• Anonym (Imsdal)

Orkar inte vara duktig längre

Hela livet har jag varit omtalad som duktig. Alla berättar hela tiden hur duktig jag är. När jag var liten och gick på förskola var jag duktig som var snäll och hjälpsam och lekte snällt med andra barn och inte gjorde så mycket väsen av mig. I lågstadiet var jag duktig på lektionerna och duktig som visste hur man uppförde sig i klassrummet, duktig som kunde gå hem själv och dukig som kunde vara hemma själv och duktig som ringde mamma och pappa och sa att jag lekte med en kompis och duktig som kom hem i tid till middagen eller ringde och frågade om det var ok att äta hos kompisen. I mellanstadiet var jag duktig på samma sätt och duktig som klarade att ta bussen till mormor och till mammas jobb själv och duktig som kunde handla på vägen hem från skolan och duktig som kunde laga mat och duktig som kunde baka till mammas jobb. I högstadiet var jag duktig som gick till skolan trots omständigheter hemma och i skolan, jag var duktig elev som kunde saker, jag var duktig för att jag hade extra saker med mig som mina klasskompisar kunde låna, sudd och pennor och linjaler och pennvässare. Jag var duktig som gjorde amitiösa projekt i alla ämnen inklusive slöjden och hemkunskapen. Jag var duktig som hjälpte mamma och pappa när pappa var sjuk så mamma inte behövde dra hela lasset själv. När jag gick i gymnasiet var jag duktig i skolan och duktig när pappa gick bort och hjälpte mamma med allt runt om och duktig, duktig, duktig.  Jag var till och med duktig när jag fick barn som 20-åring och inte hoppade av högskoleutbildningen och tog hand om barnet helt själv utan mammas hjälp

Jag vill inte vara duktig längre. Jag är så jävla trött på att vara duktig. Hade jag inte haft barn så hade jag supit mig full och satt mig framför tåget.

• Svar på tråden Orkar inte vara duktig längre
  • Jårdi

Tänker att det är sunt att du känner att du inte längre orkar vara duktig. Håller med ovanstående, välj en dag att göra precis motsatsen till det som är duktigt. Du måste börja nånstans och med tiden kommer det bli enklare och komma mer naturligt.

• Anonym (A)
    StudierKemi skrev 2021-07-23 21:47:54 följande:
    Jag skulle gissa på att Du är understimulerad? Kan Du inte prova installera en schack-app, och var noga med att få till 5 partier per dag vad som än händer (snabb-spel 10 min för varje motståndare)? Det tror jag skulle hjälpa Dig. :)
    Det tror jag med
  • Anonym (Imsdal)
    Anonym (?) skrev 2021-07-23 21:41:58 följande:

Vad gör du som du anser är duktigt nu?

Diskar och tvättar och går mellan dessa och datorn och har lite utbildningsrelaterat på på youtube.
  • Anonym (Imsdal)
    StudierKemi skrev 2021-07-23 21:47:54 följande:

Jag skulle gissa på att Du är understimulerad? Kan Du inte prova installera en schack-app, och var noga med att få till 5 partier per dag vad som än händer (snabb-spel 10 min för varje motståndare)? Det tror jag skulle hjälpa Dig. :)

Intressant förslag. Jag kan inte spela schack men jag kan alltid lära mig.
  • Anonym (Imsdal)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-23 22:09:35 följande:

Släpp kontrollbehovet och inse att jorden inte går under för att du inte fixar xyz. Fokusera på nåt bättre istället.

Det är mycket djupare inrotat än att göra vissa specifika grejer. 
  • Anonym (Imsdal)
    Jårdi skrev 2021-07-23 22:10:31 följande:

Tänker att det är sunt att du känner att du inte längre orkar vara duktig. Håller med ovanstående, välj en dag att göra precis motsatsen till det som är duktigt. Du måste börja nånstans och med tiden kommer det bli enklare och komma mer naturligt.

En gång gjorde jag inget annat än låg på stranden tillsammans med ungen och gjorde bara massa roliga och mysiga saker. Jag var skitduktig som inte gjorde något nyttigt på hela dagen.
  • annabellelee

Men vad är det du upplever som jobbigt? Att du lever upp till andras krav? Sluta med det då?

Tex städar du för att man ska göra det? Sluta, ingen dör av att disken är smutsig i en vecka?

Sedan är det tyvärr så att lite duktighet kommer man inte ifrån om man har barn. Du kan inte strunta i att laga mat och dricka lådvin till frukost tex. Men kanske kan någon ta hand om barnet någon vecka så kan du sunka runt i morgonrock, släppa alla krav eller vad du nu skulle vilja göra.

• Anonym (?)
    Anonym (Imsdal) skrev 2021-07-23 22:34:30 följande:
    Diskar och tvättar och går mellan dessa och datorn och har lite utbildningsrelaterat på på youtube.
    Låter ganska normalt tycker jag, något som vi alla gör. Kan du ha på något för nöjes skull på YT´kanske.
  • Anonym (?)

Det låter lite som att duktig har en annan innebörd för dig?

• Anonym (Nedstämd)

Låter som att livet har kommit ikapp dig. Tillåt dig själv att vara nedstämd. Tillåt dig själv att söka hjälp. Tillåt dig själv att inte göra ett skit ett tag (förutom jobba och ta hand om ditt barn) och bara gör det nödvändigaste.

Svar på tråden Orkar inte vara duktig längre