• Anonym (Kvinna37)

    Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer

    Helt plötsligt kommer det rök från grannarna hela dagarna. Jag bor i en hyresrätt och har aldrig haft de problemen innan. Jag mår jättedåligt av det och det hindrar mig från att ha öppna fönster i halva lägenheten vilket är jätteproblematiskt under sommaren. Jag vet heller inte exakt var röken kommer från, den verkar färdas in i lägenheten med vinden, annars hade jag gått och pratat med grannen som röker. Jag vet heller inte vad det är som egentligen röks för det luktar jättekonstigt och starkt, värre än vanliga cigaretter. Detta pågår dag som kväll, det finns liksom inget andrum riktigt.

    Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Jag vill inte behöva tvingas flytta på grund av den här situationen. Har bott här många år och har alltid trivts bra.

    Några tips?

  • Svar på tråden Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer
  • Anonym (B)

    Hade samma problem. Fast att de stod i trapphuset, trots förbud. Så jag köpte en mässings skylt med texten ?rökning förbjudet? . Kostade mig 350 spänn men nu står de en bit ifrån 

  • Anonym (C)
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 18:16:15 följande:

    Lider du av nån form av mental funktionsnedsättning? När sa jag att man får göra vad man vill? Kan du inte läsa?

    Bor man i ett hyreshus där det inte finns regler som förbjuder rökning så får grannarna röka blir man så störd får man ha fönstret stäng, eller flytta ut i skogen. Samma sak som att mina grannar grillar just nu så stänger jag fönstret så jag slipper lukten. Väljer man att bo i stan finns det störningar men tydligen är du för efterbliven för att förstå det . Va vänlig och håll käften nu 


    Grundregeln i flerfamiljshus brukar vara att du inte får störa grannarna med annat än vad som klassas som normal livsföring. Att ta sig en cigg på balkongen är okej, men inte att kedjeröka dagarna i ända.
  • boooooooom
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 18:16:15 följande:
    Lider du av nån form av mental funktionsnedsättning? När sa jag att man får göra vad man vill? Kan du inte läsa?

    Bor man i ett hyreshus där det inte finns regler som förbjuder rökning så får grannarna röka blir man så störd får man ha fönstret stäng, eller flytta ut i skogen. Samma sak som att mina grannar grillar just nu så stänger jag fönstret så jag slipper lukten. Väljer man att bo i stan finns det störningar men tydligen är du för efterbliven för att förstå det . Va vänlig och håll käften nu 
    Pinsamt när man till och med misslyckas att trolla på Familjeliv, de stora grabbarna på Flashback måste garva arslet av sig.

  • fornminne
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 18:22:18 följande:
    Har du blivit sjuk av deras rökning? Har du ett utlåtande från en läkare som kan bekräfta det? Eller drar du dina påståenden ur arslet?

    Det kan vara jättejobbigt med grannar som röker som skorstenar. Är du en sådan, eftersom det första du gör i denna tråd, är att otrevligt häva ur dig att man kan flytta till en stuga i skogen om man inte tål rök? Det klart att folk undrar vad som är galet när du har en sån attityd. Eller är du alltid lika otrevlig mot folk som ställer en fråga och lider av något? Ts har inte sagt att grannarna inte får röka alls, men det är inte förbjudet att be grannarna visa hänsyn.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (C) skrev 2021-07-26 18:31:43 följande:
    Grundregeln i flerfamiljshus brukar vara att du inte får störa grannarna med annat än vad som klassas som normal livsföring. Att ta sig en cigg på balkongen är okej, men inte att kedjeröka dagarna i ända.
    Ja, precis, och det är just det som är problemet här.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (B) skrev 2021-07-26 18:26:13 följande:

    Hade samma problem. Fast att de stod i trapphuset, trots förbud. Så jag köpte en mässings skylt med texten ?rökning förbjudet? . Kostade mig 350 spänn men nu står de en bit ifrån 


    Hyresvärden borde ha bekostat skyltningen! Men tur iaf att det blivit bättre.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 18:22:18 följande:
    Har du blivit sjuk av deras rökning? Har du ett utlåtande från en läkare som kan bekräfta det? Eller drar du dina påståenden ur arslet?
    Det är redan klarlagt i forskningsstudier att andrahandsrökning är farligt,jag är mest förvånad att du inte känner till det.
  • Anonym (skogen)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-07-26 19:16:04 följande:
    Det är redan klarlagt i forskningsstudier att andrahandsrökning är farligt,jag är mest förvånad att du inte känner till det.
    Lika så med avgaser från bilar. Ska du också kräva att ingen kör bil i närheten av din bostad?
  • Anonym (skogen)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-07-26 19:16:04 följande:
    Det är redan klarlagt i forskningsstudier att andrahandsrökning är farligt,jag är mest förvånad att du inte känner till det.
    Jag sa aldrig att det var helt ofarligt. Men har lite svårt att tro att du tar skada för nån röker en bit ifrån. Du kan ju inte ens lokalisera vart röken kommer ifrån. Så nej den sorsten andrahandsrökning lider du knappast av. Att du sen inte gillar lukten är ju en helt annan sak 
  • boooooooom
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 19:04:24 följande:
    Jag lyckades kränka dig så hårt att du började gråta =) Gråt lite mer för mig 
    När man sitter och trollar på Familjeliv då måste man ha ett otroligt kasst liv.

    Borde du inte vara upptagen med att skrubba mamma på ryggen förresten som tack för att hon tvättade dina kalsonger och arbetskläder?
  • Anonym (skogen)
    boooooooom skrev 2021-07-26 19:35:26 följande:
    När man sitter och trollar på Familjeliv då måste man ha ett otroligt kasst liv.

    Borde du inte vara upptagen med att skrubba mamma på ryggen förresten som tack för att hon tvättade dina kalsonger och arbetskläder?
    HAHAHAHAHA Glad att se hur ledsen du blev =P attackera mig lite mer och visa mig hur upprörd och arg du blev av mina kommentarer . Underhåll mig med ditt gråtande! Dance for me monkey dance!!!
  • Noname00

    Även om rökning är tillåtet där man bor tex på sin balkong så får det inte ske så det stör andra.
    Någon som konstant kedjeröker så det kommer in hos grannen är ett sådant exempel.

  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 19:25:38 följande:
    Lika så med avgaser från bilar. Ska du också kräva att ingen kör bil i närheten av din bostad?
    Andrahandsrökning kan inte likställas med bilavgaser.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 19:29:55 följande:
    Jag sa aldrig att det var helt ofarligt. Men har lite svårt att tro att du tar skada för nån röker en bit ifrån. Du kan ju inte ens lokalisera vart röken kommer ifrån. Så nej den sorsten andrahandsrökning lider du knappast av. Att du sen inte gillar lukten är ju en helt annan sak 
    Känner att du uttalar dig utan att veta någonting om hur denna rök upplevs. Det kliar i min hals och jag mår fysiskt dåligt av att andas in detta dagarna i ända.
  • moaguuun
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-07-27 15:52:06 följande:
    Känner att du uttalar dig utan att veta någonting om hur denna rök upplevs. Det kliar i min hals och jag mår fysiskt dåligt av att andas in detta dagarna i ända.
    Jag borde tidigare i en lgh där det var tillåtet att röka hur man ville. Jag flyttade pga det. Nu bor jag i en rökfri byggnad. Det räcker med alla som röker i stan på gatorna, hemma ska man få vara ifred
  • Anonym (skogen)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-07-27 15:52:06 följande:
    Känner att du uttalar dig utan att veta någonting om hur denna rök upplevs. Det kliar i min hals och jag mår fysiskt dåligt av att andas in detta dagarna i ända.
    Du kanske inbillar dig? Konstig annars att du inte kan hitta vart röken kommer ifrån. Den är så stark att du påstår att kliar i din hals. Men trotts detta kan du inte hitta källan

    Det låter konstigt må jag säga så stark rök så ofta från ingestans då eller? Tror den där röken sitter i ditt huvud  
  • Anonym (skogen)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-07-27 15:50:33 följande:
    Andrahandsrökning kan inte likställas med bilavgaser.
    Klart de kan avgser är värre . Konstigt att du inte har några problem med det men får världes reaktioner av rök. Hypokondriker?
  • Anonym (B)
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-31 19:43:29 följande:
    Klart de kan avgser är värre . Konstigt att du inte har några problem med det men får världes reaktioner av rök. Hypokondriker?
    Rök kan dock ge ?värdens reaktioner? . Det är vetenskapligt bevisat att det är farligt med passiv rökning. 
Svar på tråden Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer