• Ganglie

    Flickvän sova över för första gången, när?

    Min son är 13 och har fått en flickvän. Jag undrar om det vore lämpligt om hon sov över hos oss någon gång; hur gör ni med era 13-åringar?

  • Svar på tråden Flickvän sova över för första gången, när?
  • Magical
    Ganglie skrev 2021-07-16 11:41:55 följande:

    Min son är 13 och har fått en flickvän. Jag undrar om det vore lämpligt om hon sov över hos oss någon gång; hur gör ni med era 13-åringar?


    Eftersom man enligt lag inte får ha sex innan 15 år det väldigt viktigt att flickans föräldrar är ok med att hon sover ihop med en pojkvän (hos er eller hemma hos henne). Det snacket hoppas jag att de tar med henne. 

    De kanske bara sover hos varann och inte har sex i den åldern (det hade i varje fall inte jag och den pojkvän jag hade i samt ålder, och han var lika gammal). Vi kramades och pussades men inget mer. 

    Ni föräldrar behöver prata med hennes föräldrar om saken för att se om ni tänker olika eller lika om detta. 
  • Ganglie
    Magical skrev 2021-07-16 11:47:19 följande:

    Eftersom man enligt lag inte får ha sex innan 15 år det väldigt viktigt att flickans föräldrar är ok med att hon sover ihop med en pojkvän (hos er eller hemma hos henne). Det snacket hoppas jag att de tar med henne. 

    De kanske bara sover hos varann och inte har sex i den åldern (det hade i varje fall inte jag och den pojkvän jag hade i samt ålder, och han var lika gammal). Vi kramades och pussades men inget mer. 

    Ni föräldrar behöver prata med hennes föräldrar om saken för att se om ni tänker olika eller lika om detta. 


    Jo, jo självklart pratar vi med hennes föräldrar i så fall, jag undrade mer hur den allmänna inställningen till det är. Jag själv hade ingen pojkvän i tonåren så jag vet inte vad som är kutym.
  • Mandel

    Innan jag var 15-år fick övernattande pojkvänner sova i ett annat rum.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fjäril kär

    Innan 15 år får sonens tjejkompisar/flickvän vackert sova i eget gästrum. Och det innebär att sonen hamnar med mig i mitt sovrum och tjejen i hans rum.

    Kravet att sova tillsammans innebär att minst en till måste vara nattgäst i det rummet

  • Mortiscia80

    Inga övernattningar innan båda är 15 år, och gärna ett pinsamt snack om kondomer, graviditet och ansvar.

  • PaRiktigt

    Hej, hur religiösa är ni på en skala/ tycker att samhället ska bestämma allt i era/era barns liv? Jag hade flera kompisar/ flickvänner som sov över i den åldern, tyvärr kickar hormoner in och man kanske har samlag..

    Och om båda samtycker och är i samma ålder är det väl inget fel i det, med dagens ungdomsmottagningar som delar ut kondomer/ ger ut dagen-efter piller så är det ju inget problem.. inte så att döttrarna blir infertila av dessa!? Snälla kvinnors fertilitet går inte ner förens efter ca 25år idag.. Och kan enbart försämrats av aborter? (Kan ha fel).

    Och detta är enbart om dem nu skulle ligga med varann..

    Menar inget illa, men är ni födda på 1800t eller?

  • Emerencia

    Det är faktiskt inte förbjudet med sex om bägge är under 15 och vill. De kan lätt få ihop ett tillfälle utan att de just behöver vara en säng och kväll/natt som alla andra gamlingarna behöver för att få lättare studs i juckandet och räddning av mörker för att dölja alla skavanker. Eveutellt även med alkholon I kroppen.

  • Emerencia
    PaRiktigt skrev 2021-07-17 00:28:47 följande:

    Hej, hur religiösa är ni på en skala/ tycker att samhället ska bestämma allt i era/era barns liv? Jag hade flera kompisar/ flickvänner som sov över i den åldern, tyvärr kickar hormoner in och man kanske har samlag..

    Och om båda samtycker och är i samma ålder är det väl inget fel i det, med dagens ungdomsmottagningar som delar ut kondomer/ ger ut dagen-efter piller så är det ju inget problem.. inte så att döttrarna blir infertila av dessa!? Snälla kvinnors fertilitet går inte ner förens efter ca 25år idag.. Och kan enbart försämrats av aborter? (Kan ha fel).

    Och detta är enbart om dem nu skulle ligga med varann..

    Menar inget illa, men är ni födda på 1800t eller?


    Aborter minskar inte fertiliteten. Jag har aldrig gjort abort men är ändå infertil. Finns de som gjort mängder med aborter och blir gravida av att kolla på en karl.
  • PaRiktigt

    #Emeren­cia

    N
    ej det tror jag inte heller, med anledning av mina egna erfarenheter så verkar jag dessutom ha befruktat genom vissa skydd..

    Men vad jag ville ha sagt med mitt inlägg är, dels 1: dem kanske bara är vänner. Dels 2: Värsta fall dagen efter lösning.

    Alternativ 3: Hon ska mot alla odds behålla barnet, då kan det bli ett problem, som inte bara påverkar honom, utan även familjen.

    Och i alternativ 3 är det absolut inte fördelaktigt om en/ båda familjer har bristande ekonomi/ andra religiösa faktorer som påverkar framtiden för barnet, då det är där mina tankar skulle hamna.

  • Drottningen1970
    PaRiktigt skrev 2021-07-17 00:28:47 följande:

    Hej, hur religiösa är ni på en skala/ tycker att samhället ska bestämma allt i era/era barns liv? Jag hade flera kompisar/ flickvänner som sov över i den åldern, tyvärr kickar hormoner in och man kanske har samlag..

    Och om båda samtycker och är i samma ålder är det väl inget fel i det, med dagens ungdomsmottagningar som delar ut kondomer/ ger ut dagen-efter piller så är det ju inget problem.. inte så att döttrarna blir infertila av dessa!? Snälla kvinnors fertilitet går inte ner förens efter ca 25år idag.. Och kan enbart försämrats av aborter? (Kan ha fel).

    Och detta är enbart om dem nu skulle ligga med varann..

    Menar inget illa, men är ni födda på 1800t eller?


    Religion har inget med saken att göra. Jag anser helt enkelt att 13 åringar är för unga och omogna för att kunna förväntas vara ansvarsfulla på egen hand när hormoner kanske löper amok. Även om de inte alls är säkert att just sex finns på agendan, utan att planen är just att sova över så kan saker hända. Sex kräver ansvarstagande, både för graviditeter och känslor.

    Om jag tittar på min 13 åring så är han inte särskild brådmogen utan rätt barnslig och det är jag glad för. Tjejer i hans ålder är bra mycket mer försekomna och mer fysiskt utvecklade. Ser lätt att han skulle kunna dras in i en sexuell situation där han inte är mogen nog att faktiskt kunna ge ett informerar samtycke till samlag.

    Om flickan sedan skulle bli gravid, hon skulle ångra sig hennes föräldrar skulle få veta etc. Så tror jag också att det är min son i egenskap av kille som skulle vara den som fick största skulden.

    Och visst kan ungdomar hitta andra ställen att ha sex på om de vill, men jag tänker att det ändå är viktigt villa signaler föräldrar sänder ut.

    Utan yttre påtryckningar så tror jag gudskelov att sonen fortfarande befinner sig i fasen GUD VAD ÄCKLIGT, både när det gäller tanken på att kyssas och att ha sex? men det är ju bara en tidsfråga.
  • mammabitch

    Skulle absolut tillåta det - efter att ha haft ett samtal med mitt barn och även pratat med flick/pojkvännens föräldrar.

    Inte så sannolikt att det händer något avancerat mellan två 13-åringar med föräldrar närvarande i hemmet , men om det ska ske så får det gärna vara under trygga former och mitt barn ska veta att jag finns där som stöd om saker blir jobbiga.

  • Emerencia
    PaRiktigt skrev 2021-07-17 00:52:42 följande:

    #Emeren­cia

    Nej det tror jag inte heller, med anledning av mina egna erfarenheter så verkar jag dessutom ha befruktat genom vissa skydd..

    Men vad jag ville ha sagt med mitt inlägg är, dels 1: dem kanske bara är vänner. Dels 2: Värsta fall dagen efter lösning.

    Alternativ 3: Hon ska mot alla odds behålla barnet, då kan det bli ett problem, som inte bara påverkar honom, utan även familjen.

    Och i alternativ 3 är det absolut inte fördelaktigt om en/ båda familjer har bristande ekonomi/ andra religiösa faktorer som påverkar framtiden för barnet, då det är där mina tankar skulle hamna.


    What??? Detta inlägg är inte alls kopplat varken till ditt tidigare eller mitt svar. Nu snackar du om oplanerad graviditet. Hur hoppade du in på detta från mitt svar kring "infertil av abort" och ditt tidigare "två under 15 sover ihop"?
  • Ganglie
    PaRiktigt skrev 2021-07-17 00:28:47 följande:

    Hej, hur religiösa är ni på en skala/ tycker att samhället ska bestämma allt i era/era barns liv? Jag hade flera kompisar/ flickvänner som sov över i den åldern, tyvärr kickar hormoner in och man kanske har samlag..

    Och om båda samtycker och är i samma ålder är det väl inget fel i det, med dagens ungdomsmottagningar som delar ut kondomer/ ger ut dagen-efter piller så är det ju inget problem.. inte så att döttrarna blir infertila av dessa!? Snälla kvinnors fertilitet går inte ner förens efter ca 25år idag.. Och kan enbart försämrats av aborter? (Kan ha fel).

    Och detta är enbart om dem nu skulle ligga med varann..

    Menar inget illa, men är ni födda på 1800t eller?


    Religiös? Inte särskilt. Men 13 år är för ugnt för att ha sex, tycker du inte?
  • FiaFröken

    Inte förrän hon är vuxen. Finns i min värld ingen anledning till att barn ska ha sex eller leva nån slags vuxenliv.

    Och ja, de kan ha sex på andra tidpunkter och på andra ställen, men jag tänker inte uppmuntra eller underlätta.

    Och ja, min dotter kan supa sig redlös och ta droger också, betyder inte att jag tänker tillhandahålla dem hemma för att undvika hembränt och smutsigt kokain.

Svar på tråden Flickvän sova över för första gången, när?