Inlägg från: pennywisethedancingclown |Visa alla inlägg
  • pennywisethedancingclown

    Min filmutmaning - att se 100 svenska filmer. Men vilka?

    Kvarteret korpen - en otroligt bra klassiker!

    Sommaren med Monika - bergman

    Såsom i en spegel - bergman

    Gräns - nyare skräck, dock ej särskilt läskig, baserad på novell av John Ajvide Lindqvist.

    Kung fury - visserligen på engelska men svensk regissör och vissa svenska skådisar. Kortfilm, så då har du en film klar direkt :) finns på Youtube eller svt play.

    Annars håller jag med om Smala sussie och Yrrol, de är de mest citatvänliga filmerna på svenska enligt mig. Otroligt roliga :)

    Finns många fler förstås. Nyfiken fråga, hur många av förslagen i tråden har du sett sen innan?

  • pennywisethedancingclown
    Aniiee skrev 2021-07-18 00:34:24 följande:

    Tack för alla förslag hörrni! Jag ska se till att jag också gör (och uppdaterar) en letterboxd-lista och ranka filmerna jag ser, och posta en länk i TS, eller något så ni kan kolla in den om ni vill

    Ett antal men de jag har sett var så länge sen så de knappast gills. Jag har ju till exempel sett alla Astrid Lindgren-filmer, men det var ett tag sen. Minst 10+ år, förutom att jag såg Madicken nyligen då jag fixade text åt en vän. Jag har sett Jönssonligan men inte sen jag var barn. Av dina förslag har jag sett Så som i en spegel någon gång som tonåring, och spridda delar av Sommaren med Monika.


    Kul, jag följer gärna på letterboxd.

    Spännande, då finns det många kvar att se!

    Vet inte om du är intresserad av b-filmer, så dåligt att det blir kul? I så fall har vi Tre solar som är ökänd i det sammanhanget :)
  • pennywisethedancingclown
    Aniiee skrev 2021-07-25 00:32:26 följande:

    Pet pet för all aintresserade. Jag har nu uppdaterat listan med denna veckas filmer. Idag ser jag Så som i himmlen, därav ligger den just nu sist och har inget betyg. 

    Fundering - jag plannerar/slumpar filmerna på måndagen, för att hinna få tag på dem. Ska jag fylla på listan redan på måndagen, och lägga till betyg och sortera i slutet av veckan eller ska jag lägga till dem, betygsätta och sortera eftersom?

    Tankar, tankar...


    Hur ser man dina betyg i listan? Måste man vara inloggad kanske?
  • pennywisethedancingclown
    Aniiee skrev 2021-07-25 19:49:24 följande:

    Det har jag faktiskt inte tänkt på, at de nte syns. Kanske måste man vara inloggad, men jag vet faktiskt inte.

    Om inte det går så får jag kanske skriva upp det här när jag ser en ny film.....


    Lite krånglig sida tyckte jag. För det är inte procentsatsen som är ditt betyg väl?

    Vad tyckte du om Repmånad? Jag minns det som en hyfsat fånig film :)
Svar på tråden Min filmutmaning - att se 100 svenska filmer. Men vilka?