• Anonym (Livskris?)

    Känner mig inte vuxen.. Livskris?

    Vad gör en människa vuxen egentligen? Jag är 29 och känner mig så jävla inte vuxen alls. Jag har under mina ?vuxna år? egentligen inte åstadkommit någonting. Under 10år efter studenten har jag varit arbetslös totalt 7 och som pricken över i:et varit ofrivilligt barnlös i 6. Just nu pluggar jag och står ännu inte på egna ben då jag innan studierna var arbetslös 1,5år.

    Får ständigt motta pikar om min ålder, ser väldigt ung ut enligt folk och min personlighet matchar väl tyvärr där någonstans. Jag kan ju inte delta i vanliga ?vuxna? konversationer som ofta handlar om jobb, hus och barn.. för jag har ju inget av det. Har inte ens ägt en bil själv än. Efter barnlöshet och separation så känner jag ingen dragning till varken nytt förhållande eller ens sex/närhet. Hobbies och intressen har jag inte heller några då många år med dålig ekonomi satt stopp för det mesta. Allt känns bara hopplöst och jag vet liksom inte vad jag ska göra..

  • Svar på tråden Känner mig inte vuxen.. Livskris?
  • Anonym (Ensakitaget)

    Det kusk bli överväldigande med många saker, så försök lösa ett problem i taget.

    Se till att bli klar med studierna först, sen jobb osv

  • Anonym (87:an)

    Jag är snart 34 och känner mig inte heller vuxen på ett sådant sätt som jag tänkte mig när jag var yngre.

    *Trodde att om/när jag får barn, då skulle jag känna mig vuxen.

    -Mitt barn är snart 1 år och jag känner mig inte mer vuxen för det.

    *När jag skaffar körkort, då ramlar det in vuxenpoäng! (I september förra året)

    -Nä, jag kände mig inte mer vuxen. Men däremot mer fri och självständig.

    *Köpa en bil, det är vuxet!

    -Äsch, det känns mest skönt att ha en egen bil och att den vi hade först inte gick sönder innan den andra kom.

    Det är ju frågan vad som är vuxet? Är det milstolpar? Är det känslan? Erfarenheter man gör som inte går att få såvida du inte har levt x antal år?

    Det kanske är bättre att du försöker se till det du åstadkommer, utbildning t.ex. Det är ju toppen, inte alla som vill/orkar/vågar satsa på det. Att gå och prata med någon när tillvaron känns svår är skönt för övrigt

  • Anonym (Gg)

    Jag är 45 och känner mig heller inte vuxen på det sättet jag trodde när jag var 15 att man kände sig i min ålder. Ändå har jag barn och jobb. Däremot känner jag mig mer vis än när jag var 15. Helt baserat på erfarenheter.

  • Anonym (Livskris?)
    Anonym (Gg) skrev 2021-07-24 23:28:20 följande:

    Jag är 45 och känner mig heller inte vuxen på det sättet jag trodde när jag var 15 att man kände sig i min ålder. Ändå har jag barn och jobb. Däremot känner jag mig mer vis än när jag var 15. Helt baserat på erfarenheter.


    Är väl mer det att i min sits så kommer man ingen vart. Man blir utanför i vanliga konversationer då man saknar sånt som folk normalt sett pratar om. Jag är ju kvar på samma plats som när jag var 19 i folks ögon.
  • Anonym (Livskris?)
    Anonym (87:an) skrev 2021-07-24 22:48:54 följande:

    Jag är snart 34 och känner mig inte heller vuxen på ett sådant sätt som jag tänkte mig när jag var yngre.

    *Trodde att om/när jag får barn, då skulle jag känna mig vuxen.

    -Mitt barn är snart 1 år och jag känner mig inte mer vuxen för det.

    *När jag skaffar körkort, då ramlar det in vuxenpoäng! (I september förra året)

    -Nä, jag kände mig inte mer vuxen. Men däremot mer fri och självständig.

    *Köpa en bil, det är vuxet!

    -Äsch, det känns mest skönt att ha en egen bil och att den vi hade först inte gick sönder innan den andra kom.

    Det är ju frågan vad som är vuxet? Är det milstolpar? Är det känslan? Erfarenheter man gör som inte går att få såvida du inte har levt x antal år?

    Det kanske är bättre att du försöker se till det du åstadkommer, utbildning t.ex. Det är ju toppen, inte alla som vill/orkar/vågar satsa på det. Att gå och prata med någon när tillvaron känns svår är skönt för övrigt


    Det är väl mer själva utanförskapet som tynger ner. Att inte kunna delta i konversationer och intressen med andra ?vuxna?. Att bokstavligen känna sig som 19år..
  • Anonym (?)
    Anonym (Livskris?) skrev 2021-07-24 23:48:51 följande:

    Är väl mer det att i min sits så kommer man ingen vart. Man blir utanför i vanliga konversationer då man saknar sånt som folk normalt sett pratar om. Jag är ju kvar på samma plats som när jag var 19 i folks ögon.


    Vilka är ?folk?? Det är kanske dags för dig att byta umgänge? Bor du i en småstad där normen är barn och hus senast vid 25? Flytta i så fall, du är ju fri, och du är fortfarande ung. Kanske kan du plugga något år utomlands om pandemin tillåter det?
  • Anonym (Livskris?)
    Anonym (?) skrev 2021-07-25 00:20:25 följande:

    Vilka är ?folk?? Det är kanske dags för dig att byta umgänge? Bor du i en småstad där normen är barn och hus senast vid 25? Flytta i så fall, du är ju fri, och du är fortfarande ung. Kanske kan du plugga något år utomlands om pandemin tillåter det?


    Jag har inget indirekt umgänge utan endast familj och några få släktingar. Bor i storstad faktiskt och oavsett normer så är jag ju som tidigare nämnt ofrivilligt barnlös och är infertil. Där hamnar man tillbaka till min ekonomi som ju är ett problem så flytta är inget alternativ och inte heller plugga utomlands. Läser i nuläget en yrkesutbildning för att förhoppningsvis slippa fler år som arbetslös.
  • Räkan77
    Anonym (Livskris?) skrev 2021-07-25 00:45:26 följande:

    Jag har inget indirekt umgänge utan endast familj och några få släktingar. Bor i storstad faktiskt och oavsett normer så är jag ju som tidigare nämnt ofrivilligt barnlös och är infertil. Där hamnar man tillbaka till min ekonomi som ju är ett problem så flytta är inget alternativ och inte heller plugga utomlands. Läser i nuläget en yrkesutbildning för att förhoppningsvis slippa fler år som arbetslös.


    Om du bor i en storstad nu så kan det mycket väl finnas möjlighet att flytta till en mindre stad då det ofta är billigare att bo där, om du nu inte bor hemma hos dina föräldrar.

    Det finns hobbies och fritidsintressen som inte kostar så mycket pengar, det gäller bara att tänka lite utanför boxen. Känns som att du skulle behöva få nya perspektiv i ditt liv. Har du någon du kan prata med som kan hjälpa dig att se möjligheter istället för hinder? Finns det någon elevhälsa på skolan där du går?
  • Anonym (N)
    Anonym (Helle) skrev 2021-07-25 09:24:52 följande:

    Oj låter som en riktig katastrofliv? Det är ovanligt att vara så instabil när man i den åldern, 29 är gammalt, det går fort nu, snart är du 30 och åldrandet kommer börja ta ut sin rätt, och du har osäker ekonomi och känns inte som du har någon fast punkt i livet, vilsen, det är mycket onormalt. Jag tycker det känns som du är rätt omogen mentalt? Du har nog inte utvecklats så som man ska som barn, det är kanske något du borde kolla upp?


    Gå och lägg dig.
  • moaguuun
    Anonym (Helle) skrev 2021-07-25 09:24:52 följande:

    Oj låter som en riktig katastrofliv? Det är ovanligt att vara så instabil när man i den åldern, 29 är gammalt, det går fort nu, snart är du 30 och åldrandet kommer börja ta ut sin rätt, och du har osäker ekonomi och känns inte som du har någon fast punkt i livet, vilsen, det är mycket onormalt. Jag tycker det känns som du är rätt omogen mentalt? Du har nog inte utvecklats så som man ska som barn, det är kanske något du borde kolla upp?


    anmält. 


    Skaffa dig ett liv

Svar på tråden Känner mig inte vuxen.. Livskris?