• Anonym (Rätt eller fel)

Vem tänker rätt

Det är sommar????

Jag har semester och är ute med de yngre barnen på dagen.

Styvsonen som är en bit över 20 blir sur om vi inte äter med honom när han kommer hem.

Även pappan tycker att jag borde passa hans jobb tid och äta med honom.

Jag tycker att borde vara tacksam att det finns mat klart och inte bara färdiga köttbullar som han får steka själv.

• Svar på tråden Vem tänker rätt
  • Ess
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2021-07-23 13:20:22 följande:

Det får du fråga ts! Men då blir det ju samma för honom egentligen, eller så om man ska se det på riktigt så finns det isf ingen enhet alls eftersom de vuxna tekniskt sett lever skilda liv i det läget.

De är ingen enhet utan vuxna som bor under samma tak
  • mammabitch
    Anonym (B) skrev 2021-07-23 11:40:24 följande:

Nyfiken fråga till alla er som tycker att han får laga sin egen mat eller att pappa ska äta med honom... Äter ni inte tillsammans i er familj eller lagar alla vuxna sin egen mat ??

Då vi och våra vuxna hemmaboende barn har olika preferenser både vad gäller mattider och vad som ska ätas så äter vi i stort sett bara tillsammans allihop om det är någon högtid eller så.

Och jag tycker absolut att en ung vuxen man som i skulle kunna flytta hemifrån och sköta liv och mathållning helt själv antingen kan anpassa sig efter övriga familjemedlemmar eller ordna sitt eget.
  • Ester69
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2021-07-23 13:20:22 följande:

Det får du fråga ts! Men då blir det ju samma för honom egentligen, eller så om man ska se det på riktigt så finns det isf ingen enhet alls eftersom de vuxna tekniskt sett lever skilda liv i det läget.

Skilda liv för man inte äter samtidigt? Och det är ingen enhet utan vuxna människor som lever ihop.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (www) skrev 2021-07-23 13:23:00 följande:

Hos oss har vi 5 olika kids mellan ålder 13-21 (både bonusar och biologiska barn). Inte en chans att passa så att alla äter middag samtidigt, varje dag. Vi har en ungefärlig fast middagstid (give or take 30 minuter), så alla vet det och vill de ha mat ser de till att vara hemma då. Vi lagar mat så att det räcker till alla + räcker till matlåda till den som ska jobba nästa dag, men vi äter med andra ord inte alltid samtidigt. 

Lunch får var och en ordna med bäst de vill (en del sover till sent, hoppar frukost och går direkt på lunch, andra äter sen frukost men ingen lunch osv). Då tar vi rester eller bara gör något enkelt till den som vill ha något. 

Det handlar ingenstans om vilka som är "mina eller dina barn", utan en praktisk lösning för att vi föräldrar inte ska behöva slava ihjäl oss i köket under varma sommardagar när vi har semester. Alla våra barn kan laga en del mat, och gör det också emellanåt. 

Och vi har två barn 9-13 år och tycker det är svårt att få till middagstider tillsammans. 2 gånger i veckan försöker vi att äta tillsammans men annars blir det lite hipp som happ. Äldsta barnet har träningar som gör att hon äter väldigt tidig alt. väldigt sen middag flera gånger i veckan och pappan jobbar ofta sent. Så oftast blir det att jag och sonen äter tillsammans och de andra själva (eller tillsammans om dottern äter efter träningen). Ibland anpassar vi oss om vi är hungriga nog för att äta tidigare alt. mätta nog för att äta senare.
  • Anonym
    Anonym (Rätt eller fel) skrev 2021-07-22 22:45:31 följande:

Det är sommar????

Jag har semester och är ute med de yngre barnen på dagen.

Styvsonen som är en bit över 20 blir sur om vi inte äter med honom när han kommer hem.

Även pappan tycker att jag borde passa hans jobb tid och äta med honom.

Jag tycker att borde vara tacksam att det finns mat klart och inte bara färdiga köttbullar som han får steka själv.

Säg till din sambo att det passar alldeles utmärkt att han lagar mat när han kommer hem från jobbet som ni kan åta tillsammans
  • Anonym (ME)

Det är för lite information för att jag egentligen ska kunna svara med ett svar. Jag ser två scenarion framför mig.

1. Familjen äter normalt sett samma tid och nu är bonussonen putt när inget har meddelats när bonusmamma och syskon gör annat en semesterdag och inte hunnit hem den tiden.

2. Den 20+-bonussonen är meddelad men förväntar sig ändå att bli serverad lagad mat varje dag en viss oavsett om familjen jobbar eller är lediga.

Jag tycker att lediga personer ska få kunna njuta av semestern och inte måste åka hem och laga maten en viss tid även om någon vuxen i familjen jobbar. Däremot tycker jag att man meddelar det i god tid så familjen vet vad som gäller. Många familjer har en familjechatt på WhatsUp eller Messenger idag och lätt kan meddela sig kring vad som händer.

• Anonym (Göran)
    Anonym (ME) skrev 2021-07-23 20:44:57 följande:

Det är för lite information för att jag egentligen ska kunna svara med ett svar. Jag ser två scenarion framför mig.

1. Familjen äter normalt sett samma tid och nu är bonussonen putt när inget har meddelats när bonusmamma och syskon gör annat en semesterdag och inte hunnit hem den tiden.

2. Den 20+-bonussonen är meddelad men förväntar sig ändå att bli serverad lagad mat varje dag en viss oavsett om familjen jobbar eller är lediga.

Jag tycker att lediga personer ska få kunna njuta av semestern och inte måste åka hem och laga maten en viss tid även om någon vuxen i familjen jobbar. Däremot tycker jag att man meddelar det i god tid så familjen vet vad som gäller. Många familjer har en familjechatt på WhatsUp eller Messenger idag och lätt kan meddela sig kring vad som händer.

En 20 åring som jobbar får faktiskt lära sig att laga mat och utfodra sig själv. Det här är bara trams!
  • cosinus

Min, vår, äldsta börjar jobba på måndag.

Passar det äter vi väl middag så det passar med hennes tider men gissningsvis så kommer det sällan göra det. T ex har två av syskonen träningar på måndagkväll som de behöver äta inför innan äldsta då ens kommit från jobbet.

Jag tänker att resten av familjen planerar som lediga 3 veckor och gör det vi vill göra och sommarjobbaren har sitt eget schema. Det kommer finnas mat i kylen, det kommer finnas rester, hon kommer säkert laga en del eget och det kommer flyta utmärkt utan att vi eller hon anpassar mattiderna annat än i undantagsfall. Hon är trots allt 17 och skulle aldrig förvänta sig att vi anpassar oss efter att hon jobbar.

• Anonym (Curlad?)

Om mina barn fortfarande bor hemma när de är över 20 år, och har jobb så kommer jag känna mig misslyckad som förälder.

• Anonym (Steff)
    Anonym (Curlad?) skrev 2021-07-23 22:37:43 följande:

Om mina barn fortfarande bor hemma när de är över 20 år, och har jobb så kommer jag känna mig misslyckad som förälder.

OT men varför då?

I mitt tycke är det väl toppen om de trivs hemma så de kan bo kvar ett par år och spara ihop en buffert innan de flyttar. 21 är liksom inte lastgammalt
Svar på tråden Vem tänker rätt