• Anonym (Hjälp)

Tips på insomningstabletter

Jag tar Lamictal (Lamotrigin) mot bipolär typ 2 och en biverkning är att jag får fruktansvärda insomningbesvär och alltid känner mig trött. Behöver tips på en bra sömntablett, receptfri eller receptbelagd.

Mediciner jag testat är Seroquel, Atarax, Legrigan, Theralen/Alimemazin, Melatonin, Imovane, Stillnoct och Valerina. Av dessa har alla utom Imovane antigen inte fungerat alls eller så har jag känt mig ordentligt bakfull när jag vaknat (alltså känt det som att jag har bomull i huvudet, varit helt slut och haft kraftig huvudvärk) Imovane har fungerat klockrent men min läkare tycker inte jag ska ta en narkotikaklassad medicin varje dag och det ligger något i det.

• Svar på tråden Tips på insomningstabletter
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-24 06:43:37 följande:

Ger man sig på att "böna och be" om saker som är narkotika klassat kan man generellt räkna med att INTE få det i någon större mängd. 

Haft mängder av den typen av mediciner utskrivet i 7 år tid och min läkare har inte ens några betänkligheter att skriva ut lite extra om vi inte vet hur mycket jag har kvar, varför? Jo jag har aldrig någonsin tagit så mycket som de skrivit ut eller velat öka dosen, de vet helt enkelt att jag inte har någon förkärlek för dem eller någonsin använder mer än absolut nödvändigt. 

Stilnoct och imovane är ju mindre beroendeframkallande i sig än allmänna benzo till exempel, men sömntabletter i sig är lite som nässpray, använder du för mycket/för länge tenderar de att göra det som man tog det för från början värre. Det är generellt inte en lösning med sömntabletter varje natt (i allafall inte av den typen), man kan ibland börja med en "kur" för att hjälpa det att rätta till sig men sen får man generellt acceptera att göra uppehåll lite då och då. 

Personligen avskyr jag imovane pga den otäcka smaken i munnen dagen efter, har stilnoct på stående recept men tar jag för ofta förlorar den den "positiva effekten" - dvs jag vaknar etc. men den påverkar sådant som muskelkontroll etc. ändå. Melatonin och jag gick aldrig särskilt väl ihop, somnade väldigt bra på den men vaknade inom max några timmar helt klarvaken. Propavan gick inte ur kroppen ordentligt och jag kunde somna ståendes fram till 20 på kvällen efter. 

Bäst sover jag på Oxascand, men det lär du inte få någon läkare att skriva ut som sömn medicin, jag har helt enkelt flyttat tiden för den och nämnt lite i förbifarten för läkaren att jag gjort det. (och det är defintivt  inte något som är en bra idé att ta dagligen, ser till att hålla det till max några nätter i veckan och acceptera att jag inte sover så mycket de andra. 

De neuroleptika du provat och säger inte fungerar, hur länge har du provat respektive? Har en bekant som ätit en del av de för att förhindra manisk psykos och där lättar en hel del av groggyheten efter en tid. 

Tack för ditt inlägg och att du engagerar dig

Jag har inte heller någon förkärlek för narkotikaklassade mediciner, tog Lyrica innan det blev narkotikaklassat och det var jag som föreslog att vi skulle sätta ut den för något år sedan. Jag dricker inte ens alkohol och har aldrig tagit mer av någon medicin än läkaren rekommenderat och aldrig höjt dosen efter insättningen.

Det är böna och be eller inte alls för mig förstår inte hur folk gör som sagt. Första gången jag fick Imovane satt jag och grät en hel timme hos min läkare så pass att jag knappt kunder prata, då fick jag ett recept. Är det så folk gör varje gång? Jag var genuint så ledsen det var inget skådespel, syftet var inte att få Imovane heller då visste jag inte ens vad det var.

Det är olika, vissa mediciner har jag testat en månad, andra 1-2 år.
  • Anonym (sweetdreams)

Jag fick Lergigan av min första läkare, men det tar så lång tid innan det verkar (~120 min i mitt fall) så det kräver en del planering om man vill använda det.
    Då jag bara tar vid behov (när man väl ligger där och inser att man inte kan sova) så var det ju värdelöst och man blev lite groggy dagen efter.
    När jag träffade en ny läkare så undrade jag om han kunde ge mig något som verkar lite snabbare och han gav mig då Stilnoct. Mötet tog <5 min och inget ifrågasättande eller så och hans förslag. Det är nog det bästa jag testat hittills. Verkar inom 20 min och slipper vara zombie dagen efter. Men tar man det ofta (flera ggr/vecka) så inträder toleransen fort.

Har testat Imovane och Theralen också och man somnar rätt bra av Imovane men jag blir lite snurrig dagen efter och Theralen... ja, somnar och sover men sen är man helt körd i huvudet en halv dag efteråt. Funkar inte bra om man tänkt jobba dagen efter.

Jättenöjd att jag fått Stilnoct och hoppas jag kan förnya receptet sen utan problem.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-08-24 10:52:04 följande:
    Tack för ditt inlägg och att du engagerar dig smile1.gif

Jag har inte heller någon förkärlek för narkotikaklassade mediciner, tog Lyrica innan det blev narkotikaklassat och det var jag som föreslog att vi skulle sätta ut den för något år sedan. Jag dricker inte ens alkohol och har aldrig tagit mer av någon medicin än läkaren rekommenderat och aldrig höjt dosen efter insättningen.

Det är böna och be eller inte alls för mig förstår inte hur folk gör som sagt. Första gången jag fick Imovane satt jag och grät en hel timme hos min läkare så pass att jag knappt kunder prata, då fick jag ett recept. Är det så folk gör varje gång? Jag var genuint så ledsen det var inget skådespel, syftet var inte att få Imovane heller då visste jag inte ens vad det var.

Det är olika, vissa mediciner har jag testat en månad, andra 1-2 år.
    Har aldrig haft några problem med det, men det bidrog säkert att läkaren som först skrev ut det var van vid att jag vägrade all typ av medicinering (pga att jag råkat riktigt illa ut av biverkningar tidigare) att hon var glad jag ville prova något alls, samt att jag bad att hon istället skulle skriva ut svagare sort än vad hon reflexmässigt försökte skriva ut så jag kunde välja att ta bara en. 
    Har alltid berättat om mina grava sömnproblem, men aldrig bett om någon medicin mot det. Det har varit läkarna som tyckt att det inte är hållbart så lite jag sover. 

Numera vet de ju att jag klarar av att hantera medicinerna och att recept snarare går ut än att jag försöker förnya tidigt. 
    De är på goda grunder som hökar i att vaka för de som verkar vara ute efter den sortens mediciner då de vet hur vanligt det är att man inte kan hantera dem och det är lätt att hamna i riktiga träsk med beroendet. Så ja tyvärr är det ofta så att ju mer angelägen du verkar vara till att få dem, desto mer kommer de att stå emot. 

Tror inte att en månad är tillräckligt för de tyngre neuroleptika att lätta lite med "zombie" biverkningarna, men 1-2 år borde absolut ha lättat. 
  • Kråksången
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-14 11:56:24 följande:

Jag tar Lamictal (Lamotrigin) mot bipolär typ 2 och en biverkning är att jag får fruktansvärda insomningbesvär och alltid känner mig trött. Behöver tips på en bra sömntablett, receptfri eller receptbelagd.

Mediciner jag testat är Seroquel, Atarax, Legrigan, Theralen/Alimemazin, Melatonin, Imovane, Stillnoct och Valerina. Av dessa har alla utom Imovane antigen inte fungerat alls eller så har jag känt mig ordentligt bakfull när jag vaknat (alltså känt det som att jag har bomull i huvudet, varit helt slut och haft kraftig huvudvärk) Imovane har fungerat klockrent men min läkare tycker inte jag ska ta en narkotikaklassad medicin varje dag och det ligger något i det.

Eftersom du tidigare ätit lyrika så kan du ju alltid testa gabapentin istället, den är ju föregångaren och mildare med mindre missbruks/ beroende problematik.

Icke beroende framkallande som du kanske inte testat är nozinan, anksilon osv.

I övrigt är det Benzo av olika sorter som fungerar bäst.

Halcion är den som fungerar allra bäst på just sömnproblem enligt mig, den är snabbverkande och halveringstiden är otroligt snabb, så efter ca 6-7 timmars sömn vaknar åtminstone jag utan vare sig baksmälla eller groggy i huvudet.

Tyvärr måste du få den utskrivet på licens.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-25 01:45:47 följande:
    Har aldrig haft några problem med det, men det bidrog säkert att läkaren som först skrev ut det var van vid att jag vägrade all typ av medicinering (pga att jag råkat riktigt illa ut av biverkningar tidigare) att hon var glad jag ville prova något alls, samt att jag bad att hon istället skulle skriva ut svagare sort än vad hon reflexmässigt försökte skriva ut så jag kunde välja att ta bara en. 
    Har alltid berättat om mina grava sömnproblem, men aldrig bett om någon medicin mot det. Det har varit läkarna som tyckt att det inte är hållbart så lite jag sover. 

Numera vet de ju att jag klarar av att hantera medicinerna och att recept snarare går ut än att jag försöker förnya tidigt. 
    De är på goda grunder som hökar i att vaka för de som verkar vara ute efter den sortens mediciner då de vet hur vanligt det är att man inte kan hantera dem och det är lätt att hamna i riktiga träsk med beroendet. Så ja tyvärr är det ofta så att ju mer angelägen du verkar vara till att få dem, desto mer kommer de att stå emot. 

Tror inte att en månad är tillräckligt för de tyngre neuroleptika att lätta lite med "zombie" biverkningarna, men 1-2 år borde absolut ha lättat. 
    Men hur fick du henne att föreslå något från början? Oavsett vad det är för medicin är det jag som måste förslå, min erfarenhet är tvärtemot din att läkare är otroligt restriktiv med alla mediciner, även väldigt lätta mediciner som antihistaminer. (Även antihistaminer har jag fått böna och be om att testa) 

Sen handlar det säkert om hur många gånger man får träffa samma läkare också, allt skrivs ju inte ner i journalen. 
  • Anonym (Hjälp)
    Kråksången skrev 2021-08-25 09:41:07 följande:
    Eftersom du tidigare ätit lyrika så kan du ju alltid testa gabapentin istället, den är ju föregångaren och mildare med mindre missbruks/ beroende problematik.

Icke beroende framkallande som du kanske inte testat är nozinan, anksilon osv.

I övrigt är det Benzo av olika sorter som fungerar bäst.

Halcion är den som fungerar allra bäst på just sömnproblem enligt mig, den är snabbverkande och halveringstiden är otroligt snabb, så efter ca 6-7 timmars sömn vaknar åtminstone jag utan vare sig baksmälla eller groggy i huvudet.

Tyvärr måste du få den utskrivet på licens.

Lyrica behöver jag inte alls efter jag börjat med Lamotrigin, behöver alltså inte ersätta den. 

Tack för tipsen! Nu har jag en fast läkare (som är jättebra) hon skriver tyvärr inte det ut narkotikaklassade preparat. 

• Anonym (Lisa)

Jag har tagit lite imovan länge nu på kvällen.Det funkar bra.

• Anonym (V)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-08-25 21:44:33 följande:

Lyrica behöver jag inte alls efter jag börjat med Lamotrigin, behöver alltså inte ersätta den. 

Tack för tipsen! Nu har jag en fast läkare (som är jättebra) hon skriver tyvärr inte det ut narkotikaklassade preparat. 

Det ska du vara glad över. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (V) skrev 2021-08-25 21:52:23 följande:
    Det ska du vara glad över. 

Just nu är jag inte i behov av det så det spelar ingen roll, tittar man över hela min sjukdomshistoria så har det varit katastrofalt. Jag är verkligen inget stort fan av narkotikaklassade mediciner men ibland behövs det, man ska ha respekt för narkotikaklassade preparat men inte vara rädd för dem. 

Måste tillägga att jag inte är en missbrukartyp, det var min idé att sluta med Lyrica och den somatiska vården är väldigt pigg på att slänga på än allt möjligt, där har jag både sagt nej och lämnat tillbaka starkt beroendeframkallande mediciner.

• Anonym (Trötter)

Tar två olika. Propavan (vissa tar två) men jag tar bara en halv (halveringstiden är 8 timmar på den). Sen en 5 mg stilnoct (solpidem). Om jag inte somnar tar jag en halva stilnoct till. Vaknar dock alltid varje natt minst en till tre ggr. Propavanen är för att lättare somna om.

Har ätit stilnoct 5 mg i över 5 år till sänggående. Funkar fortfarande för mig. Får solpidem utskrivet i askar om 100 tabletter då det inte finns lika stora i stilnoct (men det är ju eg samma sak).

Svar på tråden Tips på insomningstabletter