerar, hur länge har du provat respektive? Har en bekant som ätit en del av de för att förhindra manisk psykos och där lättar en hel del av groggyheten efter en tid. 

Svar på tråden Tips på insomningstabletter