• SequTN

    Ni som arbetar kontorstider..

    Jag har i pandemins spår, fått byta jobb och gått från skiftarbete till kontorstider.

    Är oerhört tacksam att jag fick arbete. Men omställningen från att ha arbetat skift inom Hotellbranschen i 15år till att nu jobba Måndag-Fredag 9.30-18 (15 på fredagar) är ganska omtumlande om jag ska vara ärlig.

    Hur får ni andra som jobbar dessa tider, livet att gå ihop?

    Jag är som sagt så van vid att vara ledig någon dag mitt i veckan t.ex för att jag jobbat helg eller att man börjat kl 15 vissa dagar och då hunnit med saker innan jobb eller på sin lediga dag. Nu har man ju ingen möjlighet att hinna med någonting egentligen eftersom man jobbar samma tider som allt annat är öppet. Det får man göra på helgen, om man har tur. Men det är ju inte alltid det funkar heller.

    Är det en vanesak eller hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Ni som arbetar kontorstider..
  • Drottningen1970

    Beror nog på hur man är som person. Föredrar också skiftarbete, men har de senaste 11 åren jobbat kontorstider. Vänjer mig nog aldrig.

  • Aliona

    Har också gjort båda, och ja, det ÄR svårt att få saker gjorda på vardagarna när man jobbar kontorstid. Snabbare ärenden försöker nog många hinna med på lunchen, annars är det väl helgen som gäller. Fördelen är väl att det är lättare att ha regelbundna aktiviteter, typ träning och kurser, eftersom man vet att det aldrig krockar med jobb.

  • BuoBä

    Är tiderna helt fasta eller kan du flexa? Tex börja kl 8 en dag och ta en längre lunch.

  • lövet2

    Jag samlar i hop mina ärenden. Jag försöker få in läkarbesök och tandläkaren på samma dag och så tar jag ledigt hela dagen. Sedan klämmer jag in apoteket och allt annat som kan hinnas med.

  • Zouxman

    Jag har fria arbetstider, så får jag en läkartid eller känner för en lång lunch så är det fritt fram att fixa allt som behövs. Mottot på mitt jobb lyder, jobba när du vill, vart du vill. Sen finns ändå krav på att man ska vara med på kund möten osv. Så helt fritt är det inte. Men det är så fritt att jag känner att jag kan göra vad jag vill. Bara att jobba ikapp.

  • Themis

    Har du flextid får du ju använda den. Men ja, det kan vara svårt att hinna med om man både har flera barn som ska till tandläkare och läkare och så egna vårdbesök och så nåt med bilen osv. 

    Men du vänjer dig.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Anotherone

    Man får använda kvällar och helger till det som behöver ordnas. Handlar det om läkarbesök, tandläkare etc. så kan man få vara tjänstledig någon timme eller ta ut komp om man har jobbat in tid.
    I bästa fall har man flex och möjlighet att fördela sin arbetstid lite mer fritt över dagen så att man kan boka in tex. tandläkare direkt på morgonen och komma in en timme senare. Eller ta lite längre lunch ena dagen och korta ner lunchen dagen därpå.

    Det är nog till största delen en vanesak men jag förstår dig! Jag har själv nästan alltid haft administrativa tjänster på dagtid måndag-fredag (alltså "kontorsjobb") men min man jobbar skift; blandat dagar, nätter och hela dygn ibland. Så han är ju van att kunna uträtta ärenden på tider när de flesta andra arbetar. Eller vistas på platser, tex stranden en ljummen förmiddag i början på juni när få människor gått på semester medan han är ledig med vårt yngsta barn. Han skulle få panik om någon tvingade in honom på kontorstider.

  • Favvoflickan

    Om jag skulle vara dig så skulle jag försöka börja lite tidigare och därmed sluta tidigare.

    Jag börjar kl 07:30 och jobbar sällan längre (på plats) än till kl 15:00. Visst kan jag såklart någon gång ha möten som gör att jag måste stanna längre, eller att vi en gång i måndagar har kvällsmöten till kl 19.

Svar på tråden Ni som arbetar kontorstider..